"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Majdanie Sieniawskim nr 1



Działania styczeń / luty 2014

Początek roku 2014 u kompetentnych przedszkolaków w Majdanie Sieniawskim nr 1 i nr 2 był obfity w wiele emocji związanych z odejściem pani Moniki Przewrockiej oraz nauczycielki drugiej grupy pani Magdaleny Zygmunt. Był to trudny czas dla dzieci, rodziców, a także nowych nauczycielek. Jednak z czasem udało się nawiązać nowe relacje oparte na wzajemnym zaufaniu i współpracy…

DZIEŃ BABCI I DZIADZIA

I tak oto w zaledwie kilka tygodni, nie licząc ferii, przedszkolaki wraz ze swoimi rodzicami stanęli na wysokości zadania i we współpracy z nauczycielkami, dyrekcją szkoły oraz nauczycielem rytmiki, zorganizowali uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadzia, który odbył się 13 lutego o godzinie 14.00. Święto po raz pierwszy odbyło się na sali gimnastycznej, którą po brzegi wypełnili zaproszeni goście. Przedszkolaki ze swym uroczym i naturalnym dziecięcym wdziękiem prezentowały się jak najlepiej potrafili. Nie dało się ukryć, że tak licznie przybyłe grono dziadków wzbudziło nowe i nieoczekiwane emocje u dzieci, które z przejęciem recytowały wiersze i śpiewały piosenki. Kluczowym punktem programu okazał się taniec krakowiak, specjalnie ułożony na cześć dziadków, który wzbudził zachwyt, ale i wprawił w radosny nastrój wszystkich zebranych.  Rodzice jako gospodarze na tej uroczystości zaprosili naszych gości na uroczysty obiad i obfity poczęstunek. Niespodzianką okazał się wór cukierków od dziadzia Filipka i Szymona, wręczony przedszkolakom zaraz po występie. To był mile spędzony czas, w bardzo podniosłej ale i rodzinnej atmosferze.

MIJAJĄ DNI, MIESIĄCE, LATA…

W styczniu przedszkolaki pracowały na rozwikłaniem zagadki: Jak to się dzieje, że czas upływa? Było to trudne zadanie i ostatecznie postanowiliśmy się przyjrzeć temu zjawisku z bliska. Kto wie, być może ktoś z nas kiedyś rozwikła tę zagadkę? My jednak postanowiliśmy m.in. porównać kalendarze, poobserwować niebo, policzyć i podzielić czas na pory roku oraz pory dnia. Stworzyliśmy własny kalendarz pór roku oraz plan dnia, który każdy  przedszkolak przedstawił w graficzno-plastycznej formie.

MOJA RODZINA

W kolejnym tygodniu  podjęliśmy temat „Moja rodzina”. Przedszkolaki w oparciu o swoje rodzinne fotografie oraz własne doświadczenia rozpoznawły i nazywały poszczególnych członków rodziny i określały więzi oraz pokrewieństwo pomiedzy nimi. Dzieci wykonały również prezenty dla swoich dziadków, a także stworzyły portret swojej rodziny.

ZIMOWE EKSPERYMENTY

Następne dni, tuż przed feriami przedszkolaki spędziły na obserwowaniu otaczającej nas przyrody pokrytej warstwą śniegu i lodu. Zainspirowało nas to do nauki nowej piosenki o zimie, a także innych aktywności związanych z zimą i jej atrbutami. Niesamowitą frajdę sparwiły dzieciom zabawy na śniegu oraz zabawy sensoryczne z watą, która na kolejnych zajeciach posłużyła jako materiał przyrodniczy do grupowej pracy plastycznej.

JAK POWSTAJE KSIĄŻKA?

Zaraz po feriach przedszkolaki zgłębiły temat dotczący świata bajek i baśni. Dowiedziały się jak powstaje książka, poznały nowe słowa tj. drukarz, pisarz, autor, ilustrator, fotograf, czytelnik, drukarnia itp. Mapa myśli stworzona przez dzieci, dowiodła o wielkim znaczeniu książek jako skarbnicy wiedzy, doświadczeń i niezliczonej ilości przygód. Dlatego kompetentne przedszkolaki zobowiązały się dbać o nie każdego dnia, a nawet przy niewielkiej pomocy wymyśłiły własną bajkę pt. „Smok Palnik na tropie księżniczki Zosi”.  Do bajki powstały ilustracje i okładka, które dziś zdobią jedną z tablic w przedszkolu.

PROJEKT „POJAZDY”

Drugi tydzień lutego zapoczątkował projekt „Pojazdy”, które tak często inspirowały naszych przedszkolakow do różnych aktywności i ciekawych zabaw. Postanowiliśmy przyjrzeć się im z bliska i poznać ich  historię, budowę, a także znaczenie w życiu człowieka. W ciągu tygodnia udało nam się zbadać najpopularniejszą markę samochodu wśród rodziców przedszkolaków z obydwu grup, a także zapamiętać znaczki wszytstkich marek, którymi jeżdżą.  Tworzyliśmy ich zbiory oraz wymyslaliśmy różne zabawy z nimi związane. Najciekawszym zajęciem, nie tylko dla chłopców, okazało się wspólne budowanie z klocków pojazdu przyszłości. Jakie było zaskoczenia Kazia, który budując swój „autosamolot”, dowiedział się, że może on znaleźć zastosowanie w niedalekiej przyszłości jako latający samochód omijający uliczne korki… Na tym zakończyła się nasza wspóna przygoda. Dziękuję Wam drogie przedszkolaki za ten wspólny czas. Zainspirowaliście mnie do dalszej pracy. Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Wioletta Jaskuła

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego