"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Mirocinie



Działania listopad / grudzień 2013

„Guzikowy Świat ”

Rozmawialiśmy z dziećmi na temat : ’Co się dzieje za oknem? Zwracaliśmy szczególną uwagę na zmieniającą się pogodę, opisywaliśmy warunki pogodowe. Oto przykładowe pytania które nas intrygowały : Jakie zmiany w przyrodzie możemy dostrzec? Jak wyglądają rośliny? Jakie zjawiska udało nam się zaobserwować? Czy na dworze jest ciepło, zimno czy mroźnie? Jaką temperaturę odczuwamy? . Oglądaliśmy termometr zewnętrzny omówiliśmy jego budowę i zastosowanie , zwracając szczególną uwagę na podziałki w dwóch kolorach i cyfry. Następnie wspólnie z dziećmi , przy pomocy termometru określaliśmy temperaturę powietrza na dworze i w sali-przeprowadzając doświadczenie . Każdy przedszkolak powinien zwracać uwagę na pogodę panującą na dworze każdy wykonał swój własny ’Zegar pogodowy’.

’Zima nie jest dla nas zła’ w tym dniu dzieci wysłuchały opowiadania o tym Jak powstaje węgiel i skąd się bierze? Podczas słuchania dzieci oglądały różne ilustracje dotyczące powstawania węgla. Dzieci miały okazję zobaczyć jak wygląda węgiel kamienny. Określały jego fakturę, kształt, właściwości a także jego rozpuszczalność w wodzie. Następnie dzieci uważnie wysłuchały i omówiły treść wiersza N. Usenko pt. ’Kominek’.

’Jestem zdrowy’ na początku zajęć dzieci wysłuchały opowiadania B. Ostrowickiej ’Jak Ola zachorowałau2026’. Opowiadanie to zapoczątkowało rozmowę na temat tego co to jest choroba? , czym ona się objawia? , co robimy gdy jesteśmy chorzy?, kim jest lekarz ? kiedy wybieramy się do lekarza? Co to jest recepta itd. Następnie po zdobyciu tak ogromnej wiedzy postanowiliśmy posegregować przedmioty które należą do dziewczynki chorej a które do zdrowej.

’Wizyta Św. Mikołaja – 6-tego grudniabył to bardzo ważny dzień dla każdego dziecka gdyż całe popołudnie oczekiwaliśmy na ’Specjalnego gościa’. Zanim jednak dotarł do nas dowiedzieliśmy się o historii prawdziwego św. Mikołaja.

Wykonaliśmy pracę plastyczną ’Nasz Mikołaj’. Śpiewaliśmy piosenki o Św. Mikołaju i przećwiczyliśmy tańce przygotowane specjalnie dla niego.

„Opiekunowie zwierząt”

Opiekunowie zwierząt  Zajęcia rozpoczęliśmy od rozmowy przy obrazkach ’Zwierząt domowych’. Poznawaliśmy potrzeby i sposoby opiekowania się zwierzętami. Zwracaliśmy szczególną uwagę na to że zwierzęta nie są zabawkami i potrzebują naszej opieki troski. Dzieci bardzo chętnie opowiadały o swoich zwierzątkach. Które następnie namalowały.

W kolejnym dniu dzieci wysłuchały opowiadania H. Łochockiej pt.’ O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku’ Które wprowadziło nas w tematykę zajęć czyli ’Jak możemy pomagać ptakom w okresie zimy?’. Następnie każde dziecko wykonało pracę plastyczną pt. ’Karmnik’.

Kolejny temat rozpoczęliśmy od rozmowy kierowanej o ptakach zimujących w Polsce. Dzieci oglądały obrazki przedstawiające ptaki zimujące w Polsce ( wróbel, sikorka, sójka, sroka, wrona, gołąb, gil dzięcioł). Próbowały opisywać podobieństwa i różnice w wyglądzie tych ptaków. Klasyfikowaliśmy ptaki na odlatujące i zimujące oraz porównywaliśmy ich liczbę . Wykonaliśmy grupowy plakat pt. ’Dokarmiajmy ptaki zimą’.

Temat ’ Zwierzęta leśne też chcą jeść’ rozpoczęliśmy od wysłuchania wiersza F. Kobryńczuka pt. W Puszczy’. Omówiliśmy treść wiersza zwracając uwagę na znaczenie pracy leśnika. Oglądaliśmy sylwety zwierząt leśnych.

„Rozświetlona choinka”

Rozświetlona choinka -pierwszy temat ’Już blisko święta’ przybliżył nas do świąt ’Bożego Narodzenia’. Oglądaliśmy zgromadzone ozdoby świąteczne m. in. (drewniane, szklane, słomkowe papierowe , wykonane na szydełku, ). Po czym sami zabraliśmy się do pracy by wykonać ozdoby na choinkę. W naszym wykonaniu były to ’Aniołki’ zrobione z serwetek.

Kolejnym tematem ’ Zapachy świat’ wprowadziliśmy w sali zapachy które możemy spotkać w naszych domach podczas przyrządzania różnych pyszności( cynamon, goździki, mak, wiórki kokosowe, suszone śliwki) Przeprowadziliśmy zajęcia badawcze. Po czym wysłuchaliśmy opowiadania pt. ’Pod choinką’ i odpowiadaliśmy na kilka pytań związanych ze świętami m. in : Czym pachną święta? Jak można nazwać ten zapach? Czy można go z czymś porównać? . Wykonaliśmy pachnącą ozdobę świąteczną zrobioną z mandarynek i przyniesionych przez dzieci goździków.

Kolejny temat ’Tradycyjne pierniczki’ pozwolił nam poznać sposób ich wykonania. Zajęcia były bardzo urozmaicone gdyż każde dziecko mogło zobaczyć w jaki sposób należy wykonać tradycyjne polskie pierniczki. Wszystkie dzieci bardzo chętnie wycinały pierniczki z ciasta. Jednak największą frajdę dzieci miały podczas dekorowania zrobionych przez siebie pierniczków. Kosztowało ich to dużo dużo pracy ale efekt był niesamowity.

Pierniczki po wyschnięciu powiesiliśmy na naszej klasowej choince.

Kolejny temat’ Białe sny i gorące życzenia’ związany był z wysłuchaniem przez dzieci wiersza D. Gellner ’Białe sny’. Po jego wysłuchaniu wspólnie zastanawialiśmy się nad jego treścią.

Oglądaliśmy również różnego typu kartki świąteczne i sami postanowiliśmy zrobić karteczki dla swoich rodzin z życzeniami Bożenarodzeniowymi.

Kolejny dzień to dzień bardzo ważny dla nas gdyż przeżywaliśmy ’Wigilię’. Wigilia to szczególny czas dla nas wszystkich. Zasiedliśmy do jednego stołu narytego białym obrusem pod który włożyliśmy sianko. Wysłuchaliśmy pisma świętego po czym składając sobie życzenia dzieliliśmy się opłatkiem. Następnie posililiśmy się potrawami ze stołu wigilijnego. m.in.: smażoną rybką, pierogami, barszczykiem czerwonym, i innymi.

Opracowała  Katarzyna Silbert

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego