"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Dobrej



Działania styczeń / luty 2014


W pierwszym dniu Nowego Roku w przedszkolu, razem z dziećmi składaliśmy sobie nawzajem życzenia, spisywaliśmy swoje postanowienia noworoczne, które postaramy się dotrzymać i tak, wkroczyliśmy pełni zapału i sił w Nowy Rok 2014, który będzie dla nas wszystkich rokiem pełnym uśmiechu, radości i niespodzianek.
Aby „poznać” NOWY ROK dzieci przyniosły do przedszkola różne kalendarze min; strażacki, kieszonkowy, z wyrywanymi kartkami, itp. Liczyliśmy i wymienialiśmy miesiące które mamy w ciągu całego roku. W kalendarzu który jest w przedszkolu zaznaczaliśmy ważne daty min; urodziny wszystkich przedszkolaków, dzień babci i dziadka, walentynki, dzień mamy i taty i najważniejszy, dzień dziecka. Dowiedzieliśmy się przy tym w jakim miesiącu obchodzimy urodziny oraz jaka jest wtedy pora roku. Dzieci zauważyły że niektóre literki i cyferki maja kolor czerwony lub niebieski, wyjaśniliśmy  dlaczego tak jest i jakie są to dni. Czytaliśmy wiersz „Tydzień” dzięki któremu dowiedzieliśmy się że mamy siedem dni w tygodniu, oraz jak się one nazywają. Rysowaliśmy kredkami według własnego pomysłu poszczególne dni.

Następnym tematem który poruszyliśmy to Zimowe potrzeby ptaków.
Rozmawialiśmy o tym, jak możemy pomagać ptakom w czasie zimy. Uczyliśmy się rozpoznawać ptaki, które zostały u nas na zimę, oraz rozpoznawać odgłosy jakie wydają, najłatwiejszym do rozpoznania ptakiem dla dzieci był gołąb i gawron. Uczyliśmy się piosenki ,,Gawron”, w parach wykonywaliśmy sobie masażyk ’”Wesoły wróbelek”, wyklejaliśmy karmniki, ptaki z kolorowego papieru, bawiliśmy się w zabawy „Budzimy ptaki”, „Ziarenko”, słuchaliśmy wierszy i opowiadań związanych z tematem. Do karmników na podwórku dosypywaliśmy ziarno, które dzieci przynosiły z domu.

W ostatnim tygodniu stycznia, zajęliśmy się przygotowaniami do dnia BABCI I DZIADKA. Zaczęliśmy się uczyć piosenki „Nie pytajcie kogo wolę”, dzieci dostały wierszyki , które przypominaliśmy sobie codziennie. Aby poznać naszych dziadków i babcie bliżej, dzieci przyniosły zdjęcia i opowiedziały nam jak mają na imię i czym się zajmują. Dzieci rysowały portrety swoich dziadków. Czytaliśmy bajkę „O Czerwonym Kapturku” po której, zrozumieliśmy, że trzeba słuchać się rodziców, być ostrożnym gdy spotykamy obcą osobę, lub którą znamy tylko z widzenia, oraz że nie wolno nam otwierać drzwi domu nieznajomym.
W pierwszym tygodniu po feriach odbyła się uroczysta akademia z okazji Dnia Babci i Dziadka w której braliśmy udział wspólnie z uczniami z Szkoły Podstawowej, wcześniej przygotowaliśmy słodkie upominki, które wręczyliśmy naszym babciom i dziadkom.  

Następnie spadł upragniony śnieg, na który długo czekaliśmy, nasze rozmowy i zabawy miały dużo wspólnego z tematem „Zabawy na śniegu”. Dzieci wymyślały różne zabawy w które można się bawić na śniegu oraz jak można go wykorzystać w zabawie. Codziennie przypominaliśmy sobie o zasadach zachowania bezpieczeństwa podczas korzystania z uroków zimy. Rozpoznawaliśmy i nazywaliśmy na podstawie obrazków sporty uprawiane zimą.

Nadszedł czas na temat Karnawał,  który dzieci nazwały nowocześnie „impreza”. Zapoznaliśmy się ciekawostkami i tradycjami związanymi z karnawałem. Uczyliśmy się tańczyć walczyka przy piosence „Biały walczyk”, robiliśmy maski karnawałowe, z papieru składaliśmy kolorowe łańcuchy które posłużyły nam do ozdobienia sali. W dzień imprezy było w przedszkolu głośno, kolorowo i radośnie, były tańce na gazecie, z balonami, z chustkami.

Następny temat który zainteresował dzieci to Domy, wszystkie chętnie opowiadały o swoich domach w których mieszkają, dowiedzieliśmy się z jakich materiałów są zbudowane, czy mają schody, balkony itp. Oglądaliśmy na zdjęciach i obrazkach jak ludzie mieszkali dawno temu a jak mieszkają teraz, uczyliśmy się nazywać i rozpoznawać rodzaje domów, np.; jednorodzinny, blok, wieżowiec, lepianka. Z pudełek i kolorowego papieru każdy przedszkolak zrobił swój domek, naklejaliśmy drzwi, okna, dachy.

W ostatnim tygodniu rozmawialiśmy o Higienie zmysłów. Dzieci dowiedziały się jakie mamy zmysły że należy o nie dbać ponieważ są bardzo potrzebne w życiu. Przedszkolaki na podstawie różnych doświadczeń i ćwiczeń miały okazję się przekonać że np; przy pomocy dotyku nie umiemy określić koloru, smaku, czy zapachu danej rzeczy czy przedmiotu. Uczyliśmy się rozpoznawać różne przedmioty, zapachy i smaki poprzez nasze zmysły. Dowiedzieliśmy się do jakiego lekarza specjalisty  możemy się zwrócić o pomoc, do laryngologa, ortopedy czy okulisty.

Marzena Kowal

najnowsze działania


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego