"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Maćkówce



Działania marzec/kwiecień 2013

Witam serdecznie, za nami kolejne dwa miesiące wspólnej zabawy, a oto skrót tego robiliśmy.

Rozpoczęliśmy nasze spotkania od tematu „W marcu jak w garncu”. Podczas jego realizacji uczyliśmy się odczytywania oraz zaznaczania pogody na samodzielnie przygotowanych kalendarzach. Dzięki naszym kalendarzom bez problemu potrafiliśmy wyjaśnić co się kryje za przysłowiem „W marcu jak w garncu”. Wiosna to czas porządków, więc my również posprzątaliśmy w swoich szafkach, na półkach. Odświeżyliśmy salę robiąc nowe wiosenne dekoracje.

8 marca „Dzień Kobiet”
chłopcy przygotowali specjalnie dla swoich koleżanek oraz mam inscenizację wiersza „Dla kobiet”. Po raz pierwszy brali udział w przedstawieniu, w którym nie mówili wierszy, lecz swoje role przedstawiali pantomimą. Poradzili sobie doskonale, zarówno koleżanki, jak i mamy były zachwycone. Tego wyjątkowego dnia nie mogło zabraknąć również kwiatów i życzeń.

Kolejny temat jaki podjęliśmy to „Jajko”. Obserwowaliśmy jajka pod mikroskopem, porównywaliśmy jajka surowe, ugotowane i usmażone, ważyliśmy jajka, mierzyliśmy je, próbowaliśmy jak smakują, sprawdzaliśmy czym je można przyprawić. Ogólnie mówiąc było bardzo jajecznie.

„Wiosna” to temat związany z nauką wierszyków, piosenek, gier i zabaw o tematyce wiosennej. Utrwalenie cech nowej pory roku. Ale to również tradycyjne topienie marzanny.

„Muzyka jest wszędzie” to temat podczas, którego próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie „Czy muzyka rzeczywiści jest wszędzie”? Szukaliśmy różnych źródeł dźwięku. Określaliśmy, która muzyka jest smutna, wesoła, szybka, wolna itp. Zapoznaliśmy się z funkcjonowaniem adaptera. Początkowo dzieci same próbowały odgadnąć co to za dziwne urządzenie, stawiały masę pytań dotyczących jego funkcjonowania. Oczywiście staraliśmy się również na wszystkie pytania odpowiedzieć. Po dokładnej obserwacji, wykonaniu szkicu dzieci przeszły do wykonania makiety. Dużą ciekawość dzieci wzbudziły ogromne płyty winylowe. Niemalże odruchowo zaczęły porównywać wielkość płyty winylowej i płyty Cd. Na koniec urządziliśmy sobie dyskotekę przy muzyce z czasów babć naszych przedszkolaków płynącej prosto z adaptera.

„Projekt dżdżownica” wiązał się z szukaniem miejsc, które lubią dżdżownice. Doświadczeniami z dżdżownicą obserwacja, mierzenie, sprawdzanie czy reaguje na dźwięk, światło, dotyk. Kilkudniową hodowla dżdżownic. Wykonaniem makiety dżdżownicy. Makieta dżdżownicy wykonana została z błota. Dzieci podczas lepienia odkryły, że gęstość zlepionej bryły z ziemi można zagęszczać lub rozpuszczać wodą. Mam wrażenie, że zabawa z błotem jego formowanie, zmiana gęstości były dla dzieci najciekawsza.

„Poznajemy różne zawody” to kolejny temat, jaki podjęliśmy. Dzieci z naszego przedszkola to w większości weterani. Podczas swojego dwu i trzyletniego pobytu w punkcie miały okazję zwiedzić i spotkać przedstawicieli naprawdę różnych zawodów. Byli na wycieczce w straż pożarne, w piekarni, w policji, w stadninie koni, były także w kinie, w teatrze, spotykali się z panią higienistką, panią sprzątaczką. Także tym razem mówiąc o różnych zawodach przypominaliśmy sobie nasze wycieczki i próbowaliśmy sami wcielać się w rolę np. ogrodnika sadząc kwiaty doniczkowe do naszego przedszkola. Obszywaliśmy włóczką ramki aby przekonać się czy trudna jest praca pani krawcowej. Zastanawialiśmy się czy wszystkie zawody są potrzebne? oraz kim chcielibyśmy zostać? Zapoznaliśmy się również z zawodami wykonywanymi przez rodziców.

Ostatni temat jaki podjęliśmy to „Wiosenne zabawy”. Realizując wspomniany temat przypomnieliśmy sobie tradycyjnych zabaw na podwórku. Wybraliśmy się również na stadion sportowy, na którym pograliśmy w piłkę, a później w ramach odpoczynku urządziliśmy sobie piknik.

Agata Koba

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego