"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Cieplicach



Działania marzec/kwiecień 2013

Za nami kolejne dwa miesiące owocnej pracy, podczas której nie zabrakło wielu atrakcji, które dostarczyły nam niezapomnianych wrażeń. Zapraszamy na krótką ich relację.

Miesiąc marzec rozpoczęliśmy tematem „Na sygnale” podczas, którego poznawaliśmy pojazdy uprzywilejowane tj. karetkę pogotowia, straż pożarną i radiowóz policyjny. Przedszkolaki poznawały także zawody związane z tymi pojazdami, numery alarmowe oraz uczyły się wzywać pomoc w razie wypadku dzwoniąc pod odpowiedni numer. W czasie realizacji tego tematu odwiedził nas pan dzielnicowy, który opowiedział dzieciom o pracy policjanta, o prawidłowym wyposażeniu rowera i jego kierowcy, o właściwym zachowaniu się w czasie kontaktów z obcą osobą oraz przypomniał zasady bezpiecznego poruszania się po ulicy. Dzieci słuchały wypowiedzi gościa z dużym zainteresowaniem i zadawały wiele pytań. W czasie rozmowy przedszkolaki mogły wykazać się znajomością kilku znaków drogowych oraz wiedzą na temat symboliki świateł. Pan policjant przybył do przedszkola zaopatrzony w uposażenie potrzebne mu do pracy. Każdy przedszkolak mógł przymierzyć policyjne czapki, kamizelkę, mógł zapoznać się z radiostacją, pałką wielofunkcyjną typu tonfa, tarczą sygnalizacyjną i być zakuty w kajdanki. Miłą nagrodą za dobrą znajomość zasad drogowych były upominki od pana policjanta: znaczki i naklejki odblaskowe oraz pamiątkowe zdjęcie. Podopieczni poznali także wyposażenie strażaka, wozu strażackiego i pogłębili wiedzę na temat pracy strażaka podczas rozmowy z nim w remizie strażackiej. Największe wrażenie na dzieciach wywarła przejażdżka wozem strażackim, przymierzanie kasków strażackich oraz uruchamianie ręcznej syreny alarmowej.

Tematem zajęć drugiego tygodnia było zagadnienie „Zdrowie naszym skarbem”. Przedszkolaki poznały zasady zdrowego odżywiania oraz podstawowe czynności higieniczne warunkujące dobre samopoczucie. Wspólna analiza „Piramidy zdrowego odżywiania”, klasyfikacja produktów na zdrowe i niezdrowe, rozmowy na temat „Co to znaczy być zdrowym?” doprowadziły nas do wniosku, że należy unikać słodyczy i tłuszczu, a jeść dużo owoców, warzyw, mięsa, nabiału i pić mleko. Ale zdrowie to nie tylko właściwa dieta. Zdrowie to również aktywne formy spędzania wolnego czasu oraz dbanie o czystość. Dlatego też poznawaliśmy podstawowe przybory do mycia, uczyliśmy się prawidłowego sposobu mycia zębów oraz ćwiczyliśmy prawidłowe mycie rąk. Podczas codziennych zajęć w przedszkolu staramy się dbać o właściwą postawę ciała poprzez liczne zabawy ruchowe i ćwiczenia kształtujące prawidłową sylwetkę. Miłym akcentem kończącym powyższe zagadnienie było samodzielne wykonanie przez dzieci zdrowych kanapek, które w tym dniu smakowały wyjątkowo.

„Nadchodzi wiosna” to kolejny temat w czasie realizacji, którego poszukiwaliśmy oznak budzącej się do życia przyrody oraz wypatrywaliśmy pierwszych ptaków powracających z ciepłych krajów. Podczas spacerów obserwowaliśmy pojawiające się na drzewach wierzbowe kotki i pąki a w ogródkach działkowych podziwialiśmy pierwsze wiosenne kwiaty.

W ostatnim tygodniu marca skupiliśmy się na temacie dotyczącym zbliżających się Świąt Wielkanocnych. Był to czas zapoznania się z tradycjami, zwyczajami i wielkanocnymi symbolami. Wspólnie udekorowaliśmy naszą salę zajączkami, pisankami, koszyczkami i kurczaczkami życząc sobie na święta wszystkiego co najlepsze.

Po świątecznej przewie powróciliśmy do zajęć według stałego rytmu. Zorganizowaliśmy spotkanie z książką – dzieci zapoznały się z budową książki, elementami okładki itp., swobodnie wypowiadały się na temat swojej ulubionej książki rysując jej bohaterów. Wspólnie czytamy wiele bajek, opowiadań i wierszy, dzięki czemu przedszkolaki stają się bardziej czuli i wrażliwi na losy drugiego człowieka, dzieląc cudze smutki i radości, wzbogacając przy tym słownictwo o nowe zwroty i wyrazy.

„Kraina zmysłów”
to kolejny temat podczas, którego zagłębiliśmy się w tajniki budowy swojego ciała. Przedszkolaki poznawały i nazywały poszczególne części swojego ciała, utrwalały znajomość prawej i lewej strony, wyszukiwały narządów ciała do pary, rozmawiały na temat zmysłów dzięki, którym widzą, słyszą, czują, rozpoznają smak i zapach. Z wielką ciekawością wpatrywały się w kolorowe ilustracje „Atlasu anatomii”, w którym oglądały wybrane narządy poznając ich budowę np.: język składający się z wielu kubków smakowych pozwalających rozpoznawać smaki, ucho w którym mamy młoteczek, trąbke, kowadełko, itp. co wywoływało uśmiech na twarzach dzieci. Zajęcia przeplatane były zabawami ruchowymi związanymi z tematem oraz zabawami badawczymi aby dzieci mogły dotknąć, powąchać, posmakować, zobaczyć i usłyszeć.

W kwietniu pracowaliśmy także nad tematyką dotyczącą ochrony środowiska i segregacji odpadów. Przedszkolaki poznawały skutki zanieczyszczenia wody na podstawie wierszy „Woda” i „Chora rzeka” oraz choroby Ziemi na podstawie utworów „Zmartwienie Ziemi” i „Ziemia u doktora”. Wypowiadały się także na temat korzyści jakie dają drzewa ludziom i zwierzętom. Wspólnie szukaliśmy odpowiedzi na pytanie „W jaki sposób dzieci mogą chronić środowisko?”, a także uczyliśmy się segregować śmieci na te, które nadają się do ponownego przetworzenia i inne, które trafiają na wysypisko lub do spalarni. Zajęcia podsumowaliśmy hasłem: „Ziemia to zielona wyspa, wśród innych dalekich planet. To dom jest dla ludzi i zwierząt więc musi być zadbana!”.

„Urządzenia elektryczne” to ostatni temat miesiąca kwietnia. Przedszkolaki poznawały urządzenia znajdujące się w naszych domach. Bliżej zapoznały się z budową i sposobem działania odkurzacza - testowały jego działanie. Mówiliśmy także o przydatności urządzeń dla naszych potrzeb - piekliśmy gofry oraz o niebezpieczeństwach i zagrożeniach dla życia i zdrowia wywołanych nieprawidłowym korzystaniem z urządzeń. Dzieci poznały także różne źródła pozyskiwania energii – przez elektrownie, wiatr, wodę, słońce itp. oraz obserwowały słupy trakcji elektrycznej rozciągające się po miejscowości nasłuchując czy płynie w nich prąd. Podopieczni wykazali się dużą kreatywnością podczas zabaw dźwiękonaśladowczych oraz podczas zabawy „Głuchy telefon” wywołującej uśmiech z powodów awarii łączy podczas przepływu informacji, gdzie treść docierająca do ostatniego ogniwa nie miała nic wspólnego z wysyłaną wiadomością.

I tak minęły nam kolejne wspólnie spędzone dni. Następne aktualności już za dwa miesiące. Zapraszamy do odwiedzania naszej strony.

Monika Pigan

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego