"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Rudce



Działania marzec / kwiecień 2014

Powoli, bardzo małymi kroczkami rozpoczęliśmy w marcu poszukiwania  wiosny.  Znaleźć ją niełatwo, a do długich wędrówek potrzebne są dobre i wygodne BUTY. Poznawaliśmy więc buty na różne sposoby: oglądaliśmy te które nosimy na co dzień oraz te które noszą rodzice, poznawaliśmy budowę butów, dobieraliśmy je w pary, liczyliśmy. Poznawaliśmy nazwy butów np.:  espadryle, mokasyny. Próbowaliśmy nauczyć się wiązać sznurówki przy papierowych butach, które wcześniej ozdabialiśmy. Od SZEWCA dowiedzieliśmy się jak dbać o buty i jak je naprawiać. W zakładzie szewca dzieci zainteresowała bardzo maszyna do zszywania butów oraz rureczka do wycinania otworów. Uśmiech na twarzach dzieciaków wywołały wąsy z kawałka skóry przyklejone taśmą tym, którzy mieli na to ochotę. A po powrocie z wycieczki wielu rodziców poszukiwało magicznej pasty do butów polecanej przez szewca. I tak dzięki dobrym i dobrze wypastowanym butom udało nam się  odnaleźć pierwsze oznaki wiosny. Każdego dnia obserwowaliśmy zmiany w przyrodzie: kwitnące przebiśniegi w ogródku Oskara i Kasi, stokrotki na placu przedszkolnym, kapryśną,  jak to bywa w marcu, pogodę i nadlatujące pierwsze bociany. Niektórzy opowiadali również o napotkanych motylach. Postanowiliśmy przepędzić zimę i powitać oficjalnie wiosnę starym zwyczajem topienia MARZANNY. Zadziałało!!! Od poniedziałku zawitała u nas piękna, słoneczna pogoda. A skoro zrobiło się cieplej to czas na wymianę odzieży zimowej na wiosenną. A skąd się biorą ubrania? Oczywiście ktoś je musi uszyć. Stąd w naszym przedszkolu zagościł temat MASZYNA DO SZYCIA. Z wielkim zaciekawieniem oglądaliśmy maszynę do szycia przyniesioną do przedszkola przez panią Marlenę oraz trochę starszą maszynę z szafką u babci Julii. Najciekawsze jednak były nowoczesne maszyny w zakładzie krawieckim. Pani krawcowa opowiedziała nam o nich bardzo wiele i co najważniejsze pokazała jak działają. Po powrocie z wywiadu postanowiliśmy zbudować własną maszynę. Oskar, Adaś i Kacper dokładnie sprawdzali co powinno się znaleźć na modelu maszyny, by działała bez zarzutu.

I…wiosna w pełni, przyroda obudziła się już na dobre. A skoro przyroda się obudziła to wkrótce WIELKANOC! Dzieciaki bez trudu wymieniały symbole tych świąt: kurczątka, baranki, palmy, babki… Pracę nad  tematem zaczęliśmy od pamięci o tych którzy mieszkają daleko  i postanowiliśmy ułożyć świąteczne życzenia, które umieściliśmy na własnoręcznie wykonanych kartkach. Z zaadresowanymi kopertami udaliśmy się na POCZTĘ , gdzie każdy przedszkolak nadał swój list lub kupił znaczek i wrzucił list do skrzynki pocztowej. Potem przyszedł czas na rozmowy o świątecznych zwyczajach i tradycjach oraz na przygotowywanie świątecznych ozdób: palm wielkanocnych, baranków z masy solnej, kogucików, kurczaczków  i pisanek. Rozmawiając o kurczątkach Kamil opowiedział nam o wujku, który ma WYLEGARKĘ . Dzięki Kamilowi,  mogliśmy ją obejrzeć, a przy okazji różne rodzaje jaj i małe kurczątka z kwoką.  A wujek Kamila dokładnie opowiedział nam o tym jak wykluwają się kurczątka, kaczuszki lub gąski.

W ostatni dzień przed przerwą świąteczną złożyliśmy sobie i rodzicom świąteczne życzenia dzieląc się jajkiem.

Marlena Szafran-Janowska 

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego