"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Hucisku Jawornickim



Działania marzec / kwiecień 2014

„W marcu jak w garncu” – przez cały miesiąc sprawdzaliśmy czy powiedzenie to jest słuszne. Utworzyliśmy kalendarz pogody na ten miesiąc, dzieci utrwalały nazwy dni tygodnia i wykonywały obrazki z odpowiednimi zjawiskami atmosferycznymi. Obserwowaliśmy pogodę, uczyliśmy się ją odpowiednio nazywać, czasami sprawiało nam to dużo radości, bo np. gdy wieje wiatr, okazało się, że jest wtedy pogoda „wiatrowa”. Przypominaliśmy sobie pory roku, przyporządkowywaliśmy do nich zjawiska atmosferyczne, nauczyliśmy się piosenki Kasza marcowa. Dzieci nauczyły się też cierpliwości, bo na „efekty” trzeba było długo czekać. Powiedzenie okazało się jak najbardziej prawdziwe.

Urządzenia elektryczne - temat ten rozpoczęliśmy od wyszukiwania w szkole urządzeń elektrycznych, których znaleźliśmy mnóstwo i z łatwością je nazywaliśmy. Dzieci określały przy tym, z których urządzeń mogą korzystać samodzielnie (tu oczywiście pierwsze miejsce zajął komputer), a z których pod opieką dorosłych. Okazało się tutaj też, że ulubionym urządzeniem dzieci jest też lampka nocna. Ciekawym doświadczeniem była zabawa w głuchy telefon, gdzie można było zauważyć pomysłowość dzieci w przetwarzaniu (lub celowym przekręcaniu) zdań.

Oznaki wiosny – gdy w otoczeniu pojawiała się zieleń rozpoczęliśmy poszukiwania wiosny. Do przedszkola dzieci przynosiły pierwsze jej oznaki – bazie, które zostały dokładnie oglądane, dotykane, po to by na kartce wykonać podobne. Bazie kotki wstawiliśmy do wazonu i zdobiły nasz wiosenny kącik. Dzieci poznały też kwiaty zwiastujące wiosnę: przebiśniegi, krokusy, przeglądając atlas przyrodniczy. Wykonaliśmy dekorację wiosenną na okna oraz gazetkę nt wiosenne kwiaty. Poznały nazwy ptaków, które powróciły do nas. Podczas spaceru do lasu, kiedy witaliśmy wiosnę znaleźliśmy wiele kwiatów, ale zerwaliśmy tylko te niebędące pod ochroną. 

Mieszkańcy łąki – dzieci poznawały nazwy motyli i ich cykl rozwojowy, rozpoznawały odgłosy łąki, dowiedziały się, że kropki na skrzydłach biedronki nie oznaczają jej wieku, a zaskoczeniem było dla nich, że ćma to motyl nocny. W ramach tego tematu poznaliśmy też zwierzęta mieszkające w stawie. Wykonane podczas prac plastycznych biedronki i motyle zawiesiliśmy na gałązkach przyniesionych kiedyś ze spaceru.  W tym tygodniu wykonaliśmy też kartki świąteczne.

Kwiecień rozpoczęliśmy od prac porządkowych w sali przed zbliżającą się Wielkanocą. Potem przyszedł czas na pytanie: „skąd się biorą jajka”? Odpowiedź była prosta - od kury. Dzieci poznały kurzą rodzinę, naśladowały ich głosy, styl poruszania się. Później oglądały pisanki, grupowały je, przeliczały i poznały, co to kraszanka. Na świątecznym stole nie może też zabraknąć świątecznego ciasta, owsa, wielkanocnego baranka. Dzieci posiały owies i dowiedziały się przy tym, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć. Poprzez rysowanie przy muzyce powstały piękne baby wielkanocne ozdobione „kredkowym” lukrem. Poznawaliśmy i przypominaliśmy sobie tradycje wielkanocne dotyczące święcenia pokarmów i lanego poniedziałku. Każde dziecko opowiadało o swoim koszyczku, co w nim poniesie do święcenia.

W ostatnim tygodniu miesiąca uczyliśmy się jak dbać o środowisko, segregować odpady. Wykonaliśmy wiele doświadczeń z wodą i wybraliśmy się ze starszymi kolegami na wycieczkę do kwitnącego sadu.

Sabina Bułdys-Warchoł

najnowsze działania

 

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego