"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny Adamówka nr 2



Działania marzec/kwiecień 2013

Co słychać u przedszkolaków w Adamówce?

W pierwszej połowie marca wspólnie przygotowywaliśmy się do nadchodzącej wiosny. Znudzeni zimową aurą postanowiliśmy przyśpieszyć tą porę roku pomagając Pani Wiośnie malować świat na zielono, a dzięki zabawie „Czary-mary” nauczyliśmy się łączyć odpowiednie kolory farb, by powstały różne odcienie zieleni. Nikt z nas nie miał problemów z wypowiedzią na temat jak powinna wyglądać Pani Wiosna czego uwiecznieniem są prace. W naszej sali zrobiło się kolorowo i ciepło bowiem pojawiły się pierwsze kwiaty i ptaki zwiastujące wiosnę zrobione przez nas samych. Wiosenna łąka zagościła w naszym przedszkolu a my wcieleni w rolę owadów (motyli, ważek i chrabąszczy) tańczyliśmy z okazji jej nadejścia. Poza tym zażywaliśmy świeżego powietrza chodząc na pierwsze spacery i bawiąc się na placu zabaw.

Wielkimi krokami zbliżały się Święta Wielkanocne. Zostaliśmy zapoznani z tradycjami obchodów tychże świąt. Co przede wszystkim kojarzy nam się ze świętami? Oczywiście jajka! W naszym przedszkolu też ich nie mogło zabraknąć. Z naszej kolekcji jajek ( a naliczyliśmy 104 sztuki! ) powstały piękne pisanki, które były ozdobą naszej święconki. Pierwsze doświadczenie jakie wykonaliśmy z jajkiem było rozbicie surowego jajka by móc namacalnie przyjrzeć się co znajduje się w jego środku. Dzieci zapoznały się z poszczególnymi elementami jajka i ich przeznaczeniem (tj. zarodek, błona pergaminowa, skrętki, itp.). Szczegółowo omawialiśmy różnice pomiędzy surowym a gotowanym jajkiem. Dziś już wiemy, że gotowane można łatwo rozpoznać od surowego po przeprowadzeniu próby kręcenia jajkiem. Zatapialiśmy jajka w słonej i słodkiej wodzie a także „podglądaliśmy” ich w konsystencji. Smakowaliśmy gotowane jajko, rozmawialiśmy na temat zwierząt wykluwających się z jajka i oglądaliśmy je na ilustracjach. Tworząc świąteczny klimat sialiśmy rzeżuchę a ze skorupek powstały wykluwające się kurczaczki. Podczas omawiania wiersza M. Terlikowskiej „Pisanki” dowiedzieliśmy się w jaki sposób można zdobić jajka by pięknie wyglądały w naszym koszyczku i na naszych świątecznych stołach. Opisywaliśmy także tryb życia kur, utrwalaliśmy pojęcie domu dla kur, nazywaliśmy rodziców kurczątka a podczas zabaw ruchowych mogliśmy naśladować sposób ich poruszania i wydawania odgłosów. Jeśli Wielkanoc to nie mogliśmy zapomnieć o naszych ulubionych zwierzątkach: kurczaczku, króliczku i baranku. To właśnie dzięki nim nauczyliśmy się piosenek, wierszy z improwizacją ruchową oraz uczestniczyliśmy w przeróżnych zabawach. Wykonaliśmy także modele tych uroczych zwierzątek oraz naśladowaliśmy je gestem i ruchem. Jednym słowem wszystko co kojarzyło nam się z jajkiem wykorzystywaliśmy do naszych doświadczeń i wspólnych zabaw.

Kolejny temat, którym byliśmy zafascynowani w miesiącu kwietniu to: „Witaj nam panie bocianie!”. Podczas tych zajęć dowiedzieliśmy się ile żyją bociany, co jedzą (choć często mówi się, że przysmakiem są żaby, wcale to nie jest prawdą), ile ważą, ile jaj składa pani bocianowa i jak długo trzeba czekać na małe bocianki, jak wyglądają małe bocianki i kto ich uczy latać, z czego zrobione jest bocianie gniazdo i jaka ma średnicę oraz jak długo trwa podróż do ciepłych krajów, dlaczego podróżują tylko nad lądem i co to są słynne bocianie sejmiki. Poza tym wykonane przez nas modele bocianów znalazły gniazda i zagościły u nas w przedszkolu. Mamy nadzieję, że się u nas zadomowią i za rok na pewno nas odwiedzą :-). Improwizując ruchem tekst „Kle, kle boćku” powitaliśmy je w przedszkolnej sali, a podczas wystukiwanych rytmów drewnianymi klockami tworzyliśmy bocianią muzykę.

W drugiej połowie kwietnia rozmawialiśmy o budzących się do życia owadach: biedronce i motylku. Stworzyliśmy kolekcję biedronek bo w końcu biedronki lubią żyć w koloniach. Podczas czytania bajki dowiedzieliśmy się skąd się wzięło to słynne przysłowie: „Biedroneczko leć do nieba przynieś mi kawałek chleba”, rozmawialiśmy o rodzajach biedronek i dziś już wiemy, że kropki biedronki wcale nie oznaczają lat życia, a ich ubarwienie skrzydeł bywa bardzo różnego koloru, począwszy od jasnopomarańczowego skończywszy na czerwonym. Mogliśmy również doświadczyć tego, że owe owady zostawiają często po sobie żółtą nieprzyjemną w zapachu ciecz, która służy do odstraszania przeciwnika. Na zajęciach wykonaliśmy maski biedronek, które posłużyły nam do zabaw ruchowych, m.in. „Lot biedronek”. „Sznur biedronek”, „Biedronka i kwiat”. Podczas zajęć o motylach dowiedzieliśmy się o przemianie rozwojowej motyla czytając wiersz „Gąsienica – tajemnica”. Dziś już wiemy, że gąsienic nie wolno zabijać gdyż z nich powstają piękne motylki. Zamieniając się w motyle rozłożyliśmy szeroko skrzydła i lataliśmy wśród kwiatów spijając nektar. Poznaliśmy piękną paź królowej, cytrynka oraz szkodnika bielinka kapustnika, którego zaobserwowaliśmy najczęściej na naszym podwórku. Wiemy, że istnieje tysiące gatunków motyli i wszystkie są pod ochroną, bo jest ich w Polsce coraz mniej. Poza tym powstały piękne prace plastyczne dotyczące tych owadów, a tworząc skrzydła motyla dowiedzieliśmy się, że muszą być symetryczne.

W miesiącu kwietniu celebrowaliśmy piąte urodziny Emilki Śliwy i Szymonka Kłosa. Jeszcze raz składamy gorące życzenia śpiewając naszym solenizantom 100 lat!!!

Edyta Puchała

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego