"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Piganach



Działalność styczeń/luty 2013

W pierwszym tygodniu stycznia, a więc początkiem nowego roku, podjęliśmy temat „Z czym przychodzi Nowy Rok”. Podczas realizacji tego tematu dzieci wypowiadały się o zwyczajach związanych z przywitaniem nowego roku. Ponadto zgromadziliśmy różnego rodzaju kalendarze: biurowe, kieszonkowe, ścienne, książkowe, które dzieci porównywały pod względem wyglądu i ich przeznaczenia zwracając przy tym uwagę na sposób oznaczania dni świątecznych. Zrobiliśmy również ekspozycję zegarów począwszy od klepsydry kończąc na zegarze ściennym. Dzieci rozpoznawały odgłosy różnych zegarów odtwarzane z płyty CD, a następnie je naśladowały. Wykorzystując przyniesione eksponaty przeprowadzały eksperymenty z mijającym czasem.

Drugim tematem, który podjęliśmy w miesiącu styczniu był „Zamek”. Omawiając ten temat dzieci zostały wprowadzone w czasy średniowiecza, poznając charakter życia ludzi w tamtych czasach. Dzieci nauczyły się układu tanecznego „Menuet”- tańca charakterystycznego dla życia dworskiego. Wykonały również z masy solnej „królewskie monety”, które później wykorzystały do zabawy. Ponadto skonstruowały z kartonowych pudeł zamek oraz królewskie korony. Zorganizowaliśmy również turniej rycerski, podczas którego dzieci poruszając się na koniu pokonywały tor przeszkód. Przedszkolaki zapoznane zostały z pojęciem „fosa” jak też innymi znaczeniami słowa „zamek”.

W miesiącu styczniu swoje święto obchodzą babcie i dziadkowie. Z tej okazji rozpoczęliśmy temat „Dzień Babci i Dziadka”. Podczas realizacji tego tematu dzieci poszerzały wiedzę na temat swoich dziadków poprzez podawanie ich imion, miejsca zamieszkania ich zainteresowań. Podczas zajęć plastycznych, dzieci wykonały portrety swoich dziadków, a także przygotowały papierowe aniołki. Temat zakończyliśmy uroczystą akademią, na którą przybyli dziadkowie i babcie naszych przedszkolaków. Podczas akademii dzieci zaprezentowały program artystyczny zatytułowany „Jaś i Małgosia”. Po części artystycznej odbył się wspólny poczęstunek przygotowany przez rodziców.

W ostatnim tygodniu stycznia podjęliśmy temat „Karnawał”. Realizując ten temat dzieci dogłębniej poznały charakter tego okresu oraz związane z nim tradycje. Podczas zajęć plastycznych przedszkolaki wykonały karnawałowe czapeczki, a także różnego rodzaju maski. Temat zakończyliśmy balem karnawałowym. W tym dniu dzieci przybyły do przedszkola w nietypowych strojach. Zabawa karnawałowa rozpoczęła się przemarszem dzieci. Każdy z przedszkolaków zaprezentował swój strój i został nagrodzony gromkimi brawami. Wśród wróżek, księżniczek, motylków i biedronek pojawili się bohaterowie ze znanych bajek. Podczas balu odbyły się liczne zabawy i konkursy. Po wyczerpujących zabawach odbył się słodki poczęstunek.

Wracając do przedszkola po zimowych feriach, rozpoczęliśmy temat „Zimowe zabawy”. Podczas realizacji tego tematu, dzieci zapoznały się z różnego rodzaju dyscyplinami sportowymi uprawianych zimą. Podawały propozycje zabaw, w które można się bawić na śniegu i lodzie. Ponadto zwracały uwagę na ubiór odpowiedni do pory roku. Mierzyły i porównywały długości swoich szalików. Podczas pobytu na polu bawiły się na śniegu poprzez lepienie bałwana, igloo czy rzucanie się śniegowymi kulkami.

„Pojazdy” to kolejny temat jaki podjęliśmy w miesiącu lutym. Omawiając ten temat dzieci poznały różne środki transportu dzieląc je na lądowe, powietrzne i wodne. Wykorzystując figury geometryczne dzieci tworzyły z nich różne pojazdy. Z papieru metodą orgiami składały samoloty i statki, a także zbudowały z kartonowych pudeł pociąg, który później wykorzystały do zabawy.

W ostatnim tygodniu lutego omówiliśmy temat „Sklep”. Realizując temat, dzieci zapoznały się z różnego rodzaju sklepami. W sali stworzyliśmy kącik z artykułami spożywczymi, które później dzieci wykorzystały do zabawy w sklep. Kończąc omawianie tego tematu, udaliśmy się do pobliskiego sklepu. Dzieci samodzielnie robiły zakupy, a także przyglądały się pracy ekspedientki.


najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego