Działania marzec/kwiecień 2013
Za nami kolejne dwa miesiące wspólnej pracy w przedszkolu. Obfitowały one w
wiele różnych i ciekawych wydarzeń, o których teraz kilka słów.
W miesiącu marcu omawialiśmy następujące tematy:
Mam siostrę, mam brata”
Wyjaśniliśmy pojęcia: rodzeństwo, jedynak, brat, siostra. Ustaliliśmy kto
w grupie jest jedynakiem, a kto
ma rodzeństwo i jakie. Refleksją do kolejnych wspólnych rozmów dzieci było,
wysłuchanie opowiadania „Tomek i dzidziuś”,
po którym to dzieci odwołując się do własnych doświadczeń stwierdziły że
warto mieć rodzeństwo. Tematem kolejnego dnia była kołysanka dla malucha,
podczas, której to zostały przedstawione sposoby na zasypianie (słuchanie
kołysanek, bajek, liczenie baranków). Tego dnia każdy przedszkolny miś został
przez przedszkolaków w wybrany przez siebie sposób położony do snu poprzez
tulenie, śpiewanie mu kołysanki. Dzieci wykonywały portrety swojego rodzeństwa
lub z wyobraźni wiedząc, iż nie może zabraknąć w portrecie szczegółów takich
jak: oczy, uszy, nos, usta. Ustaliliśmy ile jest w sali dziewczynek, ilu
chłopców, ile jest dziewczęcych nosów, a ile chłopięcych brzuszków. Dzieci
utrwaliły znaczenie pojęcia para na podstawie gry karcianej „Piotruś”,
tworzyły w pary przedmioty codziennego użytku (buty,
skarpetki), wzięły udział w zabawach ruchowych w parach (np. lustro – naśladowanie
ruchów i mimiki kolegi).
„W poszukiwaniu wiosny”
Zaczęliśmy od przypomnienia sobie nazw pór roku, zaś zabawą ruchową relaksująco-wyciszającą
pożegnaliśmy bałwanka. Zostało wyjaśnione przysłowie „W marcu jak w garncu”,
które dzieci twórczo interpretowały poprzez malowanie go farbami. Ćwiczona
też byłą percepcja wzrokowa poprzez odnajdywanie i nazywanie
kolorów pochodnych i złamanych (jasnozielony, bladoróżowy, ciemnoniebieski).
Obserwowaliśmy
zmiany zachodzące w przyrodzie wczesną wiosną i powiązywaliśmy te zjawiska
z aktualną pora roku: dłuższe dni, zmiana temperatury. Przeprowadziliśmy
proste doświadczenia ze śniegiem i lodem, wyciągając wnioski na podstawie
obserwacji. Poznaliśmy słowa i melodie piosenki „Śpiący miś”, którą inscenizowaliśmy.
Dzieci oglądały przyniesione gałązki krzewów, liści, które porównywały pod
względem wyglądu, wielkości. Omówiona została różnica wyglądu i znaczenia
między pączkami roślinnymi a tymi do jedzenia. Stworzyliśmy Zielona hodowlę.
Zasialiśmy owies, rzeżuchę oraz posadziliśmy
cebulę, z której zaczął już wyrastać szczypiorek.
Codziennie prowadzimy obserwację założonej hodowli. Jak tradycja nakazuje
wybraliśmy się nad rzekę w celu zatopienia Marzanny. Pożegnaliśmy zimę i z niecierpliwością czekamy na wiosnę.
„Powrót ptaków z ciepłych krajów”
Dzieci poznały ptaki, które powróciły z Południa oraz drogę jaką pokonują:
bocian, szpak, kukułka, jaskółka. Oglądaliśmy i porównywaliśmy ptasie pióra
z uwzględnieniem
pióra pawia. Dzieci chętnie brały udział w opowieści ruchowej zatytułowanej
„Powrót z ciepłych krajów”. Kolejne zajęcia dydaktyczne były
poświęcone rozróżnianiu gatunków zwierząt oraz podział na ptaki i ssaki.
Wyróżnialiśmy cechy charakterystyczne dla każdego gatunku: skrzydła, pióra,
dzioby. Rozpoznawały i naśladowały głosy ptaków nagrane w ich naturalnym
środowisku. Przedszkolaki z zaciekawieniem wysłuchały znanego nam wszystkim
wiersza „Ptasie radio”, po którym to wskazywały na ilustracji występujące
w wierszu ptaki.
„Wielkanoc – zwyczaje i obyczaje”
Podczas tego tygodnia zajęcia i zabawy z dziećmi dotyczyły głównie zbliżających
się Świąt Wielkanocy. Dzieci uczestniczyły w rozmowach kierowanych na temat
tego święta i tradycji wielkanocnych.
Przedszkolaki wysłuchały wiele świątecznych utworów literackich, dostrzegały
w nich
elementy humorystyczne i poznawały tradycje. Dzieci uczestniczyły w ciekawych
zabawach ruchowych o tematyce świąt wielkanocnych takich jak
„Wielkanocne zajączki”, „Zanieś koszyczek”, „Kura i kurczaki”, „Kurki do
domu!”. Podczas zajęć dzieci próbowały wcześniej zasianą rzeżuchę i brały
udział w doświadczeniu z jajkami, w którym zaobserwowały, że w roztworze
wody i soli jajko unosiło się do góry, a w samej wodzie opadało na dno. Grupa
bardzo lubi uczestniczyć w różnych doświadczeniach i myślę, że podczas takich
zajęć dzieci wiele się uczą. Przedszkolaki, także starały się odróżniać elementy,
dekoracje i tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia od Wielkanocy.
Dużo dzieci myli ze sobą te dwa ważne Święta.
W kwietniu zajmowaliśmy się następującymi tematami:
„Wielkie sprzątanie”
Ocenialiśmy czy wokoło nas jest porządek czy bałagan. Zajmowaliśmy się sprzątaniem
naszej sali i przedszkolnego
podwórka. Przypomnieliśmy wyznaczone miejsca dla zabawek. Dzieci wspólnie
porządkowały przydzielone kąciki tematyczne.
Po wysłuchaniu wiersza „Oj nieładnie” rozmawialiśmy dlaczego musimy odkładać
zabawki na swoje miejsca i co może się stać gdy pozostawimy bałagan. Na koniec
sformułowaliśmy wnioski dotyczące zostawiania po sobie porządku: Odkładamy
zabawki na swoje miejsce! Sprzątamy po sobie zabawki! Dbamy o porządek wokół
siebie! Wykonaliśmy także pracę plastyczną, pt. „Śmieciozaury” z ekologicznych
materiałów.
„Dbamy o nasze zdrowie”
Dzieci uczestniczyły w zajęciach dotyczących profilaktyki zdrowotnej. Dowiedzieliśmy
się co to jest apteczka, co się w niej znajduje i odpowiedzieliśmy na pytanie,
czy możemy samodzielnie z niej korzystać? Poznaliśmy trudne nazwy niektórych
specjalności lekarskich takich jak: stomatolog, dermatolog, kardiolog. Bliżej
zajęliśmy się tematem higieny jamy ustnej. Wspólnie dyskutowaliśmy na temat
pożądanych i niepożądanych dla zębów czynników i działań. Efektem rozmowy
było powstanie wspólnej pracy plastycznej pt.: „Co lubią zdrowe zęby?”. Podsumowując
temat gościliśmy w naszym przedszkolu pielęgniarkę Panią Annę Ciurko, która
opowiedziała nam o swojej pracy i niezbędnych przyrządach wykorzystywanych
w praktyce. Dzieci chętnie przymierzały fartuch, czepek oraz przez stetoskop
nasłuchiwały bicia swego serca. Na koniec otrzymały naklejkę z napisem „dzielny
pacjent”.
„Sklep”
W tym tygodniu dzieci rozmawiały na temat różnorodności i specyfiki sklepów,
w odwołaniu do własnych doświadczeń (wiedziały, gdzie robi się zakupy i kupuje
określone produkty, podawały nazwy niektórych sklepów: sklep warzywkowy (warzywniak),
sklep zabawny (zabawkowy), sklep leczniczy (apteka), spożywczy i mięsny.
Aby pogłębić swoją wiedzę wybraliśmy się do sklepu spożywczego w Czerwonej
Woli. Obejrzeliśmy prawdziwą kasę fiskalna i wagę szalkową. Ponadto obserwowaliśmy
pracę pani sklepowej oraz czynności wykonywane przez klientów. Nie zapomnieliśmy
o używaniu zwrotów grzecznościowych, co zadziwiło panią ekspedientkę, która
w nagrodę poczęstowała naszą grupę lizakami. W przedszkolu
stworzyliśmy własny kącik sklepowy, do którego dzieci przynosiły wieloraki
asortyment. Poprzez
zabawę w sklep nauczyły się wymiany jeden do jednego, jeden do dwóch, jeden
do pięciu.
„Zwierzęta domowe”
Dzieci w ciągu tego tygodnia poznawały zwierzęta mieszkające na wsi, porównywały
miasto ze wsią i zapoznawały
się ze zwyczajami tam panującymi. Naśladowaliśmy różne zwierzęta i łączyliśmy
w pary mieszkańca i jego domu. Dobieraliśmy
członków rodzin i klasyfikowaliśmy według wielkości: mama, tato, dziecko.
Odwiedziliśmy dwa gospodarstwa wiejskie. Mogliśmy z bliska zobaczyć wszystkie
zwierzęta, o których rozmawialiśmy: krowy, świnie, kury, kaczki, kurczęta,
koty, psy i króliki. Ponadto zobaczyliśmy również bociana i dzika. Obserwowaliśmy
zwierzęta wiejskie w ich domach, ponadto mogliśmy posłuchać jakie odgłosy
wydają. Panie gospodynie opowiedziały nam także co zwierzęta jedzą, oraz
jak należy się nimi zajmować.
„Urodziny”
W ciągu dwóch miesięcy świętowaliśmy 3 urodziny Oliwki, 5 urodziny Darii
i 4 urodziny Malwinki. Każdy z solenizantów
usłyszał huczne STO LAT oraz życzenia od reszty przedszkolaków i naszej pani.
A co idzie za licznymi urodzinami?
– były również liczne słodycze, którymi nasi kochani solenizanci nas częstowali :-)
Na
następne relacje z życia przedszkolaków zapraszamy za dwa miesiące. Zapraszamy
do obejrzenia galerii Naszych zdjęć
Małgorzata Litwa