Działania styczeń/luty 2013
Minął rok 2012, rozpoczął się kolejny. W miesiącu styczniu poświęciliśmy czas
następującym tematom:
„Witamy Nowy Rok”
Przypomnieliśmy sobie, że rok składa się z poszczególnych pór miesięcy. Nazywaliśmy
i przeliczaliśmy
dni tygodnia. Szczególną uwagę zwróciliśmy na zimę i charakterystyczne dla
niej zjawiska atmosferyczne.
„Pomagamy ptakom przetrwać zimę”
Wszyscy lubimy zimę chociaż jest zimno i szybciej robi się ciemno. W przedszkolu
uświadomiliśmy sobie, że nie dla wszystkich zima jest ulubioną porą roku. Okazuje
się że ptaki, które zachwycają nas śpiewem i wyglądem
podczas zimy mogą głodować i marznąć, ponieważ nie robią sobie zapasów. Podczas
zabaw, rozwiązywania zagadek,
słuchania wierszy i piosenek dowiedzieliśmy się, które ptaki spędzają zimę razem
z nami, które są z nami przez cały rok, jakie są ich przysmaki. Na spacerze szukając
i obserwując ptaki zauważyliśmy, że niektóre z nich są nam dobrze znane, potrafimy
je nazwać i rozpoznać nawet po głosie. Zauważyliśmy również, że są bardzo głodne,
kiedy to przyleciały do karmnika znajdującego się na terenie naszego ogródka
przedszkolnego za naszym oknem w sali. Dlatego następnego dnia dzieci przyniosły
ptasie smakołyki: ziarenka, okruszki chleba, kukurydzę, pestki słonecznika i słoninę.
Codziennie wyglądając przez okno sprawdzamy czy nie brakuje ptakom pożywienia.
Dzięki temu dzieci potrafiły rozpoznać: sikorki
z żółciutkimi brzuszkami, czarne wrony, sojkę z niebieskimi piórkami na skrzydełkach,
wróbla i dzięcioła. Nasz karmnik odwiedził także kotek, który pożywił się okruszkami
chleba. Dzieci poprzez pomoc zwierzętom uwrażliwiają się na przyrodę, a także
zyskują poczucie, że robią cos dobrego.
„Zima wokół nas”
Zima w tym roku zachwyca wszystkich swoimi urokami i daje
wiele radości przede wszystkim dzieciom. Również w naszym przedszkolu korzystamy
z dobrodziejstw Pani
zimy i spędzamy czas na spacerowaniu i obserwowaniu wokół zimowej scenerii. Przedszkolaki
miały tyle radości, bo i lepienie bałwana, rzucanie kulami śnieżnymi do celu,
chodzenie po śladach czy też samodzielne odgarnianie śniegu. Dzieci dotykały
śnieg, oczywiście gołą ręką bo jak inaczej poczuć że jest zimny. Zwracały uwagę
na śniegowe gwiazdki. Poczynały wszelkie obserwacje, które później zostały wykorzystane
w zabawach, pracach plastycznych, wypowiedziach i rozmowach. Wykonywały szereg
doświadczeń, które pomagały dzieciom lepiej zrozumieć panującą porę roku między
innymi: oglądały sople lodu, sprawdzały co się stanie ze śniegiem, gdy pozostawimy
go w pojemniku w sali i jaki jest stan jego czystości.
„Dzień Babci i Dziadzia”
To tematyka niezwykle emocjonalna, której najważniejszym punktem jest spotkanie
z babciami
i dziadkami, podczas niego nie brakuje wzruszeń, radości i serdeczności.
W naszym
przedszkolu uroczystość miała miejsce 24.01.2013. Najmłodsze dzieci rozpoczęły
swój występ artystyczny słowami: „Dziś w naszym przedszkolu jest bardzo
wesoło bo Babcie i Dziadków widzimy wokoło” przed tak liczną publicznością. Brawom
nie było końca, a po występie były życzenia, upominki i dużo całusów dla kochanych
i mile widzianych gości.
„Zabawa karnawałowa”
W naszym przedszkolu odbyła się zabawa karnawałowa. Wszystkie dzieci z utęsknieniem
czekały na ten dzień. W naszej sali pojawiły się Biedronka, czarownica, królowa
kaczek, 3 księżniczki, błazen, góral i myszka Mickey a to wszystko za sprawą Karnawałowego
Balu Przebierańców. Kiedy pojawiły się pierwsze rytmy wesołej muzyki, wszystkie
dzieci z wielką ochotą rozpoczęły pląsy i tańce. Po wspaniałej zabawie dzieci
usiadły do stołu na słodki poczęstunek. A gdy nabrały sił, znów zaczęła się zabawa.
Niestety, jak wszystko co dobre, czas zabawy szybko minął.
„4 urodziny Łucji i Stefanii”
Tradycją w naszym przedszkolu stało się obchodzenie urodzin. Nasze koleżanki
Stefania i Łucja
z okazji swoich 4 urodzin przyniosły cukierki. Kiedy już wszyscy zebraliśmy się
wokół solenizantek, odśpiewaliśmy sto lat, wręczyliśmy wcześniej
przygotowany
prezent wtedy nasze koleżanki poczęstowały nas cukierkami. A my mięliśmy słodki
dzień.
„Poznajemy sporty zimowe”
Jest zima, więc w przedszkolu jak co roku omawiam z dziećmi
różne dyscypliny sportów zimowych. Dzieci zapoznają się z nazwami sportów (hokej,
narciarstwo,
łyżwiarstwo, skoki, saneczkarstwo...) na podstawie obrazków i doświadczeń własnych
lub zaobserwowanych w telewizji opowiadają o nich (co jest w takim sporcie konieczne,
jak wygląda rywalizacja, kibicowanie, ubiór sportowca np. narciarza czy hokeisty.
Aby przybliżyć dzieciom sporty i zabawy zimowe wspólnie oglądaliśmy gazety przedstawiające
narciarzy, hokeistów itp., a także przyniosłam do przedszkola prawdziwy sprzęt,
który wszyscy mogli dokładnie obejrzeć, dotykać, a nawet zakładać i przymierzać.
Dzieci miały również możliwość wypróbowania na prawdziwym śniegu jak jeździ się
na nartach, saneczkach i ubrane w kombinezony narciarskie próbowały swoich sił,
a nie było to wcale takie łatwe. W sali bawiliśmy się również w slalom narciarski,
w zabawę kto dalej skoczy, kto trafi do celu Snieżką (woreczek). Dzieci wiedza
juz naprawdę dużo o sportach i zabawach zimowych,
a przede wszystkim znają zasady bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie i potrafią
je stosować w praktyce.
„Pojazdy”
Dzieci oglądały ilustracje różnych pojazdów, określały sposób ich poruszania
się i dzieliły
się swoimi doświadczeniami związanymi z tymi pojazdami ze szczególnym zwróceniem
uwagi na samochody, pociągi, samoloty i statki. Grupa uczestniczyła
w zabawach ruchowo-naśladowczych (naśladowanie pojazdów), oddechowych, ortofonicznych
i logarytmicznych oraz zabawach dydaktycznych, w których dzieci posługiwały się
określeniami „dalej”, „najdalej”, „bliżej”, „blisko”, „najbliżej”. Rozróżnialiśmy
pojazdy ze względu na ich zastosowanie: na lądzie, na wodzie, na szynach i w powietrzu. Wyodrębnialiśmy poszczególne kategorie pojazdów, wyszukiwaliśmy cech
podobnych i różnic, przyporządkowywaliśmy pojazdy do miejsc, w których się poruszają.
Składaliśmy z papieru samoloty i łódki. Z wykorzystaniem papierowych samolocików
badaliśmy jak wysoko będą lecieć, a za pomocą papierowej łódki przeprowadziliśmy
doświadczenie z utrzymaniem ich na wodzie. Nie zabrakło również zabaw ruchowych,
dzięki którym dzieci wcielały się w różne pojazdy.
Małgorzata Litwa