"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Czerwonej Woli



Działania styczeń / luty 2014

Minął rok 2013, rozpoczął się kolejny. W miesiącu styczniu poświęciliśmy czas następującym tematom:
„Nowy Rok się zbliża”
Przypomnieliśmy sobie, że rok składa się z poszczególnych pór miesięcy. Nazywaliśmy i przeliczaliśmy dni tygodnia. Szczególną uwagę zwróciliśmy na zimę i charakterystyczne dla niej zjawiska atmosferyczne.
„Zimo pobaw się z nami”
 W drugim tygodniu pani wprowadziła nas w świat zimy, jednej z czterech pór roku. Poznaliśmy symbole charakterystyczne dla zimy. Dowiedzieliśmy się, że żywiołem jest woda i lód, kolorem zimy jest biały, zapach, to mięta a dźwięk- dzwonki. Przyglądając się krajobrazowi, zauważyliśmy, iż przez większość dni tej pory roku przeważa kolor biały. My przedszkolaki uwielbiamy tę porę roku ze względu na puszysty śnieg spadający z nieba. Potrafimy wskazać bezpieczne sposoby zachowania się podczas zabaw na śniegu. Można lepić bałwana ze śniegu, zjeżdżać na sankach i nartach z górki, z daleka od ulicy. Wiemy, że nie wolno rzucać kulkami śnieżnymi w twarz kolegi, nie wolno jeździć na łyżwach po zamarzniętych stawach i rzekach, zimą nie można bawić się na śniegu bez czapki. Podczas zajęć tworzyliśmy zbiory rzeczy związanych z zimą pod kątem ich przydatności dla człowieka. Gdy chcemy wyjść na dwór, wiemy, że należy założyć na siebie kurtkę i buty zimowe, szalik, rękawiczki oraz czapkę. Poznawaliśmy zjawiska atmosferyczne charakterystycznych dla zimy. Wiemy, co to opady śniegu, szron, szadź i zawieje śnieżne.
"Czy musimy się nudzić?"
Tematyką trzeciego tygodnia była nuda. Uczyliśmy się przez zabawę. Poznawaliśmy nazwy domów różnych zwierzątek, poruszaliśmy się rytmicznie przy muzyce. Rozwijaliśmy percepcję wzrokową, przedszkolaki nauczyły się układać obrazek według wzoru. Odbywały się zabawy z elementem dramy, dzieci naśladowały zwierzątka i odgadywały co to za zwierzę. Nauczyliśmy się rozpoznawać i nazywać kolory: żółty, czerwony, niebieski.
„Świętujemy Dzień Babci i Dziadzia”
To tematyka niezwykle emocjonalna, której najważniejszym punktem jest spotkanie z babciami i dziadkami, podczas niego nie brakuje wzruszeń, radości i serdeczności. W naszym przedszkolu uroczystość miała miejsce 13.02.2014. Najmłodsze dzieci rozpoczęły swój występ artystyczny słowami: „Dziś w naszym przedszkolu jest bardzo wesoło bo Babcie i Dziadków widzimy wokoło” przed tak liczną publicznością. Brawom nie było końca, a po występie były życzenia, upominki i dużo całusów dla kochanych i mile widzianych gości.
„Zabawa karnawałowa”
W naszym przedszkolu odbyła się zabawa karnawałowa. Wszystkie dzieci z utęsknieniem czekały na ten dzień. W naszej sali pojawiły się księżniczki, piratka, motylki, góral i Maryja a to wszystko za sprawa Karnawałowego Balu Przebierańców. Kiedy pojawiły się pierwsze rytmy wesołej muzyki, wszystkie dzieci z wielka ochotą rozpoczęły pląsy i tańce. Po wspaniałej zabawie dzieci usiadły do stołu na słodki poczęstunek. A gdy nabrały sił, znów zaczęła się zabawa. Niestety, jak wszystko co dobre, czas zabawy szybko minął.   
„5 urodziny Łucji i 4 urodziny Oliwki”
Tradycją w naszym przedszkolu stało się obchodzenie urodzin. Nasze koleżanki Łucja i Oliwka z okazji swoich  urodzin przyniosły cukierki. Kiedy już wszyscy zebraliśmy się wokół solenizantek, odśpiewaliśmy sto lat, wręczyliśmy wcześniej przygotowany prezent wtedy nasze koleżanki poczęstowały nas cukierkami. A my mięliśmy słodki dzień.   
„Mali kucharze
Pierwszy tydzień lutego poświęciliśmy tematyce „Mali kucharze”. Dzieci nauczyły się jak poprzez spożywanie posiłków i dobór ich dbać o swoje zdrowie. Wiedzą, że do zdrowej żywności należą: warzywa, owoce, nabiał oraz mięso- bogate w białko. Dzieci zapoznały się z domową kuchnią – miejscem przygotowania posiłków. Wiedzą, że w każdej kuchni znajduje się m. in. lodówka, kuchenka, piekarnik. Znają zastosowanie tych urządzeń. Każdy z przedszkolaków nauczył się rozpoznawać i nazywać przybory kuchenne. Potrafią wymienić akcesoria kuchenne, tj. naczynia, sztućce, czajnik, patelnię, garnki, foremki do pieczenia itp. Przedszkolak umie wyjaśnić na czym polega praca kucharza. Dzieci wiedzą, że kucharz sporządza różnego rodzaju potrawy, ciasta, napoje i desery z zastosowaniem różnych, niezbędnych przyborów kuchennych. Każdy z nas wczuł się w rolę kucharza i przyrządziliśmy surówkę, kolorową galaretkę i tosty, które smarowaliśmy marmoladą. Przy okazji uczyliśmy się także- jak należy  zachowywać się przy stole.
„Poznajemy różne wielkości”  
 Dzieci porównywały masę wybranych przedmiotów, czy tworzywa przyrodniczego. Nauczyły się używać określeń na zasadzie porównania: lekki, ciężki; cięższy od, lżejszy od; ważący tyle samo. Podczas zabaw z muzyką dzieci świetnie bawiły się przy piosence „Tańcowały dwa Michały”. Przedszkolaki porównywały wysokość względem siebie. Potrafią używać określeń: wyższy od, niższy od, o takiej samej wysokości. Dowiedziały się, że miarka służy do mierzenia wysokości a waga do ciężkości, po czym wspólnie z grupą zmierzyliśmy nasz wzrost ciała. Przedszkolaki nabywają doświadczenia w spostrzeganiu podobieństw i różnic między sobą oraz pomiędzy przedmiotami.  Uczyliśmy się nazywać przeciwności: gruby- cienki,  wysoki- niski, krótki- długi.
„Obserwujemy, co robią zimą zwierzęta”
Wszyscy lubimy zimę chociaż jest zimno i szybciej robi się ciemno. W przedszkolu uświadomiliśmy sobie, że nie dla wszystkich zima jest ulubioną porą roku. Okazuje się że ptaki, które zachwycają nas śpiewem i wyglądem podczas zimy mogą głodować i marznąć, ponieważ nie robią sobie zapasów. Podczas zabaw, rozwiązywania zagadek, słuchania wierszy i piosenek dowiedzieliśmy się, które ptaki spędzają zimę razem z nami, które są z nami przez cały rok, jakie są ich przysmaki. Na spacerze szukając i obserwując ptaki zauważyliśmy, że niektóre z nich są nam dobrze znane, potrafimy je nazwać i rozpoznać nawet po głosie. Zauważyliśmy również, że są bardzo głodne, kiedy to przyleciały do karmnika znajdującego się na terenie naszego ogródka przedszkolnego za naszym oknem w sali. Dlatego następnego dnia dzieci przyniosły ptasie smakołyki: ziarenka, okruszki chleba, kukurydzę, pestki słonecznika i słoninę. Codziennie wyglądając przez okno sprawdzamy czy nie brakuje ptakom pożywienia. Dzięki temu dzieci potrafiły rozpoznać: sikorki z żółciutkimi brzuszkami, czarne wrony, sojkę z niebieskimi piórkami na skrzydełkach, wróbla i dzięcioła.    
„Kosmiczne podróże”
Na zajęciach w kolejnym tygodniu rozwijaliśmy aktywność twórczą, projektowaliśmy twarz kosmity, delikatnie posługując się pisakiem na balonie. Dzieci zapoznały się i omawiały  ilustrację gwiazdek, komet, księżyca, słońca, planet, statków kosmicznych, rakiety oraz przestrzeni kosmicznej. Wiedzą, że jest tylko jedno słońce i jeden księżyc w przestrzeni kosmicznej.  Kształtowaliśmy umiejętności ustalania rytmu i stałego następstwa dni i nocy. Przedszkolaki słuchały uważnie opowiadania Joanny Papuzińskiej „Jak nasza mama zreperowała księżyc” ilustrowanego przez nauczyciela. Dzieci brały udział m. in. w zabawie dydaktycznej „Co robimy w dzień?”, „Co robimy w nocy?”. Przedszkolaki także wzięły aktywny udział w zabawie ruchowej z elementem biegu „Statki kosmiczne”.

Kolejne dwa miesiące minęły nam bardzo szybko, a o tym, co robiliśmy w kolejnych dowiecie się już niebawem.

Małgorzata Litwa

najnowsze działania

 

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego