Działania wrzesień/październik 2013
„Witamy w przedszkolu”
Wrzesień upłynął nam na zabawach integracyjnych i na zabawach wprowadzających
dobry nastrój w grupie.
Szczególny nacisk położyliśmy na naukę zgodnej, wspólnej zabawy. Dzieci poznały
imiona wszystkich koleżanek i kolegów. Dużo czasu poświęciliśmy
na naukę czynności samoobsługowych i higienicznych oraz na wyrabianie nawyku
porządkowania sali po skończonej zabawie.
Ponadto w miesiącu wrześniu podjęliśmy
następujące tematy:
„Pojazdy”
Zapoznaliśmy się z bezpieczeństwem na drodze,
przechodzeniem przez ulicę, zachowaniem na pasach, a także
jak zachowujemy się na dane światło na sygnalizatorze świetlnym. Rozmawialiśmy
także jak mamy
się zachować na wycieczkach, na spacerze czy na placu zabaw. Zapoznaliśmy się
z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa,
poznaliśmy niektóre podstawowe znaki drogowe. Poznaliśmy numery telefonów alarmowych
do straży pożarnej, na policję i pogotowie. Malowaliśmy farbami sygnalizacje
świetlną w kolejności jak występują światła. Nauczyliśmy się piosenki: „Dzieci
i światła”
i do tej piosenki robiliśmy rekwizyty do sygnalizacji świetlnej aby móc na
komendę przechodzić przez ulicę gdy jest światło ... !!! Po wielu próbach
dzieciom udało się pokazać jak w grupie zachować się gdy jest czerwone, żółte
lub zielone światło.
„Nadeszła jesień”
Druga połowa września to czas, w którym
dużo rozmawialiśmy na temat nadchodzącej jesieni. Dzieci poznały piosenki oraz
wiersze o tematyce
jesiennej. Wykonywały prace plastyczne wykorzystując skarby, które daje nam
jesień w darze. Szukaliśmy również oznak jesieni na długim spacerze
po okolicy naszego przedszkola.
„Jesienne dary”
Kolejny tydzień upłynął pod
hasłem „Jesienne dary”. Udało nam się nawet wyśledzić
pierwsze jej oznaki podczas spacerów. Przynosiliśmy do przedszkola pierwsze
skarby jesienne, które wspólnie zbieraliśmy w ogrodzie, czy lesie. Nasza kolekcja
kasztanów, żołędzi i orzechów była imponująca. Ciekawe dla naszych zmysłów
były zajęcia „Wspólnego kręgu”, podczas których poznaliśmy jesień na podstawie
jej zapachu,
smaku i koloru. Dowiedzieliśmy się również, że nie wolno nam zbierać grzybów,
ponieważ jesteśmy za mali i trudno nam rozpoznać gatunki niejadalne,
wręcz trujące. Wiemy, że muchomor- mimo, że ładnie wygląda jest bardzo niebezpiecznym
grzybem. Możemy jedynie towarzyszyć rodzicom lub dziadkom podczas wspólnego
grzybobrania i wskazywać, gdzie widzimy grzybka - niech dorośli sami ocenią
czy nadaje się do koszyka.
Miesiąc październik rozpoczęliśmy tematem:
„Owoce”
Oglądaliśmy różne owoce, segregowaliśmy je, rozpoznawaliśmy po dotyku i wiele
razy liczyliśmy. Liczbę owoców trzeba było wiele razy sprawdzać, bo te ułożone
w naszym kąciku przyrody, czasem w dziwny sposób znikały. Każdy z nas mówił o
swoim ulubionym owocu, jak wygląda i jak się nazywa. Utrwaliliśmy nazwy różnych
pysznych owoców i wiemy już że miejsce w którym rosną to sad. Rozmawialiśmy o
tym, jak zdrowe i ważne są owoce. Przygotowaliśmy sałatkę owocową. Umyliśmy dokładnie
ręce i owoce. Jedni kroili owoce na małe kawałki, inni na bardzo drobniutkie.
Część z nas wrzucała pokrojone owoce do miski, a część prosto do brzuszka. Sałatka
wyszła nam bardzo kolorowa i pyszna. Wielu z nas odważyło się skosztować niektóre
owoce po raz pierwszy i jak obiecywaliśmy na pewno nie ostatni.
8 października odbył się Piknik Integracyjny prowadzony
przez naszego trenera pana Jerzego Radwana. Był to szczególny czas wspólnego
spotkania, kiedy to dzieci
wraz z rodzicami miały okazję razem się pobawić skorzystać z przygotowanego poczęstunku.
„Warzywa”
Kolejny tydzień przeznaczyliśmy na poznawanie różnych warzyw. Wspólnie ustawiliśmy
ekspozycje w kąciku
przyrody. Przedszkolaki rozpoznawały i prawidłowo nazywały poszczególne warzywa,
dotykały, wąchały, opisywały je. Dyskutowały również, które
części warzyw są jadalne, czy te, rosnące nad, czy pod ziemią. Klasyfikowaliśmy
warzywa według kształtu i koloru, tworząc zbiory. Wykonaliśmy obrazek z użyciem
farb i stempelków wykonanych z ziemniaków. Kosztowaliśmy pieczonych ziemniaków
z ogniska jak również w postaci frytek.
„Jesienne drzewa”
Korzystając z uroków jesieni wybraliśmy się na wycieczkę do pobliskiego lasu.
Dzieci podziwiały otaczającą przyrodę oraz aktywnie uczyły się nazywania i rozpoznawania
drzew oraz ich owoców. Zobaczyły tam drzewa: dębów, świerków, kasztanowców i
ich owoce. Zbierając liście i żołędzie poddały się spontanicznej zabawie. Podrzucały
różnobarwne liście dębów i klonów i patrzyły jak wirują w powietrzu. Dzieci rozmawiały
o jesiennych
liściach, które spadają z drzew... Poznawały liście o różnych kształtach i kolorach.
Mogły dotknąć a także określić
ich wielkość i porównać ze swoją dłonią.
„Kiedy niebo płacze”
Dzieci zapoznały wszystkie uroki jesieni, a przede wszystkim jej zmienna pogodę.
Poznaliśmy różne zjawiska atmosferyczne dotyczące jesiennej pogody, a także opisywaliśmy
stany pogody na ilustracjach i faktycznej za oknem. Rozpoznawaliśmy różne typy
deszczu: mżawka, kapuśniaczek, ulewa. Badaliśmy właściwości wody: fizyczne i chemiczne.
Wspólnie przeprowadziliśmy liczne eksperymenty, wykorzystując wodę. Ćwiczyliśmy
nasz refleks przelewając i nosząc ją do różnych naczyń, a także przeliczaliśmy
spadające krople, bawiąc się i śmiejąc, co niemiara.
„Ubieramy się cieplej”
Rozmawialiśmy o pogodzie późną jesienią i o tym jak dostosować ubranie do deszczowej
aury. Stwierdziliśmy, że obowiązkowo musi być kurtka z kapturem, czapka, szalik
i kalosze, jak również mile widziana jest parasolka, najlepiej kolorowa, bo takie
najbardziej lubią dzieci. Słuchaliśmy różnego rodzaju odgłosy deszczu.
Ponadto świętowaliśmy 4 urodziny Oli. Były cukierki, życzenia i prezencik, który
przygotowaliśmy dla naszej jubilatki.
Wrzesień i październik upłynął nam bardzo ciekawie i aktywnie. Codzienne śpiewnie
piosenek, nauka wierszyków i wspólne zabawy pozwoliły nam nie tylko poznać swoich
kolegów, ale również siebie. Nie straszne mam nowe wyzwania i obowiązki. Jesteśmy
pełni zapału i chęci do dalszej pracy i zabawy.
Małgorzata Litwa