"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Czerwonej Woli



Działania marzec / kwiecień 2014

Za nami kolejne dwa miesiące wspólnej pracy w przedszkolu. Obfitowały one w wiele różnych i ciekawych wydarzeń, o których teraz kilka słów.

W miesiącu marcu omawialiśmy następujące tematy:           

„Poznajemy zawody”
W pierwszym tygodniu marca tematyką było poznawanie wybranych zawodów. Dzieci dowiedziały się, że w sklepie pracuje sprzedawca – kasjer. Taka osoba obsługuje kasę fiskalną oraz rozładowuje towar, układa go na półkach, doradza klientom, dba o porządek w sklepie. Podczas zajęć rozmawialiśmy przy obrazkach przedstawiających różne sklepy. Przedszkolaki bez problemu podawały nazwy sklepów m.in. spożywczy, obuwniczy, ze słodyczami, mięsny, z zabawkami, apteka, biblioteka oraz określali rodzaje produktów, jakie można w nich zakupić. Każde z dzieci wie, że należy przestrzegać zasad właściwego zachowania się w miejscach publicznych. Przedszkolaki poznały także pracę kucharki. Określili, że jest to osoba zajmująca się przygotowywaniem różnych potraw, napojów, deserów.  Dzieci dobrze wiedzą, że kucharz przygotowuje potrawy z różnych rodzajów mięsa, ryb, jajek, mleka, mąki, grzybów, warzyw i owoców. A kuchnia wyposażona jest w kuchenki mikrofalowe, kuchenki gazowe, elektryczne, lodówkę, zmywarkę, zamrażarkę itp. Nasze przedszkole odwiedziła prawdziwa pani fryzjerka.  Pani Agata przyniosła do przedszkola najważniejsze atrybuty fryzjerskie niezbędne do układania, modelowania oraz strzyżenia. Wśród nich były: lokówki, suszarka, różnego rodzaju szczotki, nożyczki i kosmetyki potrzebne do tworzenia fryzur oraz inneakcesoria.

„Wiosno przyjdź”
Drugi tydzień marca poświęciliśmy obserwacjom zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną. Dzieci wypowiadały się, że dni będą coraz dłuższe, temperatura coraz wyższa, stopnieje śnieg i lód, powrócą z ciepłych krajów pierwsze ptaszki, m.in. skowronek, czajka, bocian oraz pojawią się pierwsze kwiaty tj. przebiśnieg, krokus. Dzieci zwróciły uwagę na obrazek przedstawiający przebiśnieg: jego nazwę, budowę i wygląd. Szukaliśmy wiosny w najbliższej okolicy, wybieraliśmy się na spacery. Zwracaliśmy uwagę na kaprysy marcowej pogody, dzieci dostrzegły jej zmienność. Wiedzą, że niekiedy jest pochmurno, pada deszcz, spadają płatki śniegu, czy świeci słońce.

„Nadeszła wiosna”
Tydzień trzeci został poświęcony tematyce wiosny. Rozmawialiśmy z dziećmi o życiu ptaków wiosną. Przedszkolaki doskonale wiedzieli, że ptaszki zajmują się budowaniem gniazd, składaniem jajek, a gdy młode się wylęgają, to należy o nie dbać :) Wspólnie na zajęciach oglądaliśmy obrazki przedstawiające wiosenne kwiaty, tj. pierwiosnka, krokusa oraz sasanki. Dzieci dowiedziały się, że są to chronione kwiatki i nie wolno ich zrywać. Dzieci podczas zajęć dydaktycznych nazywały i wskazywały na obrazkach poznane ptaki: skowronka, jaskółki, kukułki, bociana oraz słowika. Przedszkolaki również zapoznały się z wiosennymi pracami w ogrodzie. Do narzędzi ogrodniczych zaliczyli: grabie, łopatę, konewkę, widły oraz kosiarkę. Jak tradycja nakazuje wybraliśmy się nad rzekę w celu zatopienia Marzanny. Pożegnaliśmy zimę i z niecierpliwością czekamy na wiosnę.

 „Wiosna na wsi”
W ostatnim miesiącu marca mówiliśmy sobie o wiośnie na wsi, a szczególnie o mieszkańcach wiejskiej zagrody: kury, kaczki, indyki, konie, krowy, kozy, barany, świnki i inne zwierzaki. Wykonaliśmy różnego rodzaju prace plastyczne. Dzieci opowiadały o swoich zwierzątkach, które maja w domu, jak się nazywają i jak się nimi opiekować. Patrycja przyniosła do przedszkola swoje zwierzątko chomika i każdy miał okazję poobserwować jak się zachowuje.

W kwietniu zajmowaliśmy się następującymi tematami:

Baśnie z różnych krajów Europy 
Dzieci poznawały wybrane państwa, zapoznawały się z charakterystycznymi dla danego kraju zwyczajami, tradycjami i poznawały baśnie państw należących do UE. Nasza  podróż zaczęła się od Hiszpanii gdzie razem z wróbelkiem Feliksem -także podróżnikiem nauczyliśmy się kilku słów w języku hiszpańskim np. dziękuję- gracias czy dzień dobry-buenas tardes. Bawiliśmy się też w „Wesołą corridę” bo przecież Hiszpania kojarzy nam się z corridą ,bykami i matadorami z czerwonymi chustami. Żegnając Hiszpanię wybraliśmy się do Holandii, którą nazwaliśmy Tulipanolandią  gdyż tam rośnie bardzo dużo tulipanów. Poznaliśmy różne gatunki tulipanów a także ich wygląd i budowę. Tulipan był też bohaterem opowiadania M. Różyckiej „O żółtym tulipanie”. Kolejny dzień tygodnia to kolejna podróż… na Węgry. Z opowiadania „Próżny król” G.Illyesa dowiedzieliśmy się, że kołacze i papryka to tradycyjne dania węgierskie. Dwa ostatnie dni tygodnia zajęła nam podróż do Włoch. W pierwszym dniu zapoznaliśmy się z procesem powstawania pizzy a także konsumowaliśmy prawdziwą pizzę „Margaritę”, która nawet niejadkom bardzo smakowała. W drugim „włoskim dniu” dzięki opowiadaniu G.Szadkowskiej „Król Makaron” dowiedzieliśmy się kto wymyślił spaghetti i że kraj w którym powstała ta potrawa słynna już na całym świecie to właśnie Włochy. Podróż do tego kraju zakończyliśmy przygotowaniem spaghetti. Fajne i ciekawe były te „podróże”. Może kiedyś naprawdę pojedziemy do któregoś z tych krajów i przyda nam się zdobyta wiedza.

„Dbamy o naszą ziemię”
Przedszkolaki poznawały sposoby dbania o naszą planetę. Dowiedziały się, że obecnie każdy może segregować śmieci wrzucając je do pojemników o odpowiednich kolorach. Aby właściwie dbać o przyrodę rozmawialiśmy na temat dbania o każdy jej element – wodę, powietrze, ziemię oraz zwierzęta i rośliny. Tydzień zakończyliśmy bardzo efektywnie, mianowicie wzbogaciliśmy nasze przedszkole o kwiaty, które miejmy nadzieję niedługo zakwitną na przedszkolnych rabatach – dzieci uczyły się plewienia, grabienia i siania nasion kwiatów, które później zostały obficie podlane.

„Wielkanocne zwyczaje”
Kolejno na zajęciach poznawaliśmy zwyczaje i tradycje związane z Wielkanocą. Dzieci dowiedziały się, że Wielki Tydzień zaczyna się Niedzielą Palmową, czyli palmy wielkanocne zostają poświęcone w kościółku przez księdza, a potem przynosimy je do domu, wkładamy do wazonu, by przynosiły szczęście na cały rok. Przed Wielkanocą robimy wielkie świąteczne porządki nie tylko po to, by mieszkanie lśniło czystością. Porządki mają także symboliczne znaczenie – wymiatamy z mieszkania zimę, a wraz z nią wszelkie zło i choroby. Dzieci doskonale wiedziały, że kolejną tradycją jest poświecenie wielkanocnego koszyczka z jedzeniem i nie może w nim zabraknąć baranka, mięsa, wędlin, chrzanu, masła, pieczywa oraz jajek. Wielka Niedziela, to dzień radości. Rodzina zasiaduje do świątecznego śniadania i dzielą się jajkiem. Kolejnym zwyczajem, o którym dzieci opowiadały był śmigus – dyngus. To zabawa, którą doskonale znamy.

„Jesteśmy Polakami”
Kolejnym omawianym tematem bliskim dla nas jest Polska nasza ojczyzna. Poznaliśmy ciekawostki i legendy o naszym kraju. Oglądaliśmy mapę Polski i poznaliśmy naszych sąsiadów z innych krajów. Wiemy jakie są nasze symbole narodowe: godło, flaga, hymn oraz nazwa naszej stolicy-Warszawa, największa rzeka-Wisła, morze- Bałtyk.
Wiemy ,że należy szanować nasze symbole. Wykonaliśmy flagi państwowe. Wiemy także ,że Polska należy do Unii Europejskiej. Bliżej zapoznaliśmy się z legendą, herbem i położeniem na mapie poszczególnych miast: Warszawy, Krakowa, Łodzi, Gdańska i Torunia.

„Urodziny”
W ciągu dwóch miesięcy świętowaliśmy 4 urodziny Mai i Maćka,  5  urodziny Malwinki. Każdy z solenizantów usłyszał huczne STO LAT oraz życzenia od reszty przedszkolaków i naszej pani. A co idzie za licznymi urodzinami? – były również liczne słodycze, którymi nasi kochani solenizanci nas częstowali :-)

 Na następne relacje z życia przedszkolaków zapraszamy za dwa miesiące. Zapraszamy do obejrzenia galerii Naszych zdjęć.                                              

Małgorzata Litwa

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego