"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Gorliczynie



Działania styczeń/luty 2013

Miesiąc Styczeń rozpoczęliśmy tematem „Urządzenia elektryczne”. Podczas jego trwania poznaliśmy różne źródła energii, dowiedzieliśmy się do czego potrzebny jest prąd. Dla wszystkich przedszkolaków ogromnym zaskoczeniem był fakt, iż ludzie w niedalekiej przeszłości żyli bez niego. W tym czasie powstały m.in. wspaniałe rysunki urządzeń elektrycznych oraz nasza wspólna praca „telewizor” - wykonany z dużego pudełka, papieru kolorowego (w jego wnętrzu umieszczone zostały ulubione postaci z bajek - na cienkich skrawkach papieru – co sprawiło, że porusza je najmniejszy podmuch powietrza).

Kolejny temat omawiany przez nas to „Kalendarze”. Podczas jego trwania dzieci zapoznały się z różnymi rodzajami kalendarzy. Na podstawie własnych obserwacji mieliśmy okazje dokładnie przyjrzeć się wersji zarówno kieszonkowej jak i ściennej. Wszyscy z ogromnym zaangażowaniem przeglądali je wszystkie. W tym czasie dzieci uzyskały odpowiedzi na nurtujące ich pytania: „Dlaczego niektóre dni zaznaczone są kolorem czerwonym?”, „Po co są kalendarze?”, „Dlaczego niektóre z nich są małe, a inne duże?”, „Czy dni w kalendarzu mogą się pomylić?”, „Czy kalendarze na całym świecie są takie same?”. W tym tygodniu przypomnieliśmy sobie nazwy dni tygodnia – powstała wówczas wspaniała praca - a właściwie mały projekt, który polega na samodzielnym wykonaniu przez przedszkolaków własnej karty kalendarza. Po przeczytaniu baśni J. Porazińskiej zapoznaliśmy się z dwunastoma miesiącami, które razem stanowią cały rok. To ułatwiło dzieciom zrozumienie pojęcia czasu i jego znaczenia.

Podczas trwania kolejnego tygodnia noszącego temat „Karnawał” poznaliśmy obyczaje i tradycje związane z jego obchodzeniem. Na nasz przedszkolny bal karnawałowy przybyły wróżki, księżniczki, muszkieter oraz wielu innych wspaniałych gości. Przerwy w tańcach i zabawach umilał dzieciom wyśmienity poczęstunek przygotowany przez rodziców. Ze względu na zbliżający się dzień Babci i Dziadka w naszym przedszkolu zagościł temat „Kochana Babcia i kochany Dziadziuś”. W tym czasie wykonaliśmy wspaniałe drzewo genealogiczne swojej rodziny. Podczas wspólnych rozmów dowiedzieliśmy się jak żyli nasi dziadkowie gdy byli mali, w co się bawili, co ich interesowało, jak spędzali wolny czas. Dnia 25.01.2013 r. do naszego przedszkola na zaplanowany Dzień babci i dziadzia przybyli nasi ukochani goście. Wszystkie przedszkolaki z uśmiechem na twarzy weszły na salę, w której czekali wszyscy dziadkowie. Po wspaniałym występie przepełnionym wierszami, piosenkami a nawet tańcem wszyscy ruszyli z przygotowanymi przez siebie prezentami – a były to wykonane przez dzieci techniką decoupage doniczki wraz z wiosennymi kwiatami. Poczęstunek przygotowany przez rodziców zarówno dla babć, dziadków jak i dzieci pozwolił nam słodko zakończyć ten wyjątkowy dzien.

Podczas trwania tematu „Mój dom, moja miejscowość” mieliśmy okazję zapoznać się z ważniejszymi miejscami z najbliższej okolicy oraz zabytkami. W tym czasie dzieci wykonały wspaniałe mapy swojej najbliższej okolicy. Miesiąc Luty rozpoczęliśmy tematem Mieszkamy w Europie. W tym czasie dzieci zapoznały się z mapą Polski. Wspólnie korzystając z legendy odszukaliśmy na mapie największe miasta, rzeki. Dzięki legendzie M. Orłonia „O Lechu i białym orle” oraz wiersza Cz. Janczarskiego „Barwy ojczyste” dzieci dowiedziały się dlaczego flaga naszego kraju ma barwy czerwoną i białą oraz dlaczego w godle Polski widnieje orzeł biały. Wspólne rozmowy zarówno o Polsce jak i o Europie pozwoliły dzieciom zrozumieć termin Unia Europejska.

Podczas trwania tematu „Tak mija na czas” nasze przedszkole wypełniło się zegarami, zarówno elektronicznymi jak i zabytkowymi. Wszystkie te wyjątkowe okazy były przez nas dokładnie obserwowane, porównywane. Wspólnie wykonane szkice pozwoliły nam upamiętnić ich wyjątkowy wygląd. Największą popularnością cieszyły się stare budziki oraz oczywiście ścienny zegar z wahadłem, który niektóre dzieci miały okazję oglądać po raz pierwszy. Dla wielu przedszkolaków był on znany jedynie z bajek czy starych filmów. Zatrzymując jeden z zegarów sprawdziliśmy czy w ten sposób uda nam się choć na chwilę zatrzymać czas. Niestety ;-). Największa furorę zrobiło rozkręcenie jednego z przyniesionych zegarów - w ten sposób poznaliśmy zarówno ich przeznaczenie jak i budowę.

Kamila Sobala

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego