"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny Adamówka nr 2



Działania styczeń/luty 2013

Co słychać u przedszkolaków w Adamówce?
Otóż w pierwszym tygodniu stycznia wcieliliśmy się w przeróżne zwierzęta bawiąc się na balu oczywiście karnawałowym. Na wstępie zajęć wyjaśniliśmy pojęcia: karnawał (czas trwania tego okresu) oraz bal maskowy (maskarada). Salę przystroiliśmy balonami i serpentynami. Nauczyliśmy się piosenki z inscenizacją ruchową „W karnawale”, wysłuchaliśmy bajki Cz. Janczarskiego „Zabawa karnawałowa” oraz bliżej zapoznaliśmy się z losami Kopciuszka. Sami przygotowaliśmy różne modele masek karnawałowych. Do zabawy zaprosiliśmy wszystkie przedszkolne zabawki by podczas radosnej muzyki nie siedziały same w kątach. To była prawdziwa maskarada. Zresztą zobaczcie sami :)!

Poznawaliśmy pojazdy lądowe, wodne i powietrzne. Podczas wspólnej zabawy wybraliśmy się w podróż gdzie mogliśmy naśladować różne odgłosy pojazdów, odgadywaliśmy zagadki dźwiękowe, słuchaliśmy bajki J. Brzechwy „Lokomotywa” oraz uczyliśmy się po kropkach szkicować parowóz, a podczas omawiania wiersza W. Broniewskiego poznaliśmy rożne rodzaje pociągów. Utrwalając nazwy i wygląd figur geometrycznych wykonywaliśmy jeden z pojazdów wodnych – żaglówkę zaś w powietrze wystartowaliśmy rakietą ćwicząc podskoki. Dziś już wiemy, że pojazdy poruszają się z różną prędkością bowiem podczas zabaw dobieraliśmy odpowiedni środek transportu do odległości w jakiej znajduje się nasz cel podróży.

Trzeci tydzień stycznia upłynął nam na wspólnych zimowych zabawach i sportach. Podczas omawiania zimowych zabaw naśladowaliśmy ruchem: jazdę na sankach, łyżwach, nartach i rzuty śnieżkami (śniegowa bitwa). Dowiedzieliśmy się jak bawić się na śniegu wesoło i bezpiecznie. Nauczyliśmy się piosenek: Sporty zimowe, Tupu tup po śniegu, Pani zima. Podczas ćwiczeń oddechowych „Śniegowe kule” w rytm muzyki zgniataliśmy gazetowe kule, naśladowaliśmy lepienie bałwana a później urządzaliśmy śniegową bitwę. Nie zabrakło ćwiczeń gimnastycznych z szarfą bo przecież sport to zdrowie. Poza tym nasza sala została przystrojona bałwankami wykonanymi różnymi technikami plastycznymi.

Od połowy stycznia wraz z grupą pani Bożenki przygotowywaliśmy się do wielkiej uroczystości - „Dzień Babci i Dziadka”. Nasza sala została przystrojona gorącymi i roześmianymi serduszkami – taka też panowała u nas atmosfera! Oprócz tego wiele czasu poświęciliśmy na rozmowy o swoich kochanych babciach i dziadziach: opisywaliśmy ich wygląd, podawaliśmy ich imiona, miejsca zamieszkania oraz sposoby na wspólne spędzanie czasu. Ponadto wykonaliśmy zaproszenia, które wspólnie ozdabialiśmy, wykonywaliśmy z kolorowych serwetek bukiety kwiatów dla naszych solenizantów oraz przygotowywaliśmy oryginalnie zdobione koszyczki z kwiatuszkami. Zabawy tego dnia nie było końca! Dziadkowie razem ze swoimi wnukami brali udział w przygotowanych zabawach muzyczno-ruchowych gdzie mieli okazję wykazać się zarówno zdolnościami manualnymi jak i ruchowymi. Uśmiechy towarzyszyły każdej twarzy czego dowodem są wykonane zdjęcia a wesoła zabawa i mile spędzony czas u boku kochanych wnucząt na długo pozostaną w pamięci dziadków.

14.02. – to Święto Zakochanych więc i przedszkolaki w tym dniu zachowały się szczególnie odświętnie. Dzieci zostały zapoznane z historią i tradycjami obchodów tego święta. Podczas tańców i zabaw muzycznych dzieci mogły wręczać serduszka lubianym osobom a każdy przedszkolak dla swojej Walentynki bądź Walentego przygotował laurkę z życzeniami w kształcie serduszka. W tym dniu było gorąco i słodko bowiem nie zabrakło walentynkowych słodkości!

Kiedy za oknem sroga zima zaczęliśmy się zastanawiać w jaki sposób pomóc ptaszkom przetrwać zimę. Zimowa aura spowodowała iż więcej czasu przebywaliśmy w naszej przedszkolnej sali gdzie zza okien spoglądaliśmy co ciekawego dzieje się na zewnątrz. Rodzice dzieci zafundowali karmnik, który był umieszczony na parapecie by dzieciaki mogły bliżej przyglądać się odwiedzającym stołówkę ptakom. Na następny dzień zgromadziliśmy kolekcję zdjęć, fotografii i książek o ptakach zimujących w Polsce i przylatujących na zimę do nas. W ten sposób zapoznaliśmy się z ich nazwami i charakterystycznym wyglądem. Oprócz tego rozmawialiśmy również w jaki sposób i dlaczego musimy pomagać naszym skrzydlatym przyjaciołom. Mieliśmy możliwość poznać różne rodzaje nasion i zbóż jakie sypiemy do karmnika. W naszej sali zagościła również ptasia stołówka do której zaprosiliśmy wszystkie głodne ptaszki wykonane z papieru. Nie zapomnieliśmy oczywiście wypełnić nasz karmnik po same brzegi przysmakami ptaszków. By zachęcić ptaszki do korzystania z zimowej stołówki śpiewaliśmy piosenki inscenizowane ruchem: „Wróbelki zimą” i „W karmniku”.

Choć za oknem było szaro i smutno to w naszym przedszkolu było wesoło i kolorowo bowiem w lutym obchodziliśmy „Kolorowy tydzień”, a urodziny obchodziły takie kolory jak: żółty, czerwony, zielony i niebieski. Podczas każdego dnia obowiązywał strój bądź jeden element w stroju w urodzinowym kolorze, następnie wyszukiwaliśmy skojarzeń z danym kolorem i gromadziliśmy jak najwięcej przedmiotów z sali w tych kolorach, układaliśmy kolorowe miasta, czytaliśmy wiersze i bajki skojarzone z kolorem, kierowaliśmy pojazdami reagując na sygnalizację świetlną, mieszaliśmy dwa kolory podstawowe: niebieski i żółty by poeksperymentować z pochodnym zielonym.

Na zewnątrz było bardzo zimno i mroźno więc postanowiliśmy zadbać o nasze domy i domy zwierząt by czuć się w nich ciepło i przytulnie. Podczas zabawy dydaktycznej rozpoznawaliśmy domy ludzi i zwierząt nazywając je, poznaliśmy zwierzęta, które przygotowują swoje mieszkanko by w nim przezimować, w rytm słyszanego „dyktanda” uczyliśmy się rysować modele naszych domów. Podczas omawiania wiersza E. Bełczewskiej „Okna i okienka” poznaliśmy różne kształty okien a z figur geometrycznych i papierowych kartonów powstały domy naszych marzeń. Z klocków konstrukcyjnych budowaliśmy zarówno te parterowe domki jak i drapacze chmur. Rozpoznawaliśmy odgłosy domu a pastelami olejnymi malowaliśmy jak wyglądają domy nocą.

W związku z częstymi wiosennymi chorobami postanowiliśmy zadbać o swoje zdrowie bo przecież zdrowie to nasz skarb! Rozmawialiśmy na temat czystości swojego ciała i po wysłuchaniu wiersza J. Tuwima „Raz, dwa, trzy” wiemy co należy robić by być zdrowym i nie chorować, w jaki sposób dbać o swoje zdrowie. Do przedszkola przynieśliśmy przybory potrzebne do codziennego utrzymania higieny osobistej, które posłużyły nam do zabawy dydaktycznej „Zaczarowany woreczek”. Dziś już wiemy kiedy i jak prawidłowo umyć nasze ręce by nie wkradł się PAN BAKTERIA oraz kiedy i jak myć nasze ząbki by nie zagościł u nas nieproszony gość (PRÓCHNICA). Rozmawialiśmy na temat właściwego doboru ubioru do istniejącej pogody. Bawiliśmy się w zabawę: „Pomagamy sobie przy ubieraniu” oraz „Ciepło – zimno”. Każdy wie, że „sport to zdrowie” więc i my bawimy się w zabawy rozwijające naszą sprawność ruchową. Na zakończenie tego tematu dyskutowaliśmy na temat regularności, ilości i różnorodności spożywania posiłków a uwieńczeniem tego tematu były owocowe szaszłyki wykonane przez nas samych. Oczywiście nie zapomnieliśmy o higienie i estetyce pracy. Szaszłyki wyglądały pysznie i kolorowo, tak też smakowały – zresztą sami zobaczcie! Tylko palce lizać! Bowiem z naszych talerzyków znikły w mgnieniu oka :).

W taki sposób spędziliśmy kolejne dwa miesiące w naszym przedszkolu, które obfitowały w wiele ciekawych i zabawnych wydarzeń. Do zobaczenia za 2 miesiące!!!

Edyta Puchała            

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego