"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Nielepkowicach



Działania marzec / kwiecień 2014

Czas szybko ucieka a szczególnie chwile szczęścia i zabawy.
Kolejne dwa miesiące naszej pracy także przeminęły niczym mgnienie oka.
Co się w naszym przedszkolu działo, bardzo wiele!

Miesiąc marzec  rozpoczęliśmy tematem „Tak nam mija czas”. W  tym tygodniu rozmawialiśmy na temat mijającego czasu. Długo zastanawialiśmy się nad pytaniem „Co to jest mijający czas”. Aby ukazać dzieciom mijający czas do przedszkola przynieśliśmy albumy ze zdjęciami dzieci, a niektóre z dzieci przyniosły swoje pierwsze zdjęcia z gazety. Przynieśliśmy także do przedszkola zegary, niektóre bardzo stare. Rozmawialiśmy na temat naszych zegarów, rysowaliśmy je a na koniec tygodnia wykonaliśmy swój własny zegar „pszczółkę”.

„Muzyka jest wszędzie” ten tydzień miną nam na poszukiwaniu muzyki. Jak wszyscy wiedzą instrumenty wydają dźwięki, ale czy tylko można grać na instrumentach? Nasze przedszkolaki odkryły, że nie. Nam udało się stworzyć instrumenty np. z butelki po syropie, patyczków, folii aluminiowej czy tarki, ale największą frajdą było granie na słoikach wypełnionych wodą. Dzieci odkryły, że słoiki wypełnione różną ilością wody wydają inne dźwięki.

Wszyscy lubimy zimę ale po pewnym czasie tęsknimy za ciepłem. Postanowiliśmy sprowadzić wiosnę na dobre do nas. „Wiosna , wiosna” to następny tydzień naszej pracy.
W tym tygodniu szukaliśmy zwiastunów wiosny, odwiedziliśmy pobliskie bocianie gniazdo aby sprawdzić czy przyleciały już bociany, ale niestety nie było ich jeszcze.
Postanowiliśmy zmienić gazetkę na wiosenną, zrobiliśmy piękne wiosenne kwiaty odrysowane i wycięte z naszych dłoni, pszczółki, motylki nasza wiosenna galeria wyszła nam pięknie. 21 marca w naszym przedszkolu odbyło się uroczyste powitanie wiosny.
Wraz z naszą Marzanną wybraliśmy się nad pobliską rzeczkę i tam rzuciliśmy Marzannę do wody, aby jak najszybciej sprowadziła nam wiosnę.

„Mamy różne charaktery” to tydzień w którym poznawaliśmy różne emocje:

Ale także uczyliśmy się czarodziejskich słów”

  • proszę,
  • przepraszam,
  • dziękuję.

  • Każde z naszych dzieci prowadziło swoje obserwacje ile w danym dniu użyło tych właśnie słów, na koniec dnia zrobiliśmy podsumowanie.

    „Cuda i dziwy” to temat poświęcony kosmosowi. W tym tygodniu poznawaliśmy kosmos
    i tajemnice z nim związane. Poznawaliśmy różne planety, gwiazdy oraz wykonaliśmy orbity, my byliśmy słońcem i planetami wokół niego krążącymi. Teraz wiemy kto świeci w nocy
    a co nas grzeje w dzień, a starsze dzieci potrafią nawet odnaleźć gwiazdozbiory np.: duży wóz, mały wóz.

    „Jajko” –  to projekt badawczy następnego tygodnia naszej pracy.
    Projekt rozpoczęliśmy na skonstruowaniu siatki badawczej. W naszej siatce znalazły się pytania takie jak:
    - skąd się biorą jajka?
    - kto znosi jajka?
    - co się wykluwa z jajka?
    - dlaczego jajko się rozbija?
    - dlaczego jajko ma jajowaty kształt?
    - dlaczego w jajku jest żółtko?
    - co możemy robić z jajek?
    - dlaczego pisklątko jest w żółtku?.
    Naszą prace badawczą rozpoczęliśmy na zgromadzeniu jajek różnych ptaków, następnie odgadywaliśmy, do jakiego ptaka należy to jajko. Porównywaliśmy wielkość, kolor, grubość skorupki. Stworzyliśmy także tabelę, w której były zwierzęta bądź ptaki wykluwające się z jajek i rodzące się czyli ssaki. Dzieci odpowiednio segregowały obrazki zwierząt bądź ptaków, ale problemy zaczęły się przy obrazkach żółwia i krokodyla, tu zdania były podzielone. Część dzieci twierdziła, że się rodzą a część, że wykluwają z jajka, wątpliwości rozwiała pani nauczycielka, która opowiedziała dzieciom etapy narodzin żółwia i krokodyla. Rozbijaliśmy jajka sprawdzając jak wygląda białko i żółtko, oraz sprawdzaliśmy konsystencję. Wybraliśmy się także na taką prawdziwą wiejską grzędę aby podglądać zwyczaje kur, obserwacje swoje zamieszczaliśmy na naszych rysunkach, później wybraliśmy się do kurnika przemysłowego i tam także obserwowaliśmy zachowania kur i słuchaliśmy opowieści o kurach właścicielki kurnika. A co można zrobić z jajek? my zrobiliśmy smakowite myszki. Dodatkowo robiliśmy doświadczenia z jajkami. Zanurzaliśmy jajka w wodzie i occie i po ok. 2 tygodniach sprawdziliśmy co się z naszymi jajkami wydarzyło (jajko zanurzone w occie odbijało się jak piłeczka).

    „Wkrótce Wielkanoc” w  tym tygodniu poznawaliśmy zwyczaje związane ze świętami Wielkanocnymi. Malowaliśmy pisanki, robiliśmy pisklątka i króliczki z kółek orgiami. Najbardziej dzieciom podobało się robienie kurczątek z jajek i bibuły, nawet rodzice byli zachwyceni z naszych dzieł.

    Mali strażnicy przyrody” to temat , w którym rozmawialiśmy o ekologii. Dzieci uczyły się segregować śmieci, oraz poznawaliśmy w jaki ekologiczny sposób możemy pozyskiwać energię. Z odpadów , czyli pustych butelek plastikowych zrobiliśmy Eko - miotłę.
    Robiliśmy także wiatraki z kolorowego papieru, oraz znaleźliśmy w naszej miejscowości wiatrak, który pozyskuje energię – jest bardzo duży.

    I tak minęły kolejne dwa miesiące naszej pracy.

     

    Aneta Szumigraj.

    najnowsze działania

     


    Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego