"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Mirocinie



Działania wrzesień/październik 2013


W dniu 2 września 2013 roku odbyło się uroczyste rozpoczęcie roku przedszkolnego.  Wspólnie z uczniami i gronem nauczycielskim Zespołu Szkół  im.  Bł. Ks. Jerzego Popiełuszki w Mirocinie udaliśmy się do kaplicyna mszę świętą. Po której wyruszyliśmy  do szkoły, gdzie przywitała nas pani dyrektor Krystyna Serwańska życząc nam wszystkim, aby nadchodzący rok szkolny i przedszkolny był dla nas udany.

„W pierwszy dzień w przedszkolu wszyscy w sali się zebrali,
pani prosi by starszaki z maluchami się poznali.
Potem dzieciom pokazuje szatnię, naszą salę,
jak zachować się musimy byśmy czuli się wspaniale.
Wciąż starszakom przypomina, dla maluchów bądźcie mili,
by przedszkole i nas wszystkich bardzo mocno polubili.
W salach mamy piękne książki i zabawki, klocki, gry,
wszyscy o nie bardzo dbamy, niech przetrwają wiele dni.
Dzieci w szatni mają półki, w salach miejsca przy stolikach,
i kochaną panią, która jest każdemu bliska.
Niech nam miło czas upływa, byśmy zawsze się zgadzali,
wszystkie chwile tu spędzone w swoich myślach zachowali”

W przedszkolu przywitałam się z dziećmi, które po raz kolejny po wakacjach przyszły do przedszkola i tymi, które przekroczyły we wrześniu próg naszego przedszkola po raz pierwszy, oraz z ich rodzicami. Dzieci zapoznały się z zabawkami i pomieszczeniami naszego przedszkola.

Nasza grupa przedszkolna liczy 16 dzieci. W tym 7 dzieci kontynuuje naukę w przedszkolu drugi rok, natomiast 9, są to dzieci nowe, które uczęszczają do przedszkola pierwszy raz. Jest 7 dziewczynek a przeważają chłopcy.

Pierwszy tydzień września poświęciliśmy na wzajemne poznawanie się. Głównym celem naszych zajęć było  integrowanie z  nowo przybyłymi dziećmi.  Wspieranie ich w nowej dla nich sytuacji. Nasze zeszłoroczne przedszkolaki starały się pomagać nowym dzieciom. Wspólnie organizowaliśmy ciekawe zabawy, które pozwoliły nam poznać swoje imiona  jak również to co lubimy robić najbardziej, co nam sprawia radość itd. Wykonaliśmy  znaczki do rozpoznawania wybranych przez dzieci półeczek na prace plastyczne i nie tylko. Czytaliśmy ciekawe opowiadania m. in. „Pierwszy dzień w przedszkolu” Cz. Janczarskiego,  „Sen słoneczka” A. Horabik, „ Zabawki” B. Szelągowskiej. Przybliżyły nas one do poznania zasad panujących w przedszkolu. Dlatego na podsumowanie tygodnia stworzyliśmy wspólnie ”Kodeks Przedszkolaka” , który został zaakceptowany przez wszystkie dzieci.

 

BEZPIECZNA DROGA DO PRZEDSZKOLA

W trosce o bezpieczeństwo najmłodszych uczestników ruchu drogowego postanowiliśmy porozmawiać  o „ Bezpiecznej drodze do przedszkola”. Mówiliśmy  z dziećmi o zagrożeniach jakie mogą je spotkać  w drodze do przedszkola oraz o sposobach ich unikania, a także uczyliśmy się podstawowych zasad bezpieczeństwa korzystania z drogi.  Wspominaliśmy o elementach odblaskowych, które sprawiają, że dziecko jest lepiej widoczne w świetle reflektorów, a przez to bezpieczniejsze.

 Zaprosiliśmy do przedszkola Panie Policjantki, które w praktyce pozwoliły nam zobaczyć jak należy prawidłowo korzystać z jezdni.  Była to dobra okazja, by zwrócić uwagę dzieci na zagrożenia i poinformować o podstawowych zasadach korzystania z drogi, na przykład: dlaczego nie wolno wbiegać na jezdnię, przechodzić na czerwonym świetle, dlaczego należy iść poboczem po lewej stronie jezdni. Panie objaśniły dzieciom znaczenie znaków i sygnałów drogowych, które mijają w drodze do szkoły.  Na zakończenie spotkania Panie pokazały dzieciom samochód policyjny, który wywołał wśród dzieci bardzo dużą frajdę.

PROJEKT W OWOCOWYM RAJU

Tydzień ten  poświęciliśmy na poznawanie owoców, które  można znaleźć w  ogrodzie i nie tylko.   Dzieci przyniosły do przedszkola owoce, które rosną u nich w domu. To pozwoliło nam na  dogłębne poznanie wybranych owoców m.in.( jabłka,śliwki, brzoskwinie, gruszki, orzechy laskowe a także włoskie).  Sprawdzaliśmy jak one wyglądają patrząc na nie przez lupę. Badaliśmy je pod wieloma względami, przede wszystkim szukaliśmy odpowiedzi na takie pytania:  jaki mają kształt? , co przypominają swoim kształtem?, czy są miękkie czy twarde?, jaki mają  kolor itd.  Wybraliśmy kilka przedstawicieli  z owoców i sprawdziliśmy jak są one zbudowane. Przekroiliśmy  jabłko, śliwkę, brzoskwinię, gruszkę i dowiedzieliśmy się że w każdy owoc zbudowany jest ze  skórki,  miąższu, pestki).  Postanowiliśmy  poznać jeszcze inne owoce których nie możemy wyhodować w Polsce, a które bardzo lubimy są to m. in. banany, cytryny, pomarańcze, mandarynki. Wszyscy bardzo chętnie obierali owoce które następnie wspólnie degustowaliśmy. Kosztowaliśmy także suszone morele i daktyle. Przez cały tydzień objadaliśmy się owocami i dostarczaliśmy naszemu organizmowi dużo witamin. Rozmawialiśmy także o tym co można otrzymać z owoców, padało bardzo dużo propozycji m.in. marmolady, soki, dżemy, kompoty itp.  Wykonaliśmy bardzo dużo ciekawych prac plastycznych i plastyczno- technicznych. 

JESIENNE ZBIORY

Temat  tygodniowy  jest bardzo powiązany z nadejściem nowej pory roku jaką jest jesień. Dlatego cały tydzień poświęciliśmy na poznanie warzyw z domowego ogródka. Przynieśliśmy do przedszkola warzywa, które poznawaliśmy za pomocą dotyku, smaku, węchu. Staraliśmy  się odwzorować to co się o nich dowiedzieliśmy przenosząc całą wiedzę na papier. Wykonaliśmy bardzo dużo ciekawych prac związanych z robieniem zapasów na zimę. Bawiliśmy się stempelkami zrobionymi z warzyw i tworzyliśmy z nich różne kompozycje. Na podsumowanie projektu wybraliśmy się na działkę gdzie mogliśmy podziwiać marchewki, pietruszki, selery, buraczki, itp. warzywa. Kilka z nich  wzięliśmy do przedszkola i wykonaliśmy witaminową bombę.

CO NAM NIESIE PANI JESIEŃ

Szukając odpowiedzi na temat tygodnia  postanowiliśmy wybrać się na wycieczkę krajoznawczą i sprawdzić to w praktyce. Obserwowaliśmy zmiany zachodzące w przyrodzie , przede wszystkim zmieniające się kolory liści, krótsze dni, zimniejsze poranki itp. Poznawaliśmy podstawowe gatunki drzew i ich owoce m. in. dąb, klon, kasztan, jarzębinę. Podczas spacerów zbieraliśmy skarby jesieni które później wykorzystywaliśmy do prac plastyczno- technicznych. Porównywaliśmy kształty liści , ich budowę  , wielkość segregowaliśmy je wg. ich pochodzenia, koloru wielkości.  Poznaliśmy nowa technikę plastyczną” kleksografię „ która przyczyniła się do wykonania bardzo interesujących prac „Gałązki jarzębiny”. Z zebranych darów jesieni wykonaliśmy bardzo ciekawe prace techniczne które umieściliśmy w swoim kąciku przyrodniczym.


ZIEMIA BLISKA I DALEKA

Temat rozpoczęliśmy od podróży przez żywioły takie jak: ziemia, ogień, woda, powietrze. Uczyliśmy się piosenki która ukazała nam to że każdy z tych żywiołów w odpowiednich ilościach jest nieszkodliwy dopiero wtedy gdy jest go za dużo stwarza zagrożenie. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie co to jest ziemia Dowiedzieliśmy się że globus to model Ziemi, czyli planety, na której mieszkamy. Wskazywaliśmy na nim miejsce , w którym mieszkamy. Omówiliśmy to co możemy zaobserwować na globusie czyli góry, oceany, najdłuższe rzeki, pustyni. Pokazywaliśmy  miejsca , w których jest najzimniej – bieguny, oraz miejsce w którym jest najcieplej- równik. Porównywaliśmy ziemię z ogrodu z planetą na której mieszkamy bo przecież to tez jest ziemia. Ziemia jest domem dla ludzi, zwierząt i roślin. Rozmawialiśmy na temat dlaczego zwierzęta, rośliny i góry nazywamy skarbami Ziemi? Oglądaliśmy różne cuda natury jakie możemy spotkać na ziemi . Dowiedzieliśmy się że przyroda pozwala nam żyć, więc jest naszym największym skarbem, o który musimy dbać. Temat „Podróże dalekie i bliskie”przybliżył nam sposoby podróżowania . Na podstawie opowiadania pt.” Jak Ola, Plotek i Anatol nie dotarli nawet do drugich huśtawek” wyjaśniliśmy sobie znaczenie słowa podróżnik. 

POSZUKIWACZE SKARBÓW

Na początku tygodnia zaczęliśmy gromadzić przedmioty i ilustracje związane z Polską. Wyjaśniliśmy sobie  znaczenie flagi, godła, i hymnu dla Polski. Na mapie Polski wskazywaliśmy naszą stolicę– Warszawę. Słuchaliśmy  ciekawej legendy pt.”Wars i Sawa” dotyczącej powstania miasta Warszawy.  Mapę wykorzystaliśmy do zabawy ruchowej. Dzieci wskazywały na mapie miejsca które chciałyby odwiedzić a także wskazywały jakim środek transportu którym chcieliby się poruszać. W zależności od miejsca wskazanego na mapie dzieci naśladowały określone czynności. Kolejny temat „Moje rodzinne strony„przybliżył dzieciom informacje o bogactwach naturalnych poszczególnych regionów Polski w szczególności  swoich rodzinnych stron. Wykonaliśmy wspólnie doświadczenia z solą gorzką, węglem, bursztynem i kredą. Kolejny temat” Skarby zamknięte w kłosie”ukazał dzieciom etapy powstawania chleba. Oglądaliśmy  ilustracje związane z tymi etapami oraz  różne fotografie kłosów zbóż. Po wysłuchaniu pogadanki porządkowaliśmy historyjkę obrazkową i zabraliśmy się do wyrabiania ciasta na rogaliki z marmoladą. Każdy miał okazję zbadać za pomocą węchu, smaku i wzroku jak smakują potrzebne składniki m. in. mąka, drożdże, cukier, mleko, itd. Po wyrobieniu ciasta odczekaliśmy chwilę aby  poobserwować co się będzie działo z naszym ciastem.  Ciasto pięknie wyrosło a więc zabraliśmy się do zakręcania rogalików. Po ciężkiej pracy czekaliśmy aż nasze rogaliki pięknie się upieką i będziemy mogli je skosztować.  Kolejny temat „Podwórkowy odkrywca”pozwolił dzieciom dowiedzieć się kim tak naprawdę jest podwórkowy odkrywca  i czy my sami kiedyś cos odkryliśmy.  Nauczyliśmy się improwizacji ruchowej do piosenki „Ziemia- planeta cała”. Tydzień zakończyliśmy tematem „Kiedy żyły dinozaury ?” dzieci wysłuchały pogadanki na temat prehistorii Ziemi i dinozaurów. Wspólnie wyjaśniliśmy znaczenie słowa paleontolog i wykonaliśmy dinozaury które umieściliśmy na wystawie.

„Jesienne dywany ”Tydzień ten pozwolił nam utrwalić wiadomości związane z różnymi rodzajami drzew, ich opadającymi liśćmi i innymi skarbami jesieni. Przede wszystkim zaczęliśmy od wyróżniania nazw części  drzewa  ( korzenie, pień, korona, gałęzie, liście, owoce).  Oglądaliśmy przekrój pnia , liczyliśmy jego słoje a także wybraliśmy się na wycieczkę aby zaobserwować korę u różnych gatunków drzew. Grzybobranie to kolejny temat który pozwolił dzieciom poznać różne gatunki grzybów wiedzą że niektóre bywają trujące. Na zajęcia przynieśliśmy pieczarki które posłużyły nam jako przykład. Dzieci dowiedziały się w jaki sposób należy zbierać grzyby, by nie uszkodzić grzybni. Bawiliśmy się w układanie prostych rytmów matematycznych z grzybów. Następny temat „ Chronimy lasy „pozwolił dzieciom na nabycie wiedzy na temat odpowiedniego zachowania w kontaktach z przyrodą. Pracowaliśmy metodą burzy mózgów określając czego nie wolno robić w lesie. Oglądaliśmy przedmioty wyprodukowane z materiałów wtórnych i rozmawialiśmy na temat ich estetyki. W tym tygodniu poznaliśmy również jaka jest rola wiewiórki i dzika w rozsiewaniu nasion.Następnie rozmawialiśmy na temat grzybobrania . Oglądaliśmy różne ilustracje   grzybów jadalnych i niejadalnych. Niestety w okolicach przedszkola nie ma lasu i nie  mogliśmy się wybrać w teren. Dlatego za przykład grzyba wzięliśmy pieczarkę i oglądaliśmy  pod lupą z jakich części się składa.   

DOM NASZ MAŁY ŚWIAT

„ Każdy dom jest inny”.W tym dniu dzieci przyniosły ilustracje wycięte z kolorowych gazet i książek przedstawiających domy wiejskie, miejskie, blokowiska, domki jednorodzinne. Zwracaliśmy uwagę na różnice pomiędzy blokiem a domem. Określaliśmy wpływ zieleni na estetykę terenu zabudowanego  oraz czystość powietrza. Budowaliśmy z klocków domy do mini miasteczka. Porównywaliśmy wielkości wybudowanych domów. Zwracaliśmy uwagę na drobne i duże różnice widoczne między budowlami. Wykonaliśmy pracę plastyczną „Mój piękny ogródek”. Komponowaliśmy przestrzeń zieloną przydomowego ogródka  rysując trawę, drzewka i rabatki. Uczyliśmy się piosenki pt.” Mały jeżyk”

 „Muzyka mojego domu”dzieci przyniosły z domów płyty z muzyką , której słuchają ich rodzice , dziadkowie, rodzeństwo. Przeprowadziliśmy zajęcia słowno –muzyczne. Słuchałyśmy fragmentów nagrań z przyniesionych płyt. Wypowiadaliśmy się na temat rodzaju muzyki( taneczna, spokojna, szybka , relaksacyjna, poważna). Mówiliśmy o wartości słuchania muzyki, dzieci opowiadały jaką muzykę lubią, kiedy jej słuchają. Zwracaliśmy także uwagę na słuchanie muzyki o odpowiedniej głośności a także modulowanie natężenia głosu odpowiednio do sytuacji. Wykonaliśmy pracę plastyczną „Obrazki malowane muzyką”. Następny temat „Ekodomek” dzieci rozpoczęły od wysłuchania opowiadania nauczyciela o chłopcu który zrobił straszny bałagan razem ze swoim młodszym bratem, bawiąc się pod nieobecność mamy. Słuchali jakie  popełnili błędy tzn.  nie zakręcili wody, nie gasili światła w pustych pomieszczeniach ,zapomnieli o posegregowaniu śmieci. Rozmawialiśmy na temat zachowania chłopców, dzieci starały się ocenić ich postepowanie . Starali się odpowiedzieć na kilka ważnych pytań m.in.  Dlaczego powinniśmy gasić światło i zakręcać kran z wodą, kiedy już z nich nie korzystamy? W jakim celu segregujemy śmieci? Do jakich koszy wrzucamy papier / szkło/ plastik? Co się dzieje z posegregowanymi śmieciami?  Następnie dzieci starały się posegregować śmieci do odpowiednich worków oznaczonych kolorami : biały – szkło bezbarwne,

zielony- szkło kolorowe, żółty tworzywa sztuczne , czerwony – metale, niebieski -papier.

„Domy i domki czyli jak mieszkają zwierzęta”Dzieci oglądały planszę z różnymi zwierzętami: hodowlanymi  i dzikimi. Wspólnie ustalaliśmy, które zwierzęta są hodowlane, a które dzikie. Gdzie mieszkają obie grupy zwierząt (las, pole, dom). Poznaliśmy domy zwierząt: kurnik - kury, obora-krowy, buda-psy, stajnia-konie. Wysłuchaliśmy wiersz pt. „Pokaż mi swój domek”.  Dzieliliśmy nazwy zwierząt na sylaby i zastanawialiśmy się jaką głoską rozpoczynają się poszczególne nazwy zwierząt.

TWORZYMY PIEKNO WOKÓŁ NAS

„Rozmowa z fortepianem” Wysłuchaliśmy wiersza D. Gellner „Rozmowa z fortepianem”. Oglądaliśmy  planszę przedstawiającą klawiaturę miały okazję zobaczyć  miejsce w którym znajdują się klawisze odpowiedzialne za dźwięki niskie i wysokie.  Słuchaliśmy kilka wybranych fragmentów utworów i próbowaliśmy określić ich tempo ( szybko- wolno) barwę i wysokość . Wykonaliśmy pracę plastyczną „Muzyką malowane”. Malowaliśmy farbami  zgodnie z nastrojem utworu. Proste kształty  na dużej powierzchni papieru.

GAWRY, NORY I DZIUPLE

 „Z wizytą u Pana Kreta”Temat ten rozpoczęliśmy od wysłuchania fragmentów „Calineczki” – „W korytarzach Pana Kreta i Myszy polnej” w których opisane zostały jesienno-zimowe przygody głównej bohaterki. Następnie staraliśmy się opowiedzieć o spotkaniu  Calineczki z myszą polną i kretem. Zwróciliśmy uwagę na umiejętność budowania labiryntów i nor przez myszy i krety. Będąc przy tym temacie nawiązaliśmy do odlotów ptaków na zimę do ciepłych krajów.  Na zakończenie i podsumowanie zdobytej wiedzy wykonaliśmy pracę plastyczno-techniczną  „W korytarzach Pana Kreta i Myszy polnej”.

„Wielkie zapasy”temat ten pozwolił nam poznać sposoby przygotowania się do zimy wybranych zwierząt. Bawiliśmy się w „Zgaduj - zgadulę” Rozwiązywaliśmy zagadki słowne i pantomimiczne o zwierzętach. Każde dziecko starało się opowiedzieć o wybranym zwierzątku pokazać jego zachowanie tak by nie wymienić jego nazwy.

„Nowe ubranie na chłodne dni „ten temat przybliżył dzieciom jak poszczególne gatunki zwierząt zmieniają szatę letnią na zimową. Rozmawialiśmy  stopniowo  o tym jak jesienią zwierzęta tracą włosie szaty letnie, a rośnie im gęstsze i dłuższe futro zimowe. Oglądaliśmy  ryciny śladów poszczególnych zwierząt . Opisywaliśmy różnice między śladami , porównywaliśmy ich wielkości, posługiwaliśmy się określeniami : większy- mniejszy, dłuższy- krótszy, okrągły -podłużny.

„Niedźwiedź zapada w sen zimowy” Poznawaliśmy cykl rocznej aktywności niedźwiedzia . Dzieci wysłuchały opowiadania    o gawrach niedźwiedzi -oglądały ryciny , zdjęcia miejsc w których niedźwiedź może sobie znaleźć legowisko.   Podzieliliśmy się na cztery grupy i każda z nich miała przydzielone inne zadanie. Dzieci malowały cykl aktywności niedźwiedzia w czterech porach roku WIOSNA,LATO, JESIEŃ, ZIMA.

W CIEPLE BLASKU I OGNIA

W dniu 18 listopada odbyło się

UROCZYTE PASOWANIE  PRZEDSZKOLAKÓW I STARSZAKÓW.

Dzieci przygotowały krótkie przedstawienie podczas którego zaprezentowały swoje wiersze, piosenki, taniec. Dzieci były bardzo zaangażowane w przygotowania do przedstawienia. Bardzo się starały by wypaść jak najlepiej, włożyły w to całe swoje serce.

„Poznajemy żywioł ognia”Poznaliśmy historię „ognika „ który był naszym gościem cały kolejny tydzień.  Codziennie rano witaliśmy się z ognikiem mówiąc wiersz  R. Witka. „ Ogień”

„Ciepło cieplej, Uff gorąco,

już iskierki idą w tany ,

płomyk pląsa po węgielkach,

jakby był zaczarowany.”

 Nauczyliśmy się nowej piosenki pt. ”Jasny ogień”. Mając do dyspozycji różne materiały plastyczne, bibułę w różnych kolorach , czerwone kredki pastelowe, papier kolorowy itp. wspólnie wykonaliśmy plakat na temat wyobrażenia ognia. 

Właściwości ognia”po przywitaniu „Iskierką” dzieci zaczęły tworzyć makietę „KOMINKA” z kartonowych pudeł aby nasz przyjaciel ognik miał gdzie zamieszkać. Po wykonaniu kominka  umieściliśmy w nim ognik i śpiewaliśmy piosenkę „Ogień”. Następnie zajęliśmy się poznawaniem właściwości ognia. Dzieci starały się znaleźć odpowiedź na następujące pytania: Co to jest Ogień ? Czy ma jakiś zapach ?, Jaki? Czy ma jakiś kolor?, co czujemy jak zbliżamy rękę do latarenki z podgrzewaczem ? Pomogła nam w tym latarenka z podgrzewaczem w środku. Rozmawialiśmy także o ludziach którzy wykorzystują ogień w swojej pracy.

„Tajemnice światła”rozmawialiśmy na temat naturalnych i sztucznych źródeł światła.  Zastanawialiśmy się nad tym Czym jest światło? i  Skąd się bierze ciepło?. Oglądaliśmy latarkę podkreślając to że bez baterii nie będzie ona działać i świeczkę. Staraliśmy się określić wspólne cechy tych przedmiotów, zwracając uwagę na rodzaj światła : sztuczne- latarka , naturalne – świeczka.  Wysłuchaliśmy opowiadanie pt. ”Awaria” po czym sami próbowaliśmy przypomnieć sobie czy nam kiedyś nie przytrafiła się taka przygoda. Najciekawsze w tym temacie były zabawy z światłem i cieniem. Każde dziecko mogło wybrać sobie przedmiot, którego cień chciałby widzieć na ścianie .

„Światło i ciepło”ten temat przybliżył nas do poznania funkcji społecznej pełnionej przez strażaka . Wysłuchaliśmy ciekawego opowiadania pt. ”Kto może zostać strażakiem ?”po wysłuchaniu tego utworu zastanawialiśmy się Czy strażak może być bohaterem ? czym się zajmuje strażak? Jak wygląda jego praca? Jaki powinien być strażak? Jaki jest numer do straży pożarnej ? itd. Na zakończenie wykonaliśmy wóz strażacki który umieściliśmy na wystawie.

W NASZYM MAGICZNYM KRĘGU

„Miłe słowa” to pierwszy temat który rozpoczynał ostatni  tydzień listopada . W tym dniu dzieci wysłuchały opowiadania pt.” Jak Plotek został zraniony” które wprowadzić nas w temat  „Magicznych słów” których powinniśmy używać zawsze jak kogoś zranimy. Zwróciliśmy także uwagę na stany emocjonalne , uczucia  które towarzyszyły bohaterom opowiadania i które dotyczą także nas samych są to m.in.: radość , entuzjazm, duma, zachwyt, pogodny nastrój, , zły nastrój, naburmuszenie, przykrość i smutek. Mówiliśmy o tym że nastróje i miny mogą „zarażać” przechodzić na innych jak” iskierka”. Odnosiliśmy się do doświadczeń dzieci i przezywanych przez nich emocji.

„Mój kolega”to kolejny temat bardzo powiązany z tym pierwszym gdyż mówiąc koledze przykre słowa możemy go bardzo zranić. W tym dniu zastanawialiśmy się kto tak naprawdę może być naszym kolegą? Każdy próbował określać jaki jest „Mój kolega” bądź jaka jest „Moja koleżanka”. Później postanowiliśmy pobawić się wspólnie ze swoimi kolegami i koleżankami. Udało nam się wykonać tez rysunki z podobiznami naszych kolegów.

„Kolega czy przyjaciel?”wspólnie zastanawialiśmy się” Co ty znaczy przyjaciel?”. Staraliśmy się dostrzec cechy i zachowania świadczące o przyjacielskich relacjach. Zastanawialiśmy się „ Czy przyjaciół ma się wielu?”, co zrobi prawdziwy przyjaciel gdy jesteśmy smutni?, czy przyjaciel nas obraża, brzydko się do nas odzywa, czy przyjaciel mówi o nas przykre słowa i kieruje je do innych dzieci ? „. Na podsumowanie naszych rozważań wysłuchaliśmy opowiadania pt.” Przyjaciele” E. Pałasz. Które uświadomiło nam wartość przyjaźni.

„Dzień dobrych wróżb”był to bardzo szczególny dzień dla naszych przedszkolaków. Dzieci przyszły do przedszkola pełne radości zapału, poprzebierane w różne stroje gdyż czekała na nich wielka zabawa „Andrzejkowa”. W tym dniu wszyscy wróżyliśmy sobie aby dowiedzieć się co czeka nas w przyszłości.. 

Na początku wróżb wszyscy zgromadziliśmy się na środku sali tworząc duże koło. Wewnątrz stała duża miska z wodą. Do której składaliśmy dary ażeby spełniły się nasze dzisiejsze wróżby. Każde dziecko wrzucało do miski z wodą grosik i wypowiadało zaklęcie:

,,hokus – pokus, czary – mary,

 aby wróżba się spełniła złóżmy dary”.

 „Lanie Wosku” Na początku wyjaśniliśmy sobie że klucz to symbol – otwierania wszystkich tajemnic. Dlatego aby otworzyła się przed nami tajemnica co nas w przyszłości czeka wypowiadaliśmy ,,zaklęcie”:

,, ŚWIĘTY ANDRZEJU DAJ NAM ZNAĆ, CO SIĘ BĘDZIE Z NAMI DZIAĆ”

Następnie  każdy mógł powróżyć sobie aby dowiedzieć się kim zostanie w przyszłości, było również wiele ciekawych zabaw. 

„Domek światła”w tym dniu wspólnie z dziećmi przygotowywaliśmy konstrukcję domku „Światła”. Dzieci pełne zapału przygotowały wspaniałe kolorowe ilustracje których użyliśmy do oklejenia wcześniej zbudowanej konstrukcji. W środku domku  dzieci umieściły sofę  a także ozdabiające wnętrze obrazy własnoręcznie namalowane. Domek  ten służy dzieciom w dobrej zabawie każdego dnia.

Opracowała  Katarzyna Silbert

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego