"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny Adamówka nr 1



Działania marzec/kwiecień 2013

Witamy ponownie na naszej stronie. Minęły kolejne dwa miesiące obfitujące w wiele ciekawych wydarzeń i wspólnej zabawy.

Miesiąc marzec rozpoczęliśmy tematem „Zawody nie tylko dla kobiet”, który dotyczył różnych zawodów. Podczas tych zajęć omówiliśmy pracę kucharza, fryzjera, strażaka. Aby dzieciom łatwiej było zapoznać się z tymi zawodami i atrybutami potrzebnymi do ich wykonywania udaliśmy się na wycieczkę do miejscowego Zakładu Fryzjerskiego i do szkolnej kuchni. Podczas wizyt w tych miejscach dzieci dowiedziały się, jaki sprzęt jest potrzebny fryzjerowi, w jaki sposób robi się pasemka na włosach i trwałą ondulację, a w szkolnej kuchni próbowały swoich sił w lepieniu pierogów z paniami kucharkami. Aby podsumować zebrane informacje o zawodach, przedszkolaki rysowały na temat „W zakładzie fryzjerskim”, robiły czepki kucharskie i samodzielnie wykonywały tosty, które skonsumowane zostały podczas podwieczorku.

21 marca rozpoczęła się kalendarzowa wiosna na którą dzieci czekały z niecierpliwością. Wspólnie wykonywaliśmy wiosenne dekoracje i rozmawialiśmy na temat zmian, które małymi kroczkami zachodziły w przyrodzie. Przedszkolaki opisywały pierwsze wiosenne kwiaty, przylatujące ptaki. Omawialiśmy zwyczaje i tradycje ludowe związane z powitaniem wiosny – Marzanna i Gaik.

Pod koniec marca odwiedzili nas panowie z firmy Vision Polska. Odbyła się wtedy przedszkolna sesja zdjęciowa w strojach księżniczek i królewiczów.

Następnie zajęliśmy się przygotowaniami do Świąt Wielkanocnych. Omawialiśmy tradycje wielkanocne, dzieci wymieniały charakterystyczne elementy świąteczne – baranek, babka, jajka, palma, mazurek, pisanki. Klasyfikowaliśmy jajka na pisanki – jajka pomalowane w różne wzory i kraszanki – jajka pomalowane na jeden kolor. Wykonywaliśmy ozdoby świąteczne: baranki, koszyczki, babki wielkanocne. Dzieci opowiadały o przygotowaniach wielkanocnych w ich domach rodzinnych i o tradycjach.

Po świętach zajęliśmy się tematyką związaną z „Kosmosem”. Omawialiśmy pojęcia: Słońce – największa gwiazda, uczyliśmy się nazw planet krążących wokół słońca. Wyjaśnialiśmy dlaczego jest „dzień” i „ noc” na podstawie doświadczenia z globusem i latarką. Przedszkolaki zapoznały się z pojęciami związanymi z kosmosem: gwiazdy, gwiazdozbiór, planeta, księżyc, kometa, grawitacja i z pracą kosmonauty.

W kwietniu sprawdzaliśmy „Co słychać na wiejskim podwórku?”. Dzieci, wykazując się wiedzą na temat zwierząt występujących na wiejskim podwórku, odpowiadały na pytania dotyczące nazw tych zwierząt, pomieszczeń gospodarskich, w których mieszkają oraz korzyści jakie mamy dzięki ich hodowli. Próbowały rozpoznać i naśladować odgłosy różnych zwierząt, dzieląc je na ssaki i ptaki i omawiając charakterystyczne ich cechy.

Kolejnym tematem, który omawialiśmy w kwietniu, był temat „Robimy zakupy”. Ciekawą aktywnością było zapoznanie dzieci z wyposażeniem i urządzeniami znajdującymi się w sklepie. Przedszkolaki odwiedziły pobliski sklep, gdzie samodzielnie sprawdziły działanie czytnika cen, oglądały zaplecze magazynowe, rozmawiały z ekspedientkami na temat ich pracy. Nauczyły się nazw sklepów ze względu na asortyment jaki w nim występuje, np. pasmanteria, odzieżowy, meblowy, jubiler, sportowy itp. Bawiły się w sklep wykorzystując wagę z odważnikami.

Kolejny tydzień kwietnia przeznaczyliśmy na tematykę związaną z ochroną środowiska i segregacją śmieci. Wspólnie szukaliśmy odpowiedzi na pytanie „W jaki sposób dzieci mogą chronić środowisko?”, uczyliśmy się segregować śmieci na te, które nadają się do ponownego przetworzenia i inne, które trafiają na wysypisko lub do spalarni. Wspólnie nauczyliśmy się piosenki pt. „Ziemia – wyspa zielona”. Przedszkolaki zapoznały się z nowym słowem:

Ekologia – słowo znane,
w całym świecie powtarzane.
Znaczy, by nie było śmieci
i świat czysty miały dzieci.
Każdy śmieć do kosza włóż,
wtedy czysto będzie już!

Ostatnie dni kwietnia poświęciliśmy tematowi „Wiosna w sadzie i w ogrodzie”. Przedszkolaki rozpoznawały narzędzia i przyrządy służące ogrodnikowi i sadownikowi do pracy i określały do czego służą. Uczyły się interpretować ruchowo zabawę „Wiosenne porządki”. Zapoznały się z budową kwiatu i z historyjką od kwiatuszka do jabłuszka. Dowiedziały się, że do wzrostu roślinom potrzebne jest ciepło, światło i woda, a ilość owoców zależy od owadów i ilości kwiatów, które zdołają wiosną zapylić. Wykonywały też pracę pt. „Kwitnące gałązki jabłoni”.

Do zobaczenia za kolejne dwa miesiące.

Bożena Łopuch

najnowsze działania


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego