"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Mirocinie



Działania marzec/kwiecień 2013


W pierwszym tygodniu marca skupiliśmy swoją uwagę na utrwaleniu pór roku. Wspólnie staraliśmy się rozszyfrować powiedzenie „W marcu jak w garncu”. Poznaliśmy kolory przedwiośnia. Wykonaliśmy różne prace plastyczne m.in. „Marcowy pejzaż” „Wiosenny spacer” „Marcowa pogoda”. Obserwowaliśmy tak zwane kaprysy pogody. Powiedzieliśmy sobie co charakteryzuje okres przedwiośnia czyli m.in. to, że rano gdy wstajemy słoneczko już się do nas uśmiecha, dzień się wydłuża, chłodne ranki, a ciepłe popołudnia. Nauczyliśmy się wiersza pt. „W marcu” i piosenki pt. „Maszeruje wiosna” wraz z improwizacją ruchową. Spacerując szukaliśmy oznak wiosny, udało nam się zaobserwować kwitnące przebiśniegi. Znaleźliśmy także rozkwitnięte bazie które przynieśliśmy do ośrodka. W związku z tym, że wypadł w tym tygodniu „Dzień Kobiet” wykonaliśmy laurki i kwiatuszki dla mam.

W drugim tygodniu poznaliśmy budowę układu słonecznego. Przeliczaliśmy i porównywaliśmy wielkości planet. Poznaliśmy ich nazwy. Dzieci wskazały, że planeta na której żyjemy nazywa się Ziemia. Pokazaliśmy ją jako globus. Wykonaliśmy wspólnie model układu słonecznego, na którym doklejaliśmy elementy kosmosu. Oglądaliśmy główne gwiazdozbiory „Duża i mała niedźwiedzica.” Dzieci wykonały wiele ciekawych prac plastycznych m.in. komety, gwiazdy. Udało nam się wykonać rakiety kosmiczne. Nauczyliśmy się piosenki o planetach.

W kolejnym tygodniu rozpoczęliśmy projekt z myślą o zbliżających się świętach wielkanocnych. Jajko jest symbolem nowego życia tak samo jak i święta wielkanocne, które zwane są świętami zielonymi, gdyż przypadają na moment budzenia się przyrody do życia. Projekt ten pozwolił nam poznać budowę jajka. Dzieci z ciekawością obserwowały jajko pod lupą, wskazując poszczególne jego części: skorupkę, białko, żółtko i zarodek. Następnie skupiliśmy się na poznaniu ptaków które znoszą jaja. Dzieci wskazały niektóre z nich m. in. kurę, kaczkę, gęś. Oglądaliśmy jajka poszczególnych gatunków ptaków. Podczas rozmowy padło pytanie czy pingwiny znoszą jaja? Dlatego tez postanowiliśmy rozwiązać ten problem. Znaleźliśmy odpowiedź, pingwiny w zależności od gatunku znoszą dwa albo jedno jajo. Poznaliśmy wygląd i życie pingwina. By poznać smak jajek ugotowaliśmy je i zrobiliśmy z nich smaczne jeżyki. Następnie skorupki z jajek wykorzystaliśmy do doświadczenia by sprawdzić z czego są zbudowane? Włożyliśmy je do pojemnika z octem który sprawił że skorupki straciły swój kształt oznaczało to, że zbudowane są z wapnia, potrzebnego do budowy nie tylko skorupki jaja ale również mające duże znaczenie dla zdrowia człowieka.

W tygodniu tym wypadł również pierwszy dzień wiosny. Przygotowywaliśmy się do niego bardzo długo nauczyliśmy się wiersza na pożegnanie zimy, a także piosenkę „Maszeruje wiosna”. Wspólnie wykonaliśmy chochoła ze słomy – Marzannę, którą utopiliśmy w pobliskiej rzeczce „Białce”. W ostatni dzień rozmawialiśmy na temat „Uroczystego wjazdu Pana Jezusa do Jerozolimy”, który symbolizuje zbliżającą się Niedziele Palmową. Każde dziecko wykonało kwiatek, z których złożyliśmy dużą kolorową palmę.

W ostatnim tygodniu skupiliśmy się na poznaniu tradycji związanych ze „Świętami Wielkanocnymi”. Poznaliśmy historię śmierci Pana Jezusa. Oglądaliśmy różne koszyczki wielkanocne by dowiedzieć się jak powinien wyglądać prawdziwy koszyczek ze święconką. A także jakie pokarmy powinny się w nim znaleźć i co one symbolizują. Sami przygotowaliśmy pisanki i kraszanki co pozwoliło nam poznać szerszą wiedzę na ich temat. Malowaliśmy kredkami woskowymi na jajeczkach które później po włożeniu do barwnika uzyskiwały wspaniały efekt. Rozmawialiśmy na temat śniadania wielkanocnego. Stworzyliśmy plakat o śniadaniu wielkanocnym i potrawach jakie goszczą w tym dniu na stole. Wszystkim dzieciom najbardziej podobało się wykonanie baranka z ciasta drożdżowego. Wspólnie mięsili ciasto, dodawali potrzebne produkty. Na końcu uformowali baranka z małych kuleczek, który po wystygnięciu został udekorowany polewą czekoladową. W ostatnim dniu rozmawialiśmy na temat Śmigus-dyngus czyli oblewanego poniedziałku. Wysłuchaliśmy wiersza, od którego rozpoczęła się wielka dyskusja pt.: „Jak należy oblewać by nikomu nie zrobić przykrości.” Na zakończenie wykonaliśmy karteczki świąteczne z życzeniami, które dzieci zabrały do swoich domów. Nauczyliśmy się piosenek pt.: „Pisaneczki”, „Oblewany poniedziałek” oraz „Idą dzieci ze święconym”.

W pierwszym tygodniu kwietnia postanowiliśmy poszukać ptaków, które powróciły do nas z ciepłych krajów. Poznaliśmy kilka gatunków m.in. bociana, jaskółkę, kukułkę itd. Omówiliśmy budowę anatomiczną ptaka. Dzieci poznały nazwy poszczególnych skrzydeł, które pomagają mu unosić się w powietrzu a także te, którymi sterują. Na globusie wskazywaliśmy trasę, którą pokonują ptaki by dotrzeć do Polski z ciepłych krajów. Rozmawialiśmy o gniazdach ptaków. Dowiedzieliśmy się że każdy ma inny sposób budowy gniazd. Tak jak np. jaskółki budują swoje gniazda w cichych i bezpiecznych miejscach, natomiast bocian buduje gniazda wysoko nad ziemią. Najczęściej na starych kominach. Sami budowaliśmy gniazda, była to ciężka i żmudna praca. Na spacerach zwracaliśmy uwagę na piękny śpiew ptaków. Z prac plastyczno-technicznych wykonaliśmy bociana, a także wybrane przez dzieci ptaki. Największe powodzenie miał zimorodek chyba ze względu na kolorystykę. Wszystkie prace ozdabiają nasza salę. Wysłuchaliśmy kilka ciekawych wierszy m.in. „Kwoka”, „Ptasie radio”, o których dzieci bardzo chętnie opowiadały.

W następnym tygodniu temat dotyczył domów. Rozpoczęliśmy go od omówienia budowy naszych domów. Rozmawialiśmy o naszych sąsiadach i drodze jaką codziennie pokonujemy by dotrzeć do szkoły. Każdy miał okazję policzyć piętra w domach, które wcześniej poznaliśmy. Wspólnie udało nam się zbudować duży dom z kartonowego pudła. Sprawiło to nam bardzo wiele radości, nie tylko podczas budowy, ale także zabawy. Każdy mógł do niego wejść i poczuć się jak u siebie w domu. By dowiedzieć się jak mieszkają inne dzieci „wybraliśmy się w podróż dookoła świata”. Wsiedliśmy do samolotu a nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty na Grenlandii - spotkaliśmy tam eskimoska. Dowiedzieliśmy się jak tam mieszkają ludzie, czym się żywią jak mieszkają i jak budują igloo. Zatańczyliśmy na pożegnanie taniec z pingwinkami. Stamtąd wyruszyliśmy do Japonii, wysłuchaliśmy orientalnej piosenki, która wprowadziła nas w tamte klimaty. Gdy poznaliśmy jak się żyje w Japonii to „wsiedliśmy do samolotu” by poznać następne ciekawe miejsca i osoby. Tym sposobem dotarliśmy do Afryki gdzie spotkaliśmy murzynka „Bambo”. Razem z nim wysłuchaliśmy odgłosów Afryki. Zobaczyliśmy jak żyje się na tym kontynencie, gdzie się mieszka itd. Ostatnią naszą podróż odbyliśmy do Ameryki gdzie napotkaliśmy na swojej drodze Indianina. On pokazał nam swój „wigwam” czyli swój domek. Kiedy nasza podróż dobiegła końca każdy miał za zadanie narysować to co mu się najbardziej podobało podczas wycieczki.

Przez następne dni poznawaliśmy mieszkańców łąk i lasów. Szukaliśmy ciekawostek dotyczących życia niektórych zwierząt. Dzieci chętnie dzieliły się swoimi spostrzeżeniami. Uwagę dzieci przyciągnęły zając i kret. Dlatego skupiliśmy się na omówieniu ich życia.

Kolejny tydzień był pełen wrażeń. Poznaliśmy teatr od poszewki. Nazywaliśmy elementy teatru takie jak scena, kurtyna, widownia, kulisy, garderoba itd. Dowiedzieliśmy się na czym polega praca aktora, a także wiele innych ciekawych rzeczy m. in kto dobiera stroje na spektakl, kto zajmuje się zmianą dekoracji, kiedy opada kurtyna itd. Mówiliśmy także czym różni się przedstawienie teatralne od teatrzyku kukiełkowego. Wiemy już kto występuje w teatrzyku kukiełkowym. Wspólnie zbudowaliśmy mały teatrzyk kukiełkowy. Dzieci odgrywały samodzielnie zrobionymi kukiełkami scenki z życia wzięte. Omawialiśmy miejsca w których można zobaczyć różne występy podobnie jak w teatrze. W związku z tematem udało nam się wyjść na teatrzyk pt. „Porwanie księżniczki”. Po którym powstały bardzo ciekawe prace plastyczne.

W tym tygodniu wybraliśmy się również na wycieczkę do Jednostki Wojskowej w Jarosławiu. Mieliśmy okazję poznać pracę wojskowego i żołnierza. Zobaczyliśmy sprzęt i maszyny wojskowe. Na początku wycieczki zapoznaliśmy się z opiekunem grupy. Opowiedział nam on o swojej pracy, pokazał wiele ciekawych sprzętów, których używają żołnierze i oprowadził nas po jednostce. Pierwszym i najważniejszym pojazdem, który dzieci mogły zobaczyć z zewnątrz i od środka był czołg. Dzieci były zachwycone, wczuwały się w rolę wojskowych, bawiły się a także pozowały do zdjęć. Następnie oglądaliśmy inne pojazdy wojskowe. Wycieczka sprawiła dzieciom wiele radości.

W ostatnim tygodniu wypadł „Międzynarodowy dzień ziemi” dlatego postanowiliśmy poszerzyć swoja wiedzę na temat ekologii. Zaczęliśmy od poznania budowy drzewa. Następnego dnia rozmawialiśmy na temat: „Dlaczego segregujemy śmieci?”. W trakcie rozmowy omówiliśmy jaki wpływ mają śmiecie na nasze środowisko. Poznaliśmy drogę jaką pokonują segregowane śmieci do fabryk w celu recyklingu, jak również tych nie posegregowanych na śmietnisko. Poznaliśmy kolory pojemników i ich przeznaczenie. Naszą uwagę zwróciliśmy również na temat wody m. in.: jaki wpływ ma na nasze środowisko, co byłoby gdyby nie było wody na świecie? Wspólnie wyciągnęliśmy następujący wniosek „Bez wody nie byłoby życia na ziemi.” Po tych zajęciach dzieci wiedzą jak dbać o środowisko, segregować śmiecie a przede wszystkim oszczędzać wodę, która jest dla nas najcenniejszym skarbem. Na zakończenie i podsumowanie tygodnia dzieci oglądały film pt. „Cenna woda na ziemi”. Wszyscy zostali odznaczeni medalem „Przyjaciela przyrody”.

Ostatnie dwa dni tego miesiąca wykorzystaliśmy na poznanie zwierząt egzotycznych. Omawialiśmy ich budowę a także miejsce występowania na ziemi. Oglądaliśmy różne książki, z których mogliśmy dowiedzieć się wiele ciekawostek na temat wybranych zwierząt. Uczyliśmy się piosenki pt. „Cztery zielone słonie”. Wymyślaliśmy improwizację ruchową do słów piosenki. Za pomocą słuchu staraliśmy się odgadywać zagadki słuchowe. Wykonaliśmy prace plastyczne m.in. „Króla zwierząt - Lwa” i inne.

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego