"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Czerwonej Woli



Działania marzec/kwiecień 2013


Za nami kolejne dwa miesiące wspólnej pracy w przedszkolu. Obfitowały one w wiele różnych i ciekawych wydarzeń, o których teraz kilka słów.

W miesiącu marcu omawialiśmy następujące tematy:
Mam siostrę, mam brata”
Wyjaśniliśmy pojęcia: rodzeństwo, jedynak, brat, siostra. Ustaliliśmy kto w grupie jest jedynakiem, a kto ma rodzeństwo i jakie. Refleksją do kolejnych wspólnych rozmów dzieci było, wysłuchanie opowiadania „Tomek i dzidziuś”, po którym to dzieci odwołując się do własnych doświadczeń stwierdziły że warto mieć rodzeństwo. Tematem kolejnego dnia była kołysanka dla malucha, podczas, której to zostały przedstawione sposoby na zasypianie (słuchanie kołysanek, bajek, liczenie baranków). Tego dnia każdy przedszkolny miś został przez przedszkolaków w wybrany przez siebie sposób położony do snu poprzez tulenie, śpiewanie mu kołysanki. Dzieci wykonywały portrety swojego rodzeństwa lub z wyobraźni wiedząc, iż nie może zabraknąć w portrecie szczegółów takich jak: oczy, uszy, nos, usta. Ustaliliśmy ile jest w sali dziewczynek, ilu chłopców, ile jest dziewczęcych nosów, a ile chłopięcych brzuszków. Dzieci utrwaliły znaczenie pojęcia para na podstawie gry karcianej „Piotruś”, tworzyły w pary przedmioty codziennego użytku (buty, skarpetki), wzięły udział w zabawach ruchowych w parach (np. lustro – naśladowanie ruchów i mimiki kolegi).

„W poszukiwaniu wiosny”
Zaczęliśmy od przypomnienia sobie nazw pór roku, zaś zabawą ruchową relaksująco-wyciszającą pożegnaliśmy bałwanka. Zostało wyjaśnione przysłowie „W marcu jak w garncu”, które dzieci twórczo interpretowały poprzez malowanie go farbami. Ćwiczona też byłą percepcja wzrokowa poprzez odnajdywanie i nazywanie kolorów pochodnych i złamanych (jasnozielony, bladoróżowy, ciemnoniebieski). Obserwowaliśmy zmiany zachodzące w przyrodzie wczesną wiosną i powiązywaliśmy te zjawiska z aktualną pora roku: dłuższe dni, zmiana temperatury. Przeprowadziliśmy proste doświadczenia ze śniegiem i lodem, wyciągając wnioski na podstawie obserwacji. Poznaliśmy słowa i melodie piosenki „Śpiący miś”, którą inscenizowaliśmy. Dzieci oglądały przyniesione gałązki krzewów, liści, które porównywały pod względem wyglądu, wielkości. Omówiona została różnica wyglądu i znaczenia między pączkami roślinnymi a tymi do jedzenia. Stworzyliśmy Zielona hodowlę. Zasialiśmy owies, rzeżuchę oraz posadziliśmy cebulę, z której zaczął już wyrastać szczypiorek. Codziennie prowadzimy obserwację założonej hodowli. Jak tradycja nakazuje wybraliśmy się nad rzekę w celu zatopienia Marzanny. Pożegnaliśmy zimę i z niecierpliwością czekamy na wiosnę.

„Powrót ptaków z ciepłych krajów”
Dzieci poznały ptaki, które powróciły z Południa oraz drogę jaką pokonują: bocian, szpak, kukułka, jaskółka. Oglądaliśmy i porównywaliśmy ptasie pióra z uwzględnieniem pióra pawia. Dzieci chętnie brały udział w opowieści ruchowej zatytułowanej „Powrót z ciepłych krajów”. Kolejne zajęcia dydaktyczne były poświęcone rozróżnianiu gatunków zwierząt oraz podział na ptaki i ssaki. Wyróżnialiśmy cechy charakterystyczne dla każdego gatunku: skrzydła, pióra, dzioby. Rozpoznawały i naśladowały głosy ptaków nagrane w ich naturalnym środowisku. Przedszkolaki z zaciekawieniem wysłuchały znanego nam wszystkim wiersza „Ptasie radio”, po którym to wskazywały na ilustracji występujące w wierszu ptaki.

„Wielkanoc – zwyczaje i obyczaje”
Podczas tego tygodnia zajęcia i zabawy z dziećmi dotyczyły głównie zbliżających się Świąt Wielkanocy. Dzieci uczestniczyły w rozmowach kierowanych na temat tego święta i tradycji wielkanocnych.
Przedszkolaki wysłuchały wiele świątecznych utworów literackich, dostrzegały w nich elementy humorystyczne i poznawały tradycje. Dzieci uczestniczyły w ciekawych zabawach ruchowych o tematyce świąt wielkanocnych takich jak „Wielkanocne zajączki”, „Zanieś koszyczek”, „Kura i kurczaki”, „Kurki do domu!”. Podczas zajęć dzieci próbowały wcześniej zasianą rzeżuchę i brały udział w doświadczeniu z jajkami, w którym zaobserwowały, że w roztworze wody i soli jajko unosiło się do góry, a w samej wodzie opadało na dno. Grupa bardzo lubi uczestniczyć w różnych doświadczeniach i myślę, że podczas takich zajęć dzieci wiele się uczą. Przedszkolaki, także starały się odróżniać elementy, dekoracje i tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia od Wielkanocy. Dużo dzieci myli ze sobą te dwa ważne Święta.

W kwietniu zajmowaliśmy się następującymi tematami:
„Wielkie sprzątanie”
Ocenialiśmy czy wokoło nas jest porządek czy bałagan. Zajmowaliśmy się sprzątaniem naszej sali i przedszkolnego podwórka. Przypomnieliśmy wyznaczone miejsca dla zabawek. Dzieci wspólnie porządkowały przydzielone kąciki tematyczne. Po wysłuchaniu wiersza „Oj nieładnie” rozmawialiśmy dlaczego musimy odkładać zabawki na swoje miejsca i co może się stać gdy pozostawimy bałagan. Na koniec sformułowaliśmy wnioski dotyczące zostawiania po sobie porządku: Odkładamy zabawki na swoje miejsce! Sprzątamy po sobie zabawki! Dbamy o porządek wokół siebie! Wykonaliśmy także pracę plastyczną, pt. „Śmieciozaury” z ekologicznych materiałów.

„Dbamy o nasze zdrowie”
Dzieci uczestniczyły w zajęciach dotyczących profilaktyki zdrowotnej. Dowiedzieliśmy się co to jest apteczka, co się w niej znajduje i odpowiedzieliśmy na pytanie, czy możemy samodzielnie z niej korzystać? Poznaliśmy trudne nazwy niektórych specjalności lekarskich takich jak: stomatolog, dermatolog, kardiolog. Bliżej zajęliśmy się tematem higieny jamy ustnej. Wspólnie dyskutowaliśmy na temat pożądanych i niepożądanych dla zębów czynników i działań. Efektem rozmowy było powstanie wspólnej pracy plastycznej pt.: „Co lubią zdrowe zęby?”. Podsumowując temat gościliśmy w naszym przedszkolu pielęgniarkę Panią Annę Ciurko, która opowiedziała nam o swojej pracy i niezbędnych przyrządach wykorzystywanych w praktyce. Dzieci chętnie przymierzały fartuch, czepek oraz przez stetoskop nasłuchiwały bicia swego serca. Na koniec otrzymały naklejkę z napisem „dzielny pacjent”.

„Sklep”
W tym tygodniu dzieci rozmawiały na temat różnorodności i specyfiki sklepów, w odwołaniu do własnych doświadczeń (wiedziały, gdzie robi się zakupy i kupuje określone produkty, podawały nazwy niektórych sklepów: sklep warzywkowy (warzywniak), sklep zabawny (zabawkowy), sklep leczniczy (apteka), spożywczy i mięsny. Aby pogłębić swoją wiedzę wybraliśmy się do sklepu spożywczego w Czerwonej Woli. Obejrzeliśmy prawdziwą kasę fiskalna i wagę szalkową. Ponadto obserwowaliśmy pracę pani sklepowej oraz czynności wykonywane przez klientów. Nie zapomnieliśmy o używaniu zwrotów grzecznościowych, co zadziwiło panią ekspedientkę, która w nagrodę poczęstowała naszą grupę lizakami. W przedszkolu stworzyliśmy własny kącik sklepowy, do którego dzieci przynosiły wieloraki asortyment. Poprzez zabawę w sklep nauczyły się wymiany jeden do jednego, jeden do dwóch, jeden do pięciu.

„Zwierzęta domowe”
Dzieci w ciągu tego tygodnia poznawały zwierzęta mieszkające na wsi, porównywały miasto ze wsią i zapoznawały się ze zwyczajami tam panującymi. Naśladowaliśmy różne zwierzęta i łączyliśmy w pary mieszkańca i jego domu. Dobieraliśmy członków rodzin i klasyfikowaliśmy według wielkości: mama, tato, dziecko. Odwiedziliśmy dwa gospodarstwa wiejskie. Mogliśmy z bliska zobaczyć wszystkie zwierzęta, o których rozmawialiśmy: krowy, świnie, kury, kaczki, kurczęta, koty, psy i króliki. Ponadto zobaczyliśmy również bociana i dzika. Obserwowaliśmy zwierzęta wiejskie w ich domach, ponadto mogliśmy posłuchać jakie odgłosy wydają. Panie gospodynie opowiedziały nam także co zwierzęta jedzą, oraz jak należy się nimi zajmować.

„Urodziny”
W ciągu dwóch miesięcy świętowaliśmy 3 urodziny Oliwki, 5 urodziny Darii i 4 urodziny Malwinki. Każdy z solenizantów usłyszał huczne STO LAT oraz życzenia od reszty przedszkolaków i naszej pani. A co idzie za licznymi urodzinami? – były również liczne słodycze, którymi nasi kochani solenizanci nas częstowali :-)

Na następne relacje z życia przedszkolaków zapraszamy za dwa miesiące. Zapraszamy do obejrzenia galerii Naszych zdjęć

Małgorzata Litwa

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego