"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Mirocinie



Działania styczeń/luty 2013

Nowy rok rozpoczęliśmy od zapoznania dzieci z pewnymi istotnymi wiadomościami dotyczącymi zmian w porach dnia, roku itp. Na początku roku zastanawialiśmy się nad tym czym różni się dzień od nocy oraz jakie są pory dnia. Do każdej pory dnia przyporządkowywaliśmy określone czynności, które codziennie się powtarzają. Następnie przeszliśmy do nazywania pór roku, które dla dzieci były bardzo interesujące. Dzieci podzielone na cztery grupy przedstawiły na rysunkach: wiosnę, lato, jesień, zimę. Oglądaliśmy również różnego typu kalendarze. Po czym dzieci zauważyły, że każdy kalendarz ma dwanaście miesięcy. Ta informacja wzbudziła w dzieciach zainteresowanie, co skłoniło nas do poznania nazw i cech które charakteryzują poszczególne miesiące. Zastanawialiśmy się czym możemy mierzyć czas, dlatego przynieśliśmy do przedszkola różnego rodzaju zegarki: zegarek na rękę, zegar ścienny, minutnik, i klepsydrę. Zauważyliśmy że są różne zegary np. elektryczne, które nie posiadają wskazówek oraz ze wskazówkami. Wykonaliśmy prace plastyczne „zegar”, „pory roku”, „pory dnia”.

W kolejnym tygodniu zajęcia dotyczyły tematyki sportów i zabaw zimowych. Wyjaśniliśmy sobie pojęcia takie jak: „olimpiada” „hymn olimpijski”, „znicz olimpijski”. Omówiliśmy wygląd i symbolikę flagi olimpijskiej. Dowiedzieliśmy się, że każda obręcz na fladze oznacza inne państwo. Wykonaliśmy prace plastyczne „Święty ogień olimpijski”, ”Moja ulubiona dyscyplina sportowa”, „Las zimą” . Przeprowadzaliśmy różne konkurencje w których zwracaliśmy uwagę na propagowanie olimpijskiej idei godnego współzawodnictwa.

Projekt „Zdrowy ząbek” miał na celu uświadomienie dzieciom konieczności dbania o ząbki. Nauczenie prawidłowego ich czyszczenia, zdrowego odżywiania, a także eliminowanie zjawiska strachu przed stomatologiem. Dzieci dowiedziały się także ile mają zębów, jak zbudowane są nasze zęby, jakie mamy rodzaje zębów czyli trzonowe, kły, siekacze, do czego potrzebne są nam zęby itp. Każde dziecko otrzymało kartę „dr. Ząbkowskiej „ na której ma zaznaczać codzienne mycie zębów. Po pokazie mycia zębów codziennie po śniadaniu myjemy zęby. Podczas zajęć dzieci odpowiadały na pytania i zagadki, słuchały opowiadań, a co najważniejsze poprzez świetną zabawę uczyły się odpowiedzialności za siebie i swoje zdrowie. Nauczyliśmy się piosenki „Szczotka, pasta, kubek”. Wykonaliśmy dużo prac plastyczno-technicznych m. im : Uśmiechnięte - zdrowe zęby, smutne - chore zęby. Z plasteliny lepiliśmy ludzką szczękę. Podsumowując projekt obejrzeliśmy filmik pt. „Chcę umieć dbać o zęby”. Na zakończenie projektu odwiedziła nas pani stomatolog, która opowiedziała nam w jaki sposób mamy dbać o swoje ząbki. Dzieci otrzymały materiały promocyjne tj. plakaty i ulotki mówiące o profilaktyce chorób zębów i dziąseł.

W kolejnym tygodniu uwaga dzieci skupiona była na rodzinie. Dzieci poznawały stopnie pokrewieństwa np. mama – córka, tata – syn , babcia – wnuczka, dziadzio - wnuk, brat - siostra, kuzyn - kuzynka, ciocia - wujek itp. Następnym krokiem było poznanie znaczenia słowa drzewa genealogicznego. Z małą pomocą utworzyli drzewa genealogiczne swoich rodzin. Rozmawialiśmy na temat „jaka jest moja babcia ?” jak również „jaki jest mój dziadzio?” Tydzień ten przyniósł nam również dużo wrażeń gdyż zaprosiliśmy na zajęcia „gościa specjalnego”, którym była Babcia Oliwierka. Wspólnie z Babcią dzieci wykonywały słodki poczęstunek, który później skonsumowały. Babcia opowiedziała dzieciom jak wyglądały zabawy kiedyś, jak się bawiła będąc dzieckiem. W dowód wdzięczności dzieci przedstawiły swoje role z okazji „Dnia Babci i Dziadka” a także wręczyły samodzielnie wykonane kwiaty i laurki.

W kolejnym tygodniu przenieśliśmy się do „Krainy techniki”. Dowiedzieliśmy się skąd się bierze prąd, jak powstaje, jak również skąd w dzieciach bierze się energia. Poznaliśmy różne urządzenia elektryczne, które podzieliliśmy na te dające światło i ciepło. Oczywiście nie mogło zabraknąć rozmowy z dziećmi na temat zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych. Dzieci dowiedziały się, że prąd jest niebezpieczny i należy trzymać się od niego z daleka. Dzieci wykonały robota z materiałów ekologicznych, które można powtórnie wykorzystać. Omówiliśmy urządzenia AGD takie jak odkurzacz, pralka, lodówka, kuchenka, zmywarka a także RTV (telewizor, radio itd.). Powtórzyliśmy również numery alarmowe, które należy wybierać w razie wypadków. Na telefonie zabawkowym dzieci próbowały wybierać wyżej wymienione numery.

Kolejny tydzień dotyczył zakupów. Dzieci w tym tygodniu poznały różne rodzaje sklepów. Dowiedziały się gdzie można kupić np. książki, leki, chleb, warzywa itd. Przypomniały sobie zwroty grzecznościowe obowiązujące nie tylko w sklepie ale też i na co dzień. Wspólnie wykonaliśmy duży projekt na temat sklepów. Nauczyły się piosenki pt. „Zakupy”. Zorganizowaliśmy kącik, w którym był nasz sklep. Wszystkie dzieci miały możliwość odegrania roli sprzedawcy jak również kupującego. Wykonaliśmy wiele ciekawych prac plastycznych związanych z zakupami. W związku z tym, że wypadał „Tłusty Czwartek” dzieci dowiedziały się skąd się wziął ten dzień i o czym nam mówi. Zgodnie z tradycją przygotowaliśmy tradycyjne faworki, a także pączki, które w tym szczególnym dniu mogliśmy jeść bez ograniczeń. Nauczyliśmy się wiersza pt. „Był sobie pączek”.

Pierwszy tydzień lutego pozwolił nam cofnąć się w czasy zamków i rycerzy. Dzieci zdobywały wiedzę na temat zamków i życia ludzi w dawnych czasach. Oglądaliśmy różne książki, czytaliśmy informacje, które pozwoliły nam zdobyć wiedzę o zamkach i rycerzach. Dzięki tej wiedzy dzieci mogły przebrać się za dowolną postać. Dziewczynki wykonały korony a chłopcy tarcze i miecze, które później założyli do zabawy. Udało się nam wykonać prace techniczną pt. „Zamek” z rolek po papierze toaletowym. Nauczyliśmy się piosenki pt. „Baju baj książeczko”. W związku z tym, że w tym tygodniu wypadło święto zakochanych. Rozmawialiśmy o przyjaźni - „Kto może być moim przyjacielem?”, „co to jest przyjaźń?”. Dzieci wykonały również walentynki dla najbliższych.

W tygodniu po feriach swoją uwagę skupiliśmy na poznaniu swojego kraju. Dzieci dowiedziały się jak powstało nasze państwo. Słuchali i opowiadali legendy m.in. „Legenda o Lechu, Czechu i Rusie”, Wars i Sawa itp. Dzieci już potrafią powiedzieć w jakim kraju żyją oraz jak wygląda godło Polski. Oglądając atlas świata dla dzieci miały okazję zobaczyć jak wygląda Polska. Wiedzą już, że stolicą Polski jest Warszawa. Z małą pomocą potrafią ją wskazać na mapie. Dzięki takim zajęciom dzieci zdobywają wiedzę na temat swojego kraju. Wiedzą także, że każde miasto posiada swój własny niepowtarzalny herb. Na podstawie oglądniętej bajki wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „Smok”.


najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego