"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Mirocinie



Działania maj/czerwiec/lipiec 2013


W pierwszym tygodniu maja rozmawialiśmy z dziećmi na temat zawodów jakie wykonują ich rodzice. Wybraliśmy kilka, które dzieci chciały bliżej poznać.

Zaczęliśmy od tematu: „Kto uszyje spodenki?”. Udało nam się zgromadzić wiele akcesoriów związanych z szyciem. Omówiliśmy je wszystkie. Każde dziecko przyniosło z domu ścinki z różnych materiałów. Wykorzystaliśmy je do stworzenia ciekawych projektów.

Zastanawialiśmy się również nad tym „Co robi kucharz?” i „Czy jego praca jest lekka czy ciężka?” By się o tym przekonać sami postanowiliśmy coś ugotować. Zdecydowaliśmy się na wykonanie pizzy. Sprawiło nam to dużo uciechy. Pizza wyszła pyszna a dowodem ta to jest to że nie pozostał ani jeden kęs.

Następnie mówiliśmy o kominiarzu. Dzieci wysłuchały krótkiej historii o guziku kominiarza. Wiedzą już by złapać szczęście powinny trzymać za guzik gdy w pobliżu zobaczą kominiarza.

Drugi tydzień maja rozpoczęliśmy od poznania kwiatów jakimi są niezapominajki. Wyjaśniliśmy sobie jak ważne są dla nas te kwiaty. Przypominają nam bowiem by się wzajemnie szanować i okazywać sobie przyjaźń. Pomagać koledze bądź koleżance gdy sobie z czymś nie radzi. Być otwartym na innych. Nauczyliśmy się dwóch pięknych wierszy. Pierwszy mówił o kwiatach niezapominajki, a drugi pt. „Grzeczne słowa” przypomniał nam o ważnych słowach jakie powinny obowiązywać w życiu codziennym, czyli proszę, dziękuję i przepraszam.

W tym tygodniu przypadało święto „Polskiej Niezapominajki” by uczcić ten dzień dzieci przyszły do przedszkola ubrane na niebiesko. Jeden dzień tego tygodnia poświeciliśmy na układanie kodeksu „Miłośnika przyrody”. Poznawaliśmy niektóre rośliny chronione w Polsce.

Maj jest miesiącem, w którym wszystko rodzi się do życia. Można wtedy zaobserwować wszystkie kolory tęczy na łące i na niebie. Dlatego w kolejnym tygodniu maja zastanawialiśmy się nad tym jak powstaje tęcza? Co jest potrzebne by pojawiła się ona na niebie?

Wysłuchaliśmy wiersza pt. „Dom z baniek mydlanych” zaintrygowani treścią wiersza postanowiliśmy przekonać się jak powstają bańki? Co jest w ich wnętrzu? oraz „Jakimi kolorami się mienią? Na twarzach dzieci widniało zadowolenie i uśmiech. Bańki mydlane wykorzystaliśmy również do pracy plastycznej. Najpierw dzieci zamalowywały kartkę farbą a później puszczały bańki które po wyschnięciu zostawiały ślady kółeczek. Dzieci zainspirowane tą zabawą tworzyły zamki z baniek.

Projekt „STRAŻAK” rozpoczęliśmy od utworzenia siatki projektu. Umieściliśmy na niej wiele interesujących nas pytań m.in.: Czym zajmują się strażacy?, Kto może zostać strażakiem?, Jakie cechy powinien posiadać strażak?, Do czego służą mu paski na kombinezonie?, Jaki jest numer do straży pożarnej?, W jakich sytuacjach należy dzwonić do straży pożarnej? Jak wygląda wóz strażacki?, Jaki sprzęt posiadają strażacy? Następnie zabraliśmy się do szukania odpowiedzi na intrygujące nas pytania.
Przede wszystkim by poznać bliżej pracę strażaków wybraliśmy się do źródła czyli Ochotniczej straży Pożarnej w Mirocinie. Tam czekała dla dzieci niespodzianka zorganizowana przez strażaków.

„Maj kwiecisty i pogodny na piknik ze strażakami w sam raz dogodny”

Panowie specjalnie dla dzieci sprowadzili duży wóz strażacki z Państwowej Straży Pożarnej w Przeworsku. Dzieci oglądały mniejszy i większy wóz strażacki. Strażacy omówili nam wszystkie sprzęty które znajdują się na tym wozie.

Dzięki uprzejmości Ochotniczej Straży Pożarnej w Mirocinie, za którą bardzo dziękujemy dzieci mogły skorzystać także z pokazu pierwszej pomocy, który prowadzili ratownicy medyczni. Ochotnicy mogli z pomocą ratownika wcielić się w sytuacje zagrażającą życiu i przeprowadzić pierwszą pomoc. Odbył się również pokaz polewania wodą. Każde dziecko otrzymało balon, cukierki, batony i watę cukrową. Myślę ze to spotkanie zostanie w ich pamięci bardzo długo oraz gdyby kiedyś przytrafiła im się sytuacja zagrażająca życiu będą wiedziały jak należy udzielić pierwszej pomocy. Dzieci zadawały mnóstwo ciekawych pytań na wszystkie otrzymały odpowiedź. Pozostałe dni pozwoliły nam wykonać wiele ciekawych prac plastycznych. Wszystko co robiliśmy pomogło nam poznać bliżej pracę strażaka. Czytaliśmy wiersze i opowiadania, które przybliżały nas do odpowiedzi na postawione pytania.

Czerwiec jest miesiącem, w którym ważną rolę pełni rodzina dlatego w pierwszym tygodniu czerwca poruszyliśmy właśnie jej temat jako najważniejszej jednostki w naszym życiu. Każdy bardzo chętnie opowiadał o swojej rodzinie. Specjalnie dla nich ich pociechy ciężko pracowały nad przygotowaniem przedstawienia dla rodziców.

W dniu 7.06.2013 odbył się w naszym przedszkolu DZIEŃ RODZINY

„Każde dziecko ma prawo do posiadania rodziny, bez względu na to jak duża by ona nie była.
Zarówno małe jak i duże rodziny są potrzebne i niezbędne do tego, aby dziecko zdrowo i prawidłowo się rozwijało. W nich pieszczoty, pocałunki, spojrzenia, sekrety, zabawy, czas na mleko, buziak na dobranoc… są obecne. Rodzina powściąga, wychowuje; jest jak ten patyczek, który podtrzymuje małą roślinkę do czasu, aż się rozwinie, czuwa, aby wiatr jej nie złamał, a deszcz nie uszkodził. Rodzina jest najlepszym miejscem na świecie; w niej i mając ją u boku nic złego się nie przydarzy. Wspomnień z czasów dzieciństwa w domu rodzinnym nigdy się nie zapomina. Na zawsze pozostają w sercu i pomagają ludziom znowu stać się jak ten patyczek”

Rozmawiając na temat rodziny dowiedzieliśmy się dużo ciekawych rzeczy np. Kto tworzy rodzinę?, Jakie są stopnie pokrewieństwa?, Ile członków może liczyć rodzina?, Kogo możemy zaliczyć do rodziny?, Jacy są moi rodzice?, Czy zdarzyło mi się kiedykolwiek nie posłuchać rodziców i dlaczego?, Jakie były tego konsekwencje? itp. Wykonaliśmy wiele prac tematycznych które wykorzystaliśmy do dekoracji w dniu rodziny.

Kolejny tydzień rozpoczęliśmy projektem pt. „Czy moje ciało jest takie samo jak innych?”. Zastanawialiśmy się nad tym Co pozwala nam się poruszać? Poznaliśmy budowę szkieletu naszego ciała. Mieliśmy bardzo dużo ciekawych książeczek o ciele małego człowieka. One pozwoliły nam one na dogłębne poznanie tajemnic naszego ciała.

Dowiedzieliśmy się że naszymi „Oknami na świat” są nasze oczy. Eksperymentowaliśmy jak można się poruszać nic nie widząc, doszliśmy do wniosku, że jest to bardzo trudne. Trudno byłoby nie wspomnieć o osobach niewidomych, które potrzebują naszego wsparcia w życiu codziennym. Udało nam się poznać budowę oka, którą następnie odzwierciedliliśmy na kartce papieru.

Nurtowało nas jeszcze kilka ciekawych pytań m.in. to dlaczego uszy mają taki dziwny kształt? Zaczęliśmy od poznania budowy całego ucha. Oglądaliśmy film pt. „Dlaczego słyszę?” dzięki niemu poznaliśmy zarówno odpowiedź na nurtujące nas pytanie jak również to jak zbudowane jest nasze ucho, a konkretnie z jakich części się składa. Wykonaliśmy pracę plastyczną służącą zapamiętaniu części budowy ucha. Rysowaliśmy młoteczek, strzemiączko, kowadełko i ślimaczek.

Smak życia to kolejny temat, który pozwolił nam poznać budowę języka. Dowiedzieliśmy się, że na naszym języku rozmieszczone są kubeczki smakowe dzięki którym poznajemy smak słodki, kwaśny, gorzki i słony. Teraz już wiemy, która część języka odpowiada za określony smak. Przekonaliśmy się o tym w praktyce zgadując smaki poszczególnych soków i jogurcików, sprawiło nam to bardzo wiele radości.

W ostatnim dniu utrwaliliśmy sobie zdobyte informacje, a także dowiedzieliśmy się jaką inteligentną mamy skórę. Za pomocą dotyku zgadywaliśmy co znajduje się w tajemniczym woreczku, niektóre zagadki były bardzo trudne i ciężkie do rozpoznania.

W tym tygodniu 18.06.2013 roku odbył się Piknik Rodzinny prowadzony przez trenera Instytutu Komeńskiego pana Jerzego Radwana. Dzieci i rodzice bawili się wspaniale pomimo mało satysfakcjonującej pogody.

Kolejny tydzień rozpoczął się od projektu pt. „Truskawkowy tydzień”.
Zaraz pierwszego dnia poznaliśmy smak truskawki oraz jej budowę. By dowiedzieć się jakie warunki potrzebne są sadzonce truskawki do życia, wybraliśmy się na wycieczkę do jednego z dzieci na plantację truskawek. Oglądaliśmy zarówno owoce jak i listki sadzonek truskawki. Oczywiście nie obeszło by się bez degustacji badanych owoców. Zabraliśmy ze sobą na wyprawę kilka potrzebnych materiałów m.in. podkładki karteczki, kredki, które następnie wykorzystaliśmy do odzwierciedlenia sadzonek truskawki na kartce papieru. Wszyscy bardzo umiejętnie skupiali się na swojej pracy.

W kolejnym dniu postanowiliśmy wykonać deser truskawkowy. Aby dowiedzieć się jak należy wykonać taki deser musieliśmy poszukać przepisów i wybrać jeden najlepszy. Każdy przyniósł przepis na ulubiony deser. Wszyscy brali czynny udział w wykonaniu deseru z owocami. Dzieci kroiły owoce i ubijały bitą śmietanę. Następnie zalewaliśmy owoce galaretką z bitą śmietaną na przemian i w ten oto sposób powstał deser z bita śmietaną i owocami.

Intrygowało nas również zapytanie Jak powstają lody truskawkowe? Oglądaliśmy różne ilustracje przedstawiające lody i dlatego postanowiliśmy zabrać się do pracy. Podzieliliśmy się na grupy. Pierwsza część dzieci odpowiedzialna była za zmiksowanie truskawek potrzebnych do lodów następna odpowiadała za ubijanie bitej śmietany i piany z 2 białek. Gdy wszystkie grupy wykonały swoje zadania złączyliśmy wszystkie składniki dodając kostki czekolady. Pomieszaliśmy wszystkie składniki i włożyliśmy do zamrażarki co jakiś czas mieszając.

Następnego dnia odbył się „Dzień dziecka” który był wielką niespodzianką dla dzieci. Bawiliśmy się w zabawy muzyczno-ruchowe na polu, dzieci miały możliwość zjeżdżania na dmuchanej zjeżdżalni. W wolnym czasie dzieci mogły spróbować słodziutkiego poczęstunku przygotowanego specjalnie z tej okazji . Dzieci bawiły się wspaniale a na koniec dnia dostały słodziutką watę cukrową.

W ostatnim tygodniu czerwca rozmawialiśmy na temat pory roku, która kalendarzowo rozpoczęła się 21 czerwca czyli o lecie. Zastanawialiśmy się co może nam powiedzieć, zasugerować o tym że nastąpiła zmiana pory roku. Przy wnikliwej dyskusji dzieci doszły do wielu wniosków. Przede wszystkim zauważyły, że z końcem miesiąca czerwca i początkiem lipca rozpoczynają się wakacje. Niektórzy mówili że wakacje kojarzą się im z wyjazdami m. in. w góry, nad morze albo do kogoś bliskiego z rodziny. Rozmawialiśmy na temat zabaw letnich. Każde dziecko miało okazję wypowiedzieć się na temat swojej ulubionej zabawy a następnie wykonać rysunek, który odzwierciedlał jego ulubioną zabawę. Udało nam się wykonać bardzo dużo ciekawych prac związanych z latem, zabawami , bezpieczeństwem na wakacjach itp. Wspólnie wykonaliśmy panią „Lato”. Powtórzyliśmy wszystkie pory roku przyporządkowując do każdej kilka cech którymi się charakteryzują.

Lipiec rozpoczęliśmy projektem pt. „Wielkie prace malej pszczoły”.
Mówiliśmy o budowie pszczoły, jej życiu, pracy i rodzinie. Przeglądaliśmy dużo książek o pszczołach z których czerpaliśmy wiedzę. Główne pytania dotyczyły przede wszystkim tego: Gdzie mieszkają pszczoły?, Jak powstaje miód?, Kto rządzi w ich pszczelim królestwie?, Co oznacza taniec pszczół?, Skąd pszczoły wiedzą gdzie znajduje się nektar?, Co robią podczas zbierania nektaru?, Jak zbudowany jest ul?, Kto zajmuje się pszczołami? itp. Wykonaliśmy kilka ciekawych prac związanych z życiem pszczół. Budowaliśmy ule, wykonywaliśmy do nich pszczoły. Nauczyliśmy się pięknego wiersza o pszczołach. Jeden dzień poświęciliśmy na poznawanie rodzajów i degustowanie miodu. Wszystkie dzieci objadały się pysznymi miodami.

„Książka moim przyjacielem” temat ten rozpoczęliśmy od rozmowy o tym skąd bierze się papier? Bo przecież bez papieru nie byłoby książek? W ten oto sposób omówiliśmy drogę powstawania papieru. Rozmawialiśmy o budowie książki i jej historycznych losach. Od kamiennych tablic aż do książki. Mówiliśmy o rodzajach książek, a także o tym co możemy się z nich dowiedzieć. Jak należy o nie dbać by się nie niszczyły. Dowiadywaliśmy się wiele ciekawych rzeczy m. in to jak nazywa się osoba która zajmuje się pisaniem książek. Uczyliśmy się piosenki pt. „Moje książki” by propagować codzienne czytanie dzieciom literatury dziecięcej. Dzieci miały do wykonania bardzo trudne zadanie. Poprosiły swoich rodziców aby przeczytali im ich ulubioną bajeczkę, którą następnego dnia opowiadaliśmy przy spotkaniu w kręgu. Gdy dzieci przyniosły swoje ulubione książeczki stworzyliśmy naszą wspólna biblioteczkę, w której mogliśmy wypożyczać i oddawać książeczki. Każdy stworzył swoją pierwszą książkę z numerami stron i zakładkę do niej. Porównywaliśmy książki ze względy na rodzaj książki, wielkość, grubość itp.

Kolejny tydzień poświeciliśmy na poznanie właściwości wody. Zastanawialiśmy się nad tym pod jakimi postaciami możemy spotkać wodę, a także skąd bierze się ona w naszych domach. Skłoniło nas to do omówienia schematu obiegu wody w przyrodzie. Wspólnie stwierdziliśmy, że jesteśmy częścią przyrody i dlatego czujemy się za nią odpowiedzialni. Skłoniło nas to do zorganizowania zajęć dotyczących następujących tematów „Do czego można wykorzystać wodę płynącą w kranie?” jak również „Jak korzystamy z wody w czasie mycia rąk” mówiliśmy o sposobach oszczędzania wody. Wspólnie ustaliliśmy zasady oszczędzania wody. By o nich pamiętać wykonaliśmy przypominający nam o tym znaczek „Pamiętaj! Oszczędzamy wodę”.

Będąc przy temacie wody nie sposób byłoby nie wspomnieć o tym „Co pływa a co tonie?”. Oglądaliśmy różne fotografie statków i nie tylko. Wykonaliśmy kilka doświadczeń, przekonując się o tym co pływa a co tonie. A na koniec każdy z przedszkolaków wykonał swój statek marzeń z dostępnych materiałów. W ostatnim dniu związanym z wodą rozmawialiśmy o zanieczyszczeniach wód. By przekonać się jaki wpływ mają zanieczyszczenia na istoty żyjące na świecie postanowiliśmy wykonać doświadczenia. Wykorzystaliśmy do nich wodę, olej, proszek do prania, pióra ptaków. Dzieci same wyciągały wniosku po zanurzeniu piór w/w artykułach. Przekonaliśmy się że ptaki gdy wpadną w plamę oleju nie maja żadnych szans na przeżycie.

Zwierzęta to dla dzieci bardzo interesujący temat. Wychodząc na wycieczki zawsze zauważą cos ciekawego. To było punktem wyjściowym tego tematu „Życie na wsi”. Na samym początku po utworzeniu siatki projektu słuchaliśmy zagadek słuchowych „życie na wsi”. Rozmawialiśmy na temat zwierząt żyjących w gospodarstwie. Dzieci bardzo chętnie opowiadały o zwierzątkach gdyż niejednokrotnie mają okazję je widywać u swoich dziadków. Przypominaliśmy nazwy małych i dużych zwierząt. Wykonywaliśmy bardzo ciekawe prace plastyczne grupowo („Zagrodę gospodarczą” jak i każde dziecko samodzielnie zwierzęta małe i duże”). Uczyliśmy się śpiewać piosenkę „Stary Donald”. Rozmawialiśmy o wierszu I. Salach „Chodzi Kurka” tak bardzo spodobał się dzieciom że za pomocą improwizacji ruchowej bardzo szybko nauczyli się go na pamięć.

Góry, morze, wieś, jezioro, to miejsca najczęściej odwiedzane w miesiącach wakacyjnych. Wspólnie postanowiliśmy porozmawiać na tematy które są nam bardzo bliskie.
Pierwszy temat pt. „Palcem po mapie” przybliżył nas do poznania interesujących nas miejsc i miejscowości. Oglądaliśmy mapy poznaliśmy legendę mapy. Z której dowiedzieliśmy się poszczególne rzeczy zaznaczone na mapie. Następnie stworzyliśmy mapę do miejsca które najbardziej nam się podoba.

Rozmawialiśmy o tym „Czym możemy wyruszyć na wakacje?” Gdy już dowiedzieliśmy się jakie mamy środki lokomocji które mogą nas zabrać na wakacje wybraliśmy jeden. Tworzyliśmy dowolną techniką wagoniki ze swoimi autoportretami. Połączyliśmy je wszystkie i stworzyliśmy jeden duży wakacyjny pociąg. Później ustawiliśmy się w takiej samej kolejności i zabawiliśmy się w pociąg śpiewając przy tym piosenkę pt.” Jedzie pociąg”. Słuchaliśmy także „Morskich opowieści” do których układaliśmy improwizację ruchową.

Temat „Podróże w nieznane” rozpoczęliśmy odpakowania naszych plecaków. Zastanawialiśmy się nad tym co musimy zabrać jeżeli wybieramy się nad morze, w góry, nad jezioro. Wyodrębniliśmy podstawowy zestaw najpotrzebniejszych rzeczy które potrzebne nam są w różnych okolicznościach. Opowiadaliśmy historyjkę obrazkową pt. „Jedziemy na wakacje nad morze”. Uczyliśmy się piosenki pt. „Po łące biega lato”.

Ostatni temat „Witaj letnia przygodo” wprowadził nas w czas wakacji. Oglądaliśmy i opisywaliśmy widokówki, foldery turystyczne z miejscowości polskich i zagranicznych. Rozmawialiśmy o naszych wakacyjnych planach. Wysłuchaliśmy wiersz U. Kozłowskiej pt. „Lato wreszcie!” po czym opowiadaliśmy treść wiersza. Na zakończenie wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „Wakacje moich marzeń”.

Wszystkim dzieciom i ich rodzicom życzę miłego wypoczynku i zapraszam do przedszkola już od września.

Opracowała Katarzyna Silbert

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego