"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Rozbórzu



Działania wrzesień/październik 2013


Nowy rok szkolny 2013/2014 Kompetentne Przedszkolaki z Rozbórza rozpoczęli 2 września. Aktualnie nasza grupa liczy 15 dzieci – 12 dziewczynek i 3 chłopców. Od samego rana w przedszkolu panował gwar. Niektóre dzieci z uśmiechem wracały do swojej grupy po wakacyjnej przerwie, dla innych dzień ten był jednym z najtrudniejszych dni. Po raz pierwszy przekroczyły one próg przedszkola. Chociaż rozstanie było dla wielu przedszkolaków i ich rodziców trudne, dzieci szybko zaadoptowały się i zadowolone wracały do domów.

Miesiąc wrzesień rozpoczęliśmy tematem „Witamy w przedszkolu”. Debiut w przedszkolu to niełatwa sprawa, malucha czekają poważne zmiany w życiu, często trudne do zaakceptowania. Jednak co nowe nie musi być złe...
Dzieci poznawały siebie nawzajem, podczas zabaw uczyły się współtworzyć przyjazną atmosferę. Były zabawy kołowe, ze śpiewem, chustą animacyjną, przyborami gimnastycznymi, prace plastyczne oraz pierwszy spacer. Następnie przystąpiliśmy do podpisania Kontraktu. Dzieci ustaliły wraz z nauczycielem przestrzegania ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie. Każde z dzieci podpisało przyjęcie naszych zasad poprzez odbicie swoich rączek umoczonych w kolorowej farbie na naszym kontrakcie.

Kolejnym etapem w naszym przedszkolu był temat adekwatny do pory roku jaka tak szybko nastała, a był to temat „Nadeszła jesień”. W poniedziałkowy ranek do naszego przedszkola przyszedł długo oczekiwany gość – w kolorach złota i czerwieni, w długiej zwiewnej sukience, z koszem kolorowych darów – Pani Jesień. Podczas zabaw dzieci utrwaliły cechy charakterystyczne dla jesieni, jej oznaki, nazywały dary jesieni. Na spacerach dzieci obserwowały środowisko przyrodnicze, zwracali uwagę na dominująca kolorystykę oraz na zmiany jakie zachodzą w przyrodzie. Aby lepiej zaobserwować zmiany jakie nadeszła dzieci samodzielnie wykonały przepiękne i kolorowe lornetki, które na pewno pozwoliły im dostrzec zmian w przyrodzie.

Miesiąc wrzesień był wyjątkowy, bo kolorowy i zdrowy w warzywa i owoce. W naszym przedszkolu świętowaliśmy urodziny marchewki, którą przywitaliśmy piosenką „Na marchewki urodziny”. Solenizantka dostała marchewkowy tort ze świeczkami. Wśród ubioru dzieci dominowały kolory: pomarańczowy, czerwony i żółty, a głowy zdobiły opaski z sylwetami warzyw, które dzieci same wykonały. Odbyły się konkursy dotyczące zdrowej żywności i zabawy grupowe. Dzieci degustowały marchewkowe ciasto, pyszną surówkę z marchewki i naturalny sok marchewkowy. Na koniec była zabawa i pamiątkowe zdjęcia z „główną bohaterką” tego dnia. Było pysznie, wesoło i pomarańczowo.

W ramach jesiennych zajęć w kolejnym tygodniu, który dotyczył darów z ogrodu i sadu nasze przedszkolaki pod okiem nauczyciela i rodzica dyżurującego , wykonały sałatkę owocową i sok owocowo-warzywny. Dzieci samodzielnie kroiły i przyrządzały sałatkę owocową przestrzegając zasad bezpieczeństwa przy posługiwaniu się nożem. Przyrządzanie sałatki dało dzieciom wiele satysfakcji jednocześnie uświadamiając jak ważną rolę odgrywają witaminy w właściwym funkcjonowaniu organizmu. Efektem końcowym wspólnej pracy było próbowanie i smakowanie własnych wyrobów. Tak smacznie, kolorowo i zdrowo przywitaliśmy jesień.

Październik dla naszych przedszkolaków, był miesiącem przyjrzenia się bliżej oraz podzieleniem się z resztą grupy o swojej rodzinie i domu rodzinnym. Rozpoczęliśmy od podawania informacji na temat swojej najbliższej rodziny, jak mają na imię mama, tata, rodzeństwo. Każde dziecko wie, że podstawowymi członkami rodziny jest mama, tata i dzieci. Przedstawialiśmy nasze rodziny i długo rozmawialiśmy na ich temat. Jest to temat bliski nam dorosłym jak i również dzieciom. Na zajęciach dzieci uczestniczyły bardzo aktywnie i mogły dużo się nauczyć i dowiedzieć o wartościach rodzinnych, o podziale obowiązków. Dowiedziałyśmy się od wychowanków, że mama sprząta, odkurza, prasuje, pierze, gotuje, śpiewa kołysanki. Tatuś natomiast pracuje, chodzi na spacery, naprawia zepsute zabawki. Jednakże dzieci potrafiły znaleźć jeden wspólny obowiązek dla rodziców: mamusia i tatuś kochają swoje dzieci. Oczywiście nie zabrakło w naszych rodzinach rodzeństwa, babci i dziadka - to o nich uczyliśmy się paluszkowej wyliczanki.

W kolejnym tygodniu, pozostając w tematyce rodzinnej, zajęliśmy się tematem „To jest mój dom”. Jedno z pytań jakie zadawały sobie ostatnio dzieci brzmiało „Czy wiesz, gdzie ja mieszkam?”. Opowiadały kolegom i koleżankom jak wygląda ich dom i podawały swój adres. Następnie wykonały pracę plastyczną, która polegała na narysowaniu swojego domu wykorzystując całą powierzchnię kartki. Dom moich marzeń to temat pracy konstrukcyjno - technicznej, którą wykonały przedszkolaki z drewnianych klocków. Dzieci z zapałem zabrały się do pracy ponieważ miały bardzo dużo pomysłów na to w jakim domu chciałyby mieszkać. Powstały piękne budowle przypominające małe miasteczko.

Kolejnym tematem w naszej grupie był tydzień o zwierzętach domowych. Miłym akcentem i chwilą, na którą czekały przedszkolaki była możliwość pochwalenia się swoim własnym zwierzątkiem. Przejęte dzieci z pasją opowiadały o wyglądzie, przyzwyczajeniach i ulubionych zabawach swoich pupili. Dowiedzieliśmy się od nich naprawdę wielu ciekawych rzeczy a przy okazji takich zabaw rozwijać ich mowę, pamięć a także kształtować tak potrzebne na kolejnych szczeblach edukacji uczucie śmiałości i pewności wypowiedzi.

Po wysłuchaniu wierszyka Radosława Ragana przedszkolaki żwawo zabrały się do ciekawej lecz dość trudnej pracy plastycznej - każdy przedszkolak dostał obrazek psa lub kota, w którym brakowało połowy jego ciała. Zadaniem dzieci było dorysowanie brakującej części oraz wymyślenie i próba przeliterowania imienia swojego pupila.
Taką oto miłą i pouczającą tematyką dla wszystkich zakończyliśmy miesiąc październik. Nie możemy się doczekać co nam przyniosą kolejne miesiące, ale na pewno wszystko wam opiszemy. Do zobaczenia!

Opracowała: Monika Trojnar

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego