"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Dobrej



Działania marzec / kwiecień 2014

Miesiąc marzec rozpoczęliśmy tematem  URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE. Dzieci wymieniały znane im urządzenia elektryczne z których rodzice pozwalają im korzystać oraz te, gdzie czuwają nad nimi rodzice. Poznaliśmy wiersz J. Tuwima „Pstryk”, bawiliśmy się w głuchy telefon, uczyliśmy się rozpoznawać domowe sprzęty elektryczne po odgłosach przez nie wydawanych, rozwiązywaliśmy zagadki tematyczne oraz uczyliśmy się piosenki „Domowe sprzęty elektryczne”.

Kolejny temat który zainteresował dzieci to  KUCHARZ, ponieważ ma on styczność również z wieloma urządzeniami elektrycznymi w kuchni. Dzieci wymieniały swoje ulubione potrawy, opowiadały jak pomagają mamie w kuchni. Zwiedziliśmy naszą szkolną kuchnie. Uczyliśmy się rozpoznawać i nazywać sprzęty jakie znajdują się w kuchni, oraz jak należy bezpiecznie korzystać z nich, ale tylko w obecności osób dorosłych.

Ponieważ zrobiło nam się bardzo wiosennie, wiec zajęliśmy się tematem ZWIASTUNY WIOSNY. Na początek wyjaśniliśmy co oznacza słowo „zwiastun” i skąd się wzięło. Wiedzieliśmy już że pierwszym zwiastunem oznaczającym nadejście wiosny są budzące się do życia rośliny. Aby pomóc dzieciom w poszukiwaniach innych oznak zbliżającej się wiosny, wychodziliśmy na podwórko by móc zaobserwować co się zmienia w przyrodzie i nie tylko. Do pierwszych oznak wiosny dzieci zaliczyły; słoneczko, świergocące ptaszki, robaczki na pniu drzewa, kotki wierzbowe. Do listy dodaliśmy jeszcze powracające do nas ptaki: bociany, jaskółki, żurawie, dzikie gęsi.

Naszym kolejnym tematem, którym się zajęliśmy się były KWIATY WIOSNĄ, ale najpierw pożegnaliśmy panią Zimę, którą symbolizowała zrobiona z kolorowej bibuły Marzanna. Czytaliśmy opowiadanie M. Różyckiej „O żółtym tulipanie” i „Jak wiosna ratowała przyjaciół”. Oglądaliśmy kwiatka tulipana (żywy okaz) oraz cebulkę z której wyrasta. Omawialiśmy jego budowę i rozmawialiśmy czego potrzebują rośliny do rozwoju . Poznaliśmy również inne kwiaty, które zwiastują nadejście wiosny min; przebiśniegi, krokusy, zawilce, żonkile, pierwiosnki. Uczyliśmy się nowej piosenki „W naszym ogródeczku” .

Następnym, wspólnym tematem jaki realizowaliśmy to była WIEŚ, dzieci rozpoznawały  różne odgłosy, które później klasyfikowały na wieś i miasto, łączyliśmy w pary mieszkańców zagrody z ich ,,mieszkaniem”, np. kura-kurnik itp., odgadywaliśmy zagadki związane z życiem na wsi, uczyliśmy się piosenki „Stary Donald”, parowaliśmy matki zwierząt z zagrody z ich potomstwem oraz uczyliśmy się je nazywać, np.; mały konik to źrebak, mały piesek to szczeniaczek itp. Słuchaliśmy wiersza I. Salach „Chodzi kurka”, oraz bajki „ Brzydkie kaczątko”, uczyliśmy się również naśladować niektóre zwierzęta  głosem i ruchem, było wesoło i zabawnie.

Powoli zbliżały się ŚWIĘTA WIELKANOCNE więc nasze rozmowy, zabawy  i prace plastyczne również miały charakter wielkanocny. Dzieci opowiadały jakie znają tradycje związane ze zbliżającymi się świętami min; śmigus-dyngus, święcenie jajek, baranków, kurczaczków , zajączków, kiełbaski itp. Wspólną pracą był „baranek wielkanocny”, wyklejony z płatków kosmetycznych. Ogólnie powiedzieliśmy sobie że święcimy pokarmy które jemy na śniadaniu wielkanocnym. Malowaliśmy i ozdabialiśmy pisanki, uczyliśmy się piosenki ‘’Zając Wielkanocny”, wysłuchaliśmy opowiadania „Pisanki” H.Szayer.

Następnie zajęliśmy się tematem związanym z muzyką, którą tworzyliśmy z różnych dostępnych nam materiałów, min; folia, gazety, celofan, kubeczki itp. Było chwilami głośno ale muzykalnie.

W następnym tygodniu, poszerzyliśmy wiadomości o Naszej Ojczyźnie. Oglądaliśmy mapę Polski, wyjaśnialiśmy, czym jest mapa , co możemy na niej zobaczyć, objaśnialiśmy co oznaczają kolory  na mapie, i czym są punkty przedstawione jako kółeczka, różnych wielkości. Uczyliśmy się hymnu narodowego, poznaliśmy barwy flagi państwowej oraz co przedstawia godło. Wymienialiśmy i pokazywali na mapie stolicę, Warszawę oraz inne większe miasta o których założeniu słuchaliśmy legend min; „O Smoku i Krakusie”, „Lwach Gdańskich”, „Wars i Sawa”. Tak doczekaliśmy się wolnych kilku dni, związanych z uroczystościami majowymi.

Marzena Kowal

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego