"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Czerwonej Woli



Działania wrzesień/październik 2013


„Witamy w przedszkolu”
Wrzesień upłynął nam na zabawach integracyjnych i na zabawach wprowadzających dobry nastrój w grupie. Szczególny nacisk położyliśmy na naukę zgodnej, wspólnej zabawy. Dzieci poznały imiona wszystkich koleżanek i kolegów. Dużo czasu poświęciliśmy na naukę czynności samoobsługowych i higienicznych oraz na wyrabianie nawyku porządkowania sali po skończonej zabawie.

Ponadto w miesiącu wrześniu podjęliśmy następujące tematy:

„Pojazdy”
Zapoznaliśmy się z bezpieczeństwem na drodze, przechodzeniem przez ulicę, zachowaniem na pasach, a także jak zachowujemy się na dane światło na sygnalizatorze świetlnym. Rozmawialiśmy także jak mamy się zachować na wycieczkach, na spacerze czy na placu zabaw. Zapoznaliśmy się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa, poznaliśmy niektóre podstawowe znaki drogowe. Poznaliśmy numery telefonów alarmowych do straży pożarnej, na policję i pogotowie. Malowaliśmy farbami sygnalizacje świetlną w kolejności jak występują światła. Nauczyliśmy się piosenki: „Dzieci i światła” i do tej piosenki robiliśmy rekwizyty do sygnalizacji świetlnej aby móc na komendę przechodzić przez ulicę gdy jest światło ... !!! Po wielu próbach dzieciom udało się pokazać jak w grupie zachować się gdy jest czerwone, żółte lub zielone światło.

„Nadeszła jesień”
Druga połowa września to czas, w którym dużo rozmawialiśmy na temat nadchodzącej jesieni. Dzieci poznały piosenki oraz wiersze o tematyce jesiennej. Wykonywały prace plastyczne wykorzystując skarby, które daje nam jesień w darze. Szukaliśmy również oznak jesieni na długim spacerze po okolicy naszego przedszkola.

„Jesienne dary”

Kolejny tydzień upłynął pod hasłem „Jesienne dary”. Udało nam się nawet wyśledzić pierwsze jej oznaki podczas spacerów. Przynosiliśmy do przedszkola pierwsze skarby jesienne, które wspólnie zbieraliśmy w ogrodzie, czy lesie. Nasza kolekcja kasztanów, żołędzi i orzechów była imponująca. Ciekawe dla naszych zmysłów były zajęcia „Wspólnego kręgu”, podczas których poznaliśmy jesień na podstawie jej zapachu, smaku i koloru. Dowiedzieliśmy się również, że nie wolno nam zbierać grzybów, ponieważ jesteśmy za mali i trudno nam rozpoznać gatunki niejadalne, wręcz trujące. Wiemy, że muchomor- mimo, że ładnie wygląda jest bardzo niebezpiecznym grzybem. Możemy jedynie towarzyszyć rodzicom lub dziadkom podczas wspólnego grzybobrania i wskazywać, gdzie widzimy grzybka - niech dorośli sami ocenią czy nadaje się do koszyka.

Miesiąc październik rozpoczęliśmy tematem:
„Owoce”
Oglądaliśmy różne owoce, segregowaliśmy je, rozpoznawaliśmy po dotyku i wiele razy liczyliśmy. Liczbę owoców trzeba było wiele razy sprawdzać, bo te ułożone w naszym kąciku przyrody, czasem w dziwny sposób znikały. Każdy z nas mówił o swoim ulubionym owocu, jak wygląda i jak się nazywa. Utrwaliliśmy nazwy różnych pysznych owoców i wiemy już że miejsce w którym rosną to sad. Rozmawialiśmy o tym, jak zdrowe i ważne są owoce. Przygotowaliśmy sałatkę owocową. Umyliśmy dokładnie ręce i owoce. Jedni kroili owoce na małe kawałki, inni na bardzo drobniutkie. Część z nas wrzucała pokrojone owoce do miski, a część prosto do brzuszka. Sałatka wyszła nam bardzo kolorowa i pyszna. Wielu z nas odważyło się skosztować niektóre owoce po raz pierwszy i jak obiecywaliśmy na pewno nie ostatni.

8 października odbył się Piknik Integracyjny prowadzony przez naszego trenera pana Jerzego Radwana. Był to szczególny czas wspólnego spotkania, kiedy to dzieci wraz z rodzicami miały okazję razem się pobawić skorzystać z przygotowanego poczęstunku.

„Warzywa”
Kolejny tydzień przeznaczyliśmy na poznawanie różnych warzyw. Wspólnie ustawiliśmy ekspozycje w kąciku przyrody. Przedszkolaki rozpoznawały i prawidłowo nazywały poszczególne warzywa, dotykały, wąchały, opisywały je. Dyskutowały również, które części warzyw są jadalne, czy te, rosnące nad, czy pod ziemią. Klasyfikowaliśmy warzywa według kształtu i koloru, tworząc zbiory. Wykonaliśmy obrazek z użyciem farb i stempelków wykonanych z ziemniaków. Kosztowaliśmy pieczonych ziemniaków z ogniska jak również w postaci frytek.

„Jesienne drzewa”
Korzystając z uroków jesieni wybraliśmy się na wycieczkę do pobliskiego lasu. Dzieci podziwiały otaczającą przyrodę oraz aktywnie uczyły się nazywania i rozpoznawania drzew oraz ich owoców. Zobaczyły tam drzewa: dębów, świerków, kasztanowców i ich owoce. Zbierając liście i żołędzie poddały się spontanicznej zabawie. Podrzucały różnobarwne liście dębów i klonów i patrzyły jak wirują w powietrzu. Dzieci rozmawiały o jesiennych liściach, które spadają z drzew... Poznawały liście o różnych kształtach i kolorach. Mogły dotknąć a także określić ich wielkość i porównać ze swoją dłonią.

„Kiedy niebo płacze”

Dzieci zapoznały wszystkie uroki jesieni, a przede wszystkim jej zmienna pogodę. Poznaliśmy różne zjawiska atmosferyczne dotyczące jesiennej pogody, a także opisywaliśmy stany pogody na ilustracjach i faktycznej za oknem. Rozpoznawaliśmy różne typy deszczu: mżawka, kapuśniaczek, ulewa. Badaliśmy właściwości wody: fizyczne i chemiczne. Wspólnie przeprowadziliśmy liczne eksperymenty, wykorzystując wodę. Ćwiczyliśmy nasz refleks przelewając i nosząc ją do różnych naczyń, a także przeliczaliśmy spadające krople, bawiąc się i śmiejąc, co niemiara.

„Ubieramy się cieplej”
Rozmawialiśmy o pogodzie późną jesienią i o tym jak dostosować ubranie do deszczowej aury. Stwierdziliśmy, że obowiązkowo musi być kurtka z kapturem, czapka, szalik i kalosze, jak również mile widziana jest parasolka, najlepiej kolorowa, bo takie najbardziej lubią dzieci. Słuchaliśmy różnego rodzaju odgłosy deszczu.

Ponadto świętowaliśmy 4 urodziny Oli. Były cukierki, życzenia i prezencik, który przygotowaliśmy dla naszej jubilatki.

Wrzesień i październik upłynął nam bardzo ciekawie i aktywnie. Codzienne śpiewnie piosenek, nauka wierszyków i wspólne zabawy pozwoliły nam nie tylko poznać swoich kolegów, ale również siebie. Nie straszne mam nowe wyzwania i obowiązki. Jesteśmy pełni zapału i chęci do dalszej pracy i zabawy.

Małgorzata Litwa

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego