"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Dobrej



Działania marzec/kwiecień 2013


Miesiąc marzec rozpoczęliśmy tematem KUCHARZ. Dzieci wymieniały swoje ulubione potrawy, opowiadały jak pomagają mamie w kuchni. Zwiedziliśmy naszą szkolną kuchnię, gdzie przygotowywaliśmy ciasteczka dla naszych mam i koleżanek z okazji Dnia Kobiet. Uczyliśmy się rozpoznawać i nazywać sprzęty jakie znajdują się w kuchni oraz jak należy bezpiecznie korzystać z nich, ale tylko w obecności osób dorosłych.

Ponieważ zrobiło nam się bardzo wiosennie, wiec zajęliśmy się tematem ZWIASTUNY WIOSNY. Na początek wyjaśniliśmy co oznacza słowo „zwiastun” i skąd się wzięło. Wiedzieliśmy już że pierwszym zwiastunem oznaczającym nadejście wiosny są budzące się do życia rośliny. Aby pomóc dzieciom w poszukiwaniach innych oznak zbliżającej się wiosny, wychodziliśmy na podwórko by móc zaobserwować co się zmienia w przyrodzie i nie tylko. Do pierwszych oznak wiosny dzieci zaliczyły; słoneczko, świergocące ptaszki, robaczki na pniu drzewa, kotki wierzbowe. Do listy dodaliśmy jeszcze powracające do nas ptaki: bociany, jaskółki, żurawie, dzikie gęsi. Jako, że na zewnątrz było zimno i padał deszcz, by pójść na wycieczkę do lasu, w naszej sali przedszkolnej wsłuchiwaliśmy się w odgłosy różnych ptaków z płyty cd, i uczyliśmy się je rozpoznawać. Wykonaliśmy na dużym szarym papierze przy pomocy bibuły, piór i kolorowego papieru, wyklejankę pt. bocian.

Naszym kolejnym tematem, którym się zajęliśmy się były KWIATY WIOSNĄ, ale najpierw razem z uczniami Szkoły Podstawowej w Dobrej pożegnaliśmy panią Zimę, którą symbolizowała zrobiona ze słomy kukła. Czytaliśmy opowiadanie M. Różyckiej „O żółtym tulipanie” i „Jak wiosna ratowała przyjaciół”. Oglądaliśmy kwiatka tulipana (żywy okaz) oraz cebulkę, z której wyrasta. Omawialiśmy jego budowę i rozmawialiśmy czego potrzebują rośliny do rozwoju. Poznaliśmy również inne kwiaty, które zwiastują nadejście wiosny m.in.: przebiśniegi, krokusy, zawilce, żonkile, pierwiosnki. Uczyliśmy się nowej piosenki „W naszym ogródeczku”, a na zakończenie tygodnia jako, że zbliżała się Wielkanoc posialiśmy dla baranka wielkanocnego, owies, który ładnie nam rósł.

Powoli zbliżały się ŚWIĘTA WIELKANOCNE więc nasze rozmowy, zabawy i prace plastyczne również miały charakter wielkanocny. Dzieci opowiadały jakie znają tradycje związane ze zbliżającymi się świętami m.in. śmigus-dyngus, święcenie jajek, baranków, kurczaczków, zajączków, kiełbaski itp. Wspólną pracą był „baranek wielkanocny”, wyklejony z płatków kosmetycznych. Ogólnie powiedzieliśmy sobie, że święcimy pokarmy, które jemy na śniadaniu wielkanocnym. Malowaliśmy i ozdabialiśmy pisanki, uczyliśmy się piosenki „Zając Wielkanocny”, wysłuchaliśmy opowiadania „Pisanki” H. Szayer.

Następnie zajęliśmy się tematem związanym z muzyką, którą tworzyliśmy z różnych dostępnych nam materiałów, m.in.: folia, gazety, celofan, kubeczki itp. Było chwilami głośno ale muzykalnie.

Następnym, wspólnym tematem jaki realizowaliśmy to była WIEŚ, dzieci rozpoznawały różne odgłosy, które później klasyfikowały na wieś i miasto, łączyliśmy w pary mieszkańców zagrody z ich „mieszkaniem”, np. kura-kurnik itp., odgadywaliśmy zagadki związane z życiem na wsi, uczyliśmy się piosenki „Stary Donald”, parowaliśmy matki zwierząt z zagrody z ich potomstwem oraz uczyliśmy się je nazywać, np.; mały konik to źrebak, mały piesek to szczeniaczek itp. Słuchaliśmy wiersza I. Salach „Chodzi kurka” oraz bajki „Brzydkie kaczątko”, uczyliśmy się również naśladować niektóre zwierzęta głosem i ruchem, było wesoło i zabawnie.

W kolejnym tygodniu, nasze rozmowy i zabawy miał związek z miejscowością, w której mieszkamy. Uczyliśmy się swoich adresów, bawiliśmy się w wysyłanie listów, wymienialiśmy ważniejsze miejsca, które warto zobaczyć, rysowaliśmy swoje domy oraz tworzyliśmy pocztówki z powycinanych gazet i obrazków. Dzieci wymieniały ważne osoby, które mieszkają w ich miejscowości m.in.: ksiądz i sołtys.

W następnym tygodniu, poszerzyliśmy wiadomości o Naszej Ojczyźnie. Oglądaliśmy mapę Polski, wyjaśnialiśmy, czym jest mapa, co możemy na niej zobaczyć, objaśnialiśmy co oznaczają kolory na mapie i czym są punkty przedstawione jako kółeczka różnych wielkości. Uczyliśmy się hymnu narodowego, poznaliśmy barwy flagi państwowej oraz co przedstawia godło. Wymienialiśmy i pokazywali na mapie stolicę, Warszawę oraz inne większe miasta, o których założeniu słuchaliśmy legend m.in: „O Smoku i Krakusie”, „Lwach Gdańskich”, „Wars i Sawa”. Tak doczekaliśmy się wolnych kilku dni, związanych z uroczystościami majowymi.

Marzena Kowal

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego