"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Czerwonej Woli



Działania styczeń/luty 2013

Minął rok 2012, rozpoczął się kolejny. W miesiącu styczniu poświęciliśmy czas następującym tematom:

„Witamy Nowy Rok”
Przypomnieliśmy sobie, że rok składa się z poszczególnych pór miesięcy. Nazywaliśmy i przeliczaliśmy dni tygodnia. Szczególną uwagę zwróciliśmy na zimę i charakterystyczne dla niej zjawiska atmosferyczne.

„Pomagamy ptakom przetrwać zimę”
Wszyscy lubimy zimę chociaż jest zimno i szybciej robi się ciemno. W przedszkolu uświadomiliśmy sobie, że nie dla wszystkich zima jest ulubioną porą roku. Okazuje się że ptaki, które zachwycają nas śpiewem i wyglądem podczas zimy mogą głodować i marznąć, ponieważ nie robią sobie zapasów. Podczas zabaw, rozwiązywania zagadek, słuchania wierszy i piosenek dowiedzieliśmy się, które ptaki spędzają zimę razem z nami, które są z nami przez cały rok, jakie są ich przysmaki. Na spacerze szukając i obserwując ptaki zauważyliśmy, że niektóre z nich są nam dobrze znane, potrafimy je nazwać i rozpoznać nawet po głosie. Zauważyliśmy również, że są bardzo głodne, kiedy to przyleciały do karmnika znajdującego się na terenie naszego ogródka przedszkolnego za naszym oknem w sali. Dlatego następnego dnia dzieci przyniosły ptasie smakołyki: ziarenka, okruszki chleba, kukurydzę, pestki słonecznika i słoninę. Codziennie wyglądając przez okno sprawdzamy czy nie brakuje ptakom pożywienia. Dzięki temu dzieci potrafiły rozpoznać: sikorki z żółciutkimi brzuszkami, czarne wrony, sojkę z niebieskimi piórkami na skrzydełkach, wróbla i dzięcioła. Nasz karmnik odwiedził także kotek, który pożywił się okruszkami chleba. Dzieci poprzez pomoc zwierzętom uwrażliwiają się na przyrodę, a także zyskują poczucie, że robią cos dobrego.

„Zima wokół nas”
Zima w tym roku zachwyca wszystkich swoimi urokami i daje wiele radości przede wszystkim dzieciom. Również w naszym przedszkolu korzystamy z dobrodziejstw Pani zimy i spędzamy czas na spacerowaniu i obserwowaniu wokół zimowej scenerii. Przedszkolaki miały tyle radości, bo i lepienie bałwana, rzucanie kulami śnieżnymi do celu, chodzenie po śladach czy też samodzielne odgarnianie śniegu. Dzieci dotykały śnieg, oczywiście gołą ręką bo jak inaczej poczuć że jest zimny. Zwracały uwagę na śniegowe gwiazdki. Poczynały wszelkie obserwacje, które później zostały wykorzystane w zabawach, pracach plastycznych, wypowiedziach i rozmowach. Wykonywały szereg doświadczeń, które pomagały dzieciom lepiej zrozumieć panującą porę roku między innymi: oglądały sople lodu, sprawdzały co się stanie ze śniegiem, gdy pozostawimy go w pojemniku w sali i jaki jest stan jego czystości.

„Dzień Babci i Dziadzia”
To tematyka niezwykle emocjonalna, której najważniejszym punktem jest spotkanie z babciami i dziadkami, podczas niego nie brakuje wzruszeń, radości i serdeczności. W naszym przedszkolu uroczystość miała miejsce 24.01.2013. Najmłodsze dzieci rozpoczęły swój występ artystyczny słowami: „Dziś w naszym przedszkolu jest bardzo wesoło bo Babcie i Dziadków widzimy wokoło” przed tak liczną publicznością. Brawom nie było końca, a po występie były życzenia, upominki i dużo całusów dla kochanych i mile widzianych gości.

„Zabawa karnawałowa”
W naszym przedszkolu odbyła się zabawa karnawałowa. Wszystkie dzieci z utęsknieniem czekały na ten dzień. W naszej sali pojawiły się Biedronka, czarownica, królowa kaczek, 3 księżniczki, błazen, góral i myszka Mickey a to wszystko za sprawą Karnawałowego Balu Przebierańców. Kiedy pojawiły się pierwsze rytmy wesołej muzyki, wszystkie dzieci z wielką ochotą rozpoczęły pląsy i tańce. Po wspaniałej zabawie dzieci usiadły do stołu na słodki poczęstunek. A gdy nabrały sił, znów zaczęła się zabawa. Niestety, jak wszystko co dobre, czas zabawy szybko minął.

„4 urodziny Łucji i Stefanii”
Tradycją w naszym przedszkolu stało się obchodzenie urodzin. Nasze koleżanki Stefania i Łucja z okazji swoich 4 urodzin przyniosły cukierki. Kiedy już wszyscy zebraliśmy się wokół solenizantek, odśpiewaliśmy sto lat, wręczyliśmy wcześniej przygotowany prezent wtedy nasze koleżanki poczęstowały nas cukierkami. A my mięliśmy słodki dzień.

„Poznajemy sporty zimowe”
Jest zima, więc w przedszkolu jak co roku omawiam z dziećmi różne dyscypliny sportów zimowych. Dzieci zapoznają się z nazwami sportów (hokej, narciarstwo, łyżwiarstwo, skoki, saneczkarstwo...) na podstawie obrazków i doświadczeń własnych lub zaobserwowanych w telewizji opowiadają o nich (co jest w takim sporcie konieczne, jak wygląda rywalizacja, kibicowanie, ubiór sportowca np. narciarza czy hokeisty. Aby przybliżyć dzieciom sporty i zabawy zimowe wspólnie oglądaliśmy gazety przedstawiające narciarzy, hokeistów itp., a także przyniosłam do przedszkola prawdziwy sprzęt, który wszyscy mogli dokładnie obejrzeć, dotykać, a nawet zakładać i przymierzać. Dzieci miały również możliwość wypróbowania na prawdziwym śniegu jak jeździ się na nartach, saneczkach i ubrane w kombinezony narciarskie próbowały swoich sił, a nie było to wcale takie łatwe. W sali bawiliśmy się również w slalom narciarski, w zabawę kto dalej skoczy, kto trafi do celu Snieżką (woreczek). Dzieci wiedza juz naprawdę dużo o sportach i zabawach zimowych, a przede wszystkim znają zasady bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie i potrafią je stosować w praktyce.

„Pojazdy”
Dzieci oglądały ilustracje różnych pojazdów, określały sposób ich poruszania się i dzieliły się swoimi doświadczeniami związanymi z tymi pojazdami ze szczególnym zwróceniem uwagi na samochody, pociągi, samoloty i statki. Grupa uczestniczyła w zabawach ruchowo-naśladowczych (naśladowanie pojazdów), oddechowych, ortofonicznych i logarytmicznych oraz zabawach dydaktycznych, w których dzieci posługiwały się określeniami „dalej”, „najdalej”, „bliżej”, „blisko”, „najbliżej”. Rozróżnialiśmy pojazdy ze względu na ich zastosowanie: na lądzie, na wodzie, na szynach i w powietrzu. Wyodrębnialiśmy poszczególne kategorie pojazdów, wyszukiwaliśmy cech podobnych i różnic, przyporządkowywaliśmy pojazdy do miejsc, w których się poruszają. Składaliśmy z papieru samoloty i łódki. Z wykorzystaniem papierowych samolocików badaliśmy jak wysoko będą lecieć, a za pomocą papierowej łódki przeprowadziliśmy doświadczenie z utrzymaniem ich na wodzie. Nie zabrakło również zabaw ruchowych, dzięki którym dzieci wcielały się w różne pojazdy.

Małgorzata Litwa

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego