"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Cieplicach



Działania wrzesień/październik 2013


W dniu 2 września wraz z pierwszym dzwonkiem rozpoczynającym nowy rok szkolny 2013/2014 progi przedszkola przekroczyła grupa przedszkolaków licząca 12 dzieci, w tym: 8 dziewczynek ( Julia, Maja, Kasia, Ewa, Martynka, Ewa, Marysia, Julia) i 4 chłopców (Karol, Dawid, Bartek, Julian ). Jest to grupa mieszana, dzieci w wieku od 3 do 5 lat. Przedszkolaki objęte są opieką specjalistów tj: logopedy – pani Marii Ożga, która odwiedza dzieci dwa razy w miesiącu w czwartki, przez 2 godziny, psychologa – pani Iwony Wąsacz raz w miesiącu w piątek przez 2 godziny, a w każdy poniedziałek dzieci biorą udział w zajęciach rytmiki prowadzonych przez pana Marka Nykla.

Nasze przedszkole jest małe i przytulne, panują w nim „domowe warunki”. Oprócz ważnych wydarzeń życie tutaj toczy się stałym rytmem. Codziennie bawimy się, śpiewamy, tańczymy, rysujemy, malujemy i słuchamy bajek. Wykonujemy również różne prace plastyczne, które często służą nam jako ozdoba naszej sali. Zmieniamy wystrój i dekoracje wraz ze zmianą pory roku i nadchodzącymi świętami.

Tematyka zajęć jest różnorodna i dopasowana do aktualnych potrzeb dzieci, pór roku, różnych uroczystości. Poza realizacją tematów tygodnia pracujemy również metodą projektów badawczych, które umożliwiają dzieciom bezpośrednie badanie i doświadczanie we wszystkich sferach edukacji od społecznej przez językową, matematyczną, przyrodniczą aż do ruchowej.

Miesiąc wrzesień upłynął na adaptowaniu się dzieci w przedszkolu, wzajemnym poznawaniu się - opisywaniu swojego wyglądu zerkając w lusterko, nazywaniu poszczególnych części ciała wykorzystując przy tym zabawy z gestem np.: „Pięć paluszków”, „Dotknij”, „Gimnastyka”, opowiadaniu o sposobach obchodzenia urodzin przez dzieci i bliższym poznaniu pomieszczeń, z których korzystają w czasie pobytu w przedszkolu. Pomimo, że różnimy się wyglądem i wzrostem stanowimy grupę dlatego wspólnie ustaliliśmy prawa i obowiązki przedszkolaka, które dzieci zgodziły się przestrzegać i przypieczętowały własnoręcznym odbiciem paluszka.

We wrześniu poznawały się nie tylko przedszkolaki ale także był to czas nawiązania bliższej współpracy i znajomości między rodzicami dzieci uczęszczających do przedszkola do czego przyczynił się piknik integracyjnyprowadzony przez trenera Instytutu Komeńskiego w ramach szkoleń dla rodziców.

Miesiąc październik poświęciliśmy tematyce jesiennej. Rozpoczęliśmy od zagadnienia dotyczącego „jesiennych nastrojów” podczas realizacji, którego przedszkolaki obserwowały zmieniającą się pogodę wpływającą na nasze humory. Wspólnie zastanawialiśmy się skąd się bierze wiatr i deszcz, wpatrywaliśmy się w krople deszczu spływające po szybach dostrzegając obrazy malowane przez płaczące niebo. Ponadto dzieci poznawały różne rodzaje wiatru poprzez dmuchy, podmuchy, dęcia w kawałki papieru różnej grubości i wielkości oraz rozpoznawały odgłosy zjawisk atmosferycznych z płyty. Kiedy zaś była piękna pogoda sprzyjająca spacerom po okolicy i wyprawom do lasu dzieci poznawały zmiany zachodzące w przyrodzie, obserwowały i porównywały wygląd drzew iglastych i liściastych, zbierały kolorowe liście, szyszki, żołędzie, kasztany, jarzębinę, którymi dekorowały kącik przyrodniczy, konstruowały leśne ludziki i wspólnie wykonały postać pani jesieni, która się bardzo podobała wszystkim odwiedzającym naszą salę.

Jesień to nie tylko zmiany zachodzące w lesie ale także w sadzie i w ogrodzie. Podczas spacerów przedszkolaki obserwowały jesienne prace w sadzie i w polu poznając maszyny i narzędzia wykorzystywane podczas tych prac, rozpoznawały i nazywały owoce i warzywa przyniesione do przedszkola za pomocą wzroku, dotyku i smaku, określały części jadalne warzyw rosnące nad i pod ziemią oraz opowiadały o przetworach wykonywanych przez mamy. Podczas realizacji tematyki darów jesieni dzieci samodzielnie wykonały sałatkę owocową, jarzynowe korale oraz wspólnie smażyliśmy frytki uwielbiane przez dzieci.

Kolejnym zagadnieniem jakim zajęliśmy się był temat związany z poznaniem „jesiennych zwyczajów zwierząt”. Wspominaliśmy ptaki, które odleciały do ciepłych krajów, mówiliśmy o ptakach zimujących w kraju, o które musimy dbać i o zwierzętach przygotowujących się do zimy. Bliżej zapoznaliśmy się z wyglądem wiewiórki, jeża, niedźwiedzia, z ich trybem życia, sposobem zdobywania pokarmów i robienia zapasów. Podczas zajęć odbywały się zabawy ruchowe wywołujące radość i upust niespożytej energii dzieci. Najbardziej ulubione przez dzieci zabawy to „Wiewióreczka”, „Stary niedźwiedź”, „Idzie jeż”.

W ostatnim tygodniu października mówiliśmy o „Uczuciach i emocjach” – dzieci uczyły się rozpoznawać i nazywać uczucia, rozróżniać dobre i złe emocje oraz nabywały umiejętność rozumienia i akceptowania uczuć innych. Ponadto wypowiadały się na temat sytuacji kiedy czują się radosne i wesołe oraz podawały sposoby radzenia sobie z tęsknotą i smutkiem. Podczas zajęć przedszkolaki słuchały fragmentów opowiadań G. Kasdepke „Tylko bez całowania, czyli jak sobie radzić z niektórymi emocjami”, wykonały mapę emocji oraz bawiły się kostką uczuć, rozśmieszając kolegów różnymi minkami.

W związku ze zbliżającym się dniem Wszystkich Świętych wspominaliśmy naszych bliskich, którzy odeszli. Udaliśmy się na cmentarz by odwiedzić groby znajomych i zapalić znicze.

I tak minęły nam pierwsze wspólnie spędzone dni. Następne aktualności już za dwa miesiące. Zapraszamy do odwiedzania naszej strony.

Monika Pigan

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego