"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny Adamówka nr 2



Działania marzec / kwiecień 2014

Ważne wydarzenia i tematy zajęć w miesiącach marzec –kwiecień :

CZYM ODMIERZAĆ CZAS?

W pierwszym tygodniu marca dzieci zapoznane zostały z wybranymi miernikami czasu: zegar słoneczny, klepsydra piaskowa, zegar ścienny, zegar z kurantem, zegar z wahadłem, zegar elektroniczny. Poszukiwały odpowiedzi na pytanie: Co to jest przeszłość, teraźniejszość i przyszłość? Segregowały obrazki przedstawiające przedmioty na te, które kojarzą im się z przeszłością
i teraźniejszością. Nauczyliśmy się nazywać poszczególne części zegara, zebraliśmy kolekcję zegarów, liczyliśmy je, segregowaliśmy pod względem rozmiaru, koloru, kształtu. Rozmawialiśmy o zawodzie zegarmistrza. Największy zainteresowaniem cieszył się zegar z kukułką.

WIOSNA TUŻ – TUŻ

Na początek, wprowadzając dzieci w temat, zorganizowałam im zabawę dydaktyczną: Czy znamy te pory roku? Dzieci porównywały ilustracje kojarzące się z zimą i z wiosną, nazywały oznaki charakterystycznedla tych pór roku, przypinały odpowiednie obrazki pod właściwymi ilustracjami. Rozmawialiśmy na temat marcowej pogody. Przedszkolaki wymieniały elementy pogody występujące w marcu. Zrobiliśmy wielki garnek, na który przyklejaliśmy obrazki charakterystyczne dla marcowej pogody. Oprócz poszukiwania oznak wiosny, dzieci poznały właściwości powietrza. Wykonaliśmy doświadczenia ze słomkami do napojów, dzieci dmuchały na kulki waty, na piórka, na swoje ręce, na balony. Wypowiadały się na temat Co to jest wiatr? Rozmawialiśmy na temat tego: Jakie korzyści daje wiatr? Jakie szkody wyrządza?

WIOSNA IDZIE PRZEZ ŚWIAT

Pod koniec marca wspólnie  przygotowywaliśmy się do nadchodzącej wiosny.  W naszej sali zrobiło się  kolorowo  i ciepło  bowiem pojawiły się pierwsze kwiaty i ptaki  zwiastujące wiosnę  zrobione przez nas samych. W trakcie realizacji tego tematu przedszkolaki zapoznały się z literaturą dziecięcą na temat wiosny. Podczas naszych częstych spacerów, w celu szukania zwiastunów  wiosny, dzieci badały przyrodę za pomocą lup. Wykonaliśmy Marzannę i wyruszyliśmy z nią na długi spacer by na dobre pożegnać zimę i przywitać wyczekiwaną wiosnę.

WIOSNA NA WSI

Kolejny temat  to Wiosna na wsi. Dzieci oglądały obrazki przedstawiające zwierzęta hodowane na wsi, nazywały je, wypowiadały się na temat ich wyglądu, miejsc, w jakich można je spotkać. Łączyły zwierzę z jego domkiem, tworzyły rodziny zwierząt. Poznały produkty pochodzenia zwierzęcego. Wypowiadały się na temat swojego ulubionego zwierzątka. Wybraliśmy się także na spacer do pobliskiego gospodarstwa, gdzie dzieci zobaczyły kury, koguta, króliki, świnie i małe prosiaczki. Jednego prosiaczka gospodarz wyniósł dzieciom na podwórko, a gospodyni pokazywała nam jak się doi krowę.

POLSKA – MOJA OJCZYZNA

W czasie trwania tego tematu dzieci dowiedziały się, że mieszkają w Polsce i że są Polakami. Oglądały mapę Polski, wyszukiwały największych miast. Poznały symbole narodowe: flagę oraz godło, usłyszały hymn narodowy. Dowiedziały się ze stolicą Polski jest Warszawa i że Polska należy do Unii Europejskiej. Zwracaliśmy uwagę na to, w jakich miejscach można zobaczyć godłopaństwowe,
w jakich sytuacjach grany jest hymn i jak należy zachowywać się podczas jego grania.

JESTEM EUROPEJCZYKIEM

Oglądaliśmy flagi wybranych państw europejskich, opisywaliśmy ich wygląd, dzieci przeliczały flagi, rysowały je oraz segregowały. Rozmawialiśmy o Europie oraz krajach należących do Unii Europejskiej. Oglądaliśmy charakterystyczne budowle wybranych krajów europejskich.

WIELKANOC

Wielkimi krokami zbliżała się Wielkanoc, dlatego skupiliśmy się na temacie świątecznym. Realizując ten temat dzieci rozwiązywały zagadki o Wielkanocy. Oglądały świąteczne pocztówki – przeliczały ile ich jest. Rozmawialiśmy na temat zwyczajów wielkanocnych. Każde dziecko miało możliwość wzięcia udziału w zabawie „Czego brakuje na wielkanocnym stole?”. Na koniec przedszkolaki rozwiązywały quiz wielkanocny. Święta Wielkanocne, dzieci spędziły w rodzinnym gronie, a po powrocie do przedszkola dzieliły się wrażeniami. Wiele zwyczajów świątecznych podobało im się bardzo, ale najbardziej Śmigus Dyngus.

DBAMY O ZIEMIĘ

Końcem kwietnia zajęliśmy się tematem dotyczącym ekologii. Podczas zajęć i zabaw przedszkolaki zapoznały się z przyczynami zanieczyszczania środowiska naturalnego oraz dowiedziały się, co same mogą zrobić, aby temu przeciwdziałać. Dzieci miały okazję zapoznać się z trudnym słowem – recykling poprzez zabawę Segregujemy śmieci. Podczas zajęć dzieci utrwalały, analizowały i poszerzały swoją wiedzę z tego zakresu.  Były organizowane zabawy utrwalające umiejętność segregowania odpadów. Słuchając opowiadań, wierszy jak również podczas spacerów dzieci kształtowały umiejętności dostrzegania piękna przyrody oraz dbania o nią.  Ważnym działaniem podsumowującym było stworzenie  Kodeksu Małego Ekologa.

Dość często tato Kubusia (nauczyciel wychowania fizycznego) zabierał dzieci na halę sportowa, gdzie organizował im zajęcia ruchowe, miedzy innymi ukochany przez dzieci tor przeszkód, zabawy z szarfami i piłkami. Teraz pierwszym pytaniem, jakie słyszy tata Kubusia w dniu dyżuru jest „A idziemy dzisiaj na halę?”

Jednak, niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem dla dzieci była WYCIECZKA DO SALI ZABAW „FIKOLAND” w Biłgoraju. Sala była bogato wyposażona, miejsca do zabawy dużo więc dzieci miały niezłe pole do popisu. Korzystały z basenu z piłkami, nadmuchiwanej trampoliny, obrotowego koła. Do dyspozycji były też zestawy do zabaw w sklep, bank, kuchnię, fryzjera itp. Zabawa była wyśmienita, pełna radości i uśmiechów.

Elżbieta Kyć

najnowsze działania

 

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego