"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Rokietnicy nr 1



Działania marzec / kwiecień 2014

 

W miesiąc marzec wjechaliśmy pełnym gazem za pośrednictwem różnego rodzaju ŚRODKÓW LOKOMOCJI. Rozmawialiśmy o tym: W jaki sposób możemy podróżować?. Dokonaliśmy podziału pojazdów na: lądowe, wodne i powietrzne. Określaliśmy Co umożliwia im poruszanie się? oraz Gdzie mogą nas zabrać?. Przedszkolaki dzieliły się swoimi doświadczeniami na tym gruncie. Była to doskonała okazja do konstruowania pojazdów z dostępnych materiałów (klocki, kufry, kanapy). Stworzyliśmy również łódki z nakrętek, które następnie zostały „zwodowane”. W tym okresie rozpoczęliśmy także przygotowania do Święta Kobiet. Nauczyliśmy się wierszy i piosenek z tej okazji. Dzieci wykonały własnoręcznie prezenty dla zaproszonych wcześniej Pań.


Przedszkolaki jak się okazało są ciekawe nie tylko świata lecz nawet wszechświatu! Idąc za ciosem zbudowaliśmy więc rakietę kosmiczną i wyruszyliśmy w podróż, aby zwiedzić KOSMOS. Powiedzieliśmy sobie: Czym jest Ziemia?, Jaki ma kształt?, Jak wygląda nasza planeta? W celu wyjaśnienia przemienności dni i nocy wykonaliśmy doświadczenie z latarką i globusem. Następnie poznaliśmy znaczenie Słońca oraz pozostałe planety Układu Słonecznego. Wymieniliśmy ich cechy charakterystyczne oraz dokładnie przeliczyliśmy ile ich jest. Wyjaśniliśmy Czym są gwiazdy i Księżyc? oraz Dlaczego Księżyc zmienia kształt? Dla lepszego przyswojenia tej wiedzy odwiedziliśmy Planetarium i wzięliśmy udział w zorganizowanym tam pokazie.


Po obejrzeniu planet na których nie występuje życie Przedszkolaki W OCZEKIWANIU NA WIOSNĘ zaczęły bacznie obserwować budzącą się z zimowego marazmu przyrodę. Chętnie opowiadały o swoich spostrzeżeniach, określając charakterystyczne cechy pogody w okresie przedwiośnia. Przy piosence Kasza marcowa nawiązaliśmy do przysłowia W marcu jak w garncu. Dzieci na podstawie własnych doświadczeń i obserwacji zmieniającej się pogody objaśniały znaczenie tych słów, a następnie wykonały plakat, który je doskonale ilustruje. W wielkim garnku znalazły się narysowane i wycięte atrybuty przenikających się wzajemnie zimy i wiosny. Pojawiło się tam słońce, chmury z deszczem jak również takie z płatkami śniegu, pierwsza wiosenna burza, topniejący bałwanek, rozkwitające kwiaty i pąki na drzewach. Następnie omówiliśmy czym jest Marzanna, z czego jest wykonana i jakie jest jej znaczenie w nadejściu wiosny. Od teorii przeszliśmy do praktyki i wspólnymi siłami stworzyliśmy naszą przedszkolną Zimową Pannę, a kiedy nadszedł oczekiwany dzień wszyscy razem, z Marzanną na czele i śpiewem piosenki Marzanna na ustach, wyruszyliśmy w kierunku rzeki Łęg Rokietnicki, aby pożegnać zimę i przywitać tak wytęsknioną wiosnę. Po powrocie na podstawie opowiadania O żółtym tulipanie dzieci wskazywały czego potrzeba roślinie do życia, a następnie posadziły wcześniej przyniesione sadzonki roślin. Które od tego momentu skrupulatnie pielęgnują.


Kolejny tydzień w przedszkolu upłynął pod hasłem: NASZE ZAINTERESOWANIA. Wyjaśniliśmy sobie Czym jest hobby? i Na czym polega tworzenie kolekcji?. Dzieci opowiadały o swoich zbiorach. Dowiedzieliśmy się, że Ala kolekcjonuje szyszki, Martynka zabawki z Kinder Niespodzianek, a Miłosz naklejki. Powiedzieliśmy sobie, że hobby mogą stanowić również dyscypliny sportowe, które następnie nazywaliśmy. Wyjaśniliśmy przysłowie: Sport to zdrowie. Na podstawie historyjek obrazkowych i wierszy ustaliliśmy jakie środki ostrożności należy zachować aby nasze zabawy na podwórku były bezpieczne.

Podczas naszych wiosennych spacerów wsłuchiwaliśmy się w odgłosy przyrody, a szczególnie w śpiew ptaków. Nazywaliśmy PTAKI, KTÓRE POWRACAJĄ DO POLSKI po zimie i opisywaliśmy ich wygląd. Rozpoznawaliśmy ich odgłosy oraz rozmawialiśmy o obowiązkach, jakie czekają na nie po powrocie. 
Uświadomiliśmy sobie, że na naszych wiejskich podwórkach też możemy spotkać ptaki – domowe, a następnie omówiliśmy ich znaczenie dla człowieka. Przedszkolaki inspirowane tematyką tygodnia wykonały prace plastyczne: jaskółka, wspólny plakat bociana oraz rysunek kury na bazie dłoni.


KOLOROWY ŚWIAT – to kolejny temat realizowany w naszym przedszkolu. Rozpoczęliśmy od kolorów najbliższych dzieciom. Każdy wskazywał swój ulubiony kolor i rysował nim. Następnie zastanawialiśmy się Jak wyglądałby świat gdyby wszystko było tylko w jednym kolorze?. Od koloru ulubionego przeszliśmy do siedmiu kolorów tęczy.  Rozmawialiśmy o tym Czym jest tęcza?, Gdzie i kiedy możemy ją zobaczyć? Z pomocą wierszyka układaliśmy w odpowiedniej kolejności pasy na tęczy. Otworzyliśmy również „Laboratorium kolorów”. Stworzyliśmy kolorową wodę przy pomocy bibuły w 3 podstawowych barwach. Następnie mieszaliśmy ciecze i pozyskiwaliśmy barwy pochodne. Dla utrwalenia wyników powtórzyliśmy to doświadczenie z plasteliną. W tym tygodniu zajęliśmy się również tworzeniem kolorowych kwiatów, z których następnie zrobiliśmy wspólnie wielkanocna palmę.


I tak palma zapoczątkowała nam tydzień przygotowań do ŚWIĄT WIELKANOCNYCH, w którym to omówiliśmy tradycje z nimi związane. Poznaliśmy budowę jajka oraz jego symbolikę. Przygotowaliśmy pisanki do wielkanocnego koszyczka. Powiedzieliśmy sobie jakie pokarmy święcimy i jakie tradycyjne potrawy pojawiają się na stole wielkanocnym. Wyjaśniliśmy na czym polega śmigus-dyngus i jak bezpiecznie bawić się w Poniedziałek Wielkanocny. Wykonaliśmy również świąteczne kartki z życzeniami dla naszych najbliższych oraz nauczyliśmy się piosenki o wielkanocnym zajączku z nadzieją, że obdaruje nas słodkimi podarunkami.

Po świątecznym odpoczynku rozpoczęliśmy tematykę UBRAŃ. Powiedzieliśmy sobie czym jest moda i kto się nią zajmuje. Przedszkolaki zaprojektowały stroje według własnych pomysłów. Następnie segregowaliśmy ubrania przyniesione do przedszkola i przeliczaliśmy je. Wyjaśniliśmy sobie kim jest krawcowa i na czym polega jej praca. Oglądaliśmy narzędzia do szycia. Dzieci podejmowały próby nawlekania igły. Zorganizowaliśmy również wyjście do sklepu odzieżowego znajdującego się w naszej miejscowości.   

Małgorzata Skupień

 

najnowsze działania


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego