"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny Adamówka nr 1


Działania marzec / kwiecień 2014

Witamy ponownie na naszej stronie. Minęły kolejne dwa miesiące obfitujące w wiele ciekawych wydarzeń i wspólnej zabawy.

Pierwszy tydzień marca poświęciliśmy na tematykę „ Czym odmierzać czas?”. Podczas tych zajęć poznawaliśmy historię powstania zegarów od najdawniejszych czasów po dzień dzisiejszy. Przedszkolaki dowiedziały się, że najstarszy zegar to gnomon, później były zegary słoneczne, klepsydry wodne i piaskowe, zegary wahadłowe, pierwsze zegary kieszonkowe a obecnie zegary elektroniczne. Bawiliśmy się w zabawę „Zegarze, zegarze, która godzina?” gdzie dzieci poprzez przeliczanie uderzeń określały, którą godzinę wybił zegar. Wspólnie zastanawialiśmy się „Czy można obserwować upływający czas na przykładzie roślin?”, dzieci stwierdziły, że poprzez zmiany w wyglądzie roślin wiemy jaka jest pora roku. Za pomocą stopera odmierzaliśmy czas potrzebny na wykonywanie określonych czynności.

Dnia 20 marca wspólnie z rodzicami zorganizowałam dla dzieci wyjazd do sali zabaw „Fikoland” w Biłgoraju. Sala była bogato wyposażona, miejsca do zabawy dużo, więc dzieci miały niezłe pole do popisu. Korzystały z basenu z piłkami, nadmuchiwanej trampoliny, obrotowego koła. Do dyspozycji były też zestawy do zabaw w sklep, bank, kuchnię, fryzjera itp. Zabawa była wyśmienita, pełna radości i uśmiechów.

21 marca rozpoczęła się kalendarzowa wiosna na którą dzieci czekały z niecierpliwością. Wspólnie wykonywaliśmy wiosenne dekoracje i rozmawialiśmy na temat zmian, które małymi kroczkami zachodziły w przyrodzie. Przedszkolaki opisywały pierwsze wiosenne kwiaty, przylatujące ptaki. Omawialiśmy zwyczaje i tradycje ludowe związane z powitaniem wiosny – Marzanna i Gaik. Korzystając z dobrej pogody dużo czasu spędzaliśmy na placu zabaw i na wiosennych spacerach.

Na przełomie marca i kwietnia rozmawialiśmy o Polsce – kraju w którym mieszkamy. Zapoznałam dzieci z konturową mapą Polski i naszymi sąsiadami. Podróżowaliśmy po mapie wzdłuż Wisły i poznawaliśmy największe miasta leżące nad jej brzegiem. Oglądaliśmy kolorowe ilustracje najbardziej znanych zabytków Krakowa, Warszawy, Torunia i Gdańska. Czytaliśmy legendy związane z tymi miastami. Wspólnie oglądaliśmy flagę i godło Polski i słuchaliśmy naszego hymnu.

Kończąc zajęcia związane z Polską poszerzyliśmy nieco swoje horyzonty i zajęliśmy się Unią Europejską i krajami do niej należącymi. Wspólnie wykonywaliśmy flagę UE i poznawaliśmy flagi Niemiec, Danii, Włoch, Francji. Rozwijaliśmy też swoje umiejętności językowe poznając najbardziej popularne zwroty w j. niemieckim, włoskim. Słuchaliśmy bajek i baśni pochodzących z różnych rejonów świata. Oglądaliśmy  mapę Europy, oznaczyliśmy na niej Polskę. Dodatkowo poznaliśmy Syriusza – maskotkę Unii Europejskiej.

Następnie zajęliśmy się przygotowaniami do Świąt Wielkanocnych. Omawialiśmy tradycje wielkanocne, dzieci wymieniały charakterystyczne elementy świąteczne – baranek, babka, jajka, palma, mazurek, pisanki. Klasyfikowaliśmy jajka na pisanki – jajka pomalowane w różne wzory  i kraszanki – jajka pomalowane na jeden kolor. Wykonywaliśmy ozdoby świąteczne: baranki, koszyczki, babki wielkanocne. Dzieci opowiadały o przygotowaniach wielkanocnych w ich domach rodzinnych i o tradycjach.

W kwietniu sprawdzaliśmy „Co słychać na wiejskim podwórku?”. Dzieci, wykazując się wiedzą na temat zwierząt występujących na wiejskim podwórku, odpowiadały na pytania dotyczące nazw tych zwierząt, pomieszczeń gospodarskich, w których mieszkają oraz korzyści jakie mamy dzięki ich hodowli. Próbowały rozpoznać i naśladować odgłosy różnych zwierząt, dzieląc je na ssaki i ptaki i omawiając charakterystyczne ich cechy.

Kolejny tydzień kwietnia przeznaczyliśmy na tematykę związaną z ochroną środowiska i segregacją śmieci. Wspólnie szukaliśmy odpowiedzi na pytanie „W jaki sposób dzieci mogą chronić środowisko?”, uczyliśmy się segregować śmieci na te, które nadają się do ponownego przetworzenia i inne, które trafiają na wysypisko lub do spalarni. Wspólnie nauczyliśmy się piosenki pt. „Ziemia – wyspa zielona”. Przedszkolaki zapoznały się z nowym słowem:


Ekologia – słowo znane,
w całym świecie powtarzane.
Znaczy, by nie było śmieci
i świat czysty miały dzieci.

Każdy śmieć do kosza włóż,
wtedy czysto będzie już!

Obecnie zajmujemy się tematem „Wiosna na łące” o którym napiszę w kolejnych aktualnościach.

Bożena Łopuch

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego