"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Siennowie nr 1


Działania marzec/kwiecień 2013


Mamy marzec i myślałyśmy, że będziemy się witać już w wiosennych nastrojach, ale niestety, nic nie wskazuje na rychłe nadejście wiosny. Raczej przyjdzie nam jeszcze na nią poczekać.

My jednak pracujemy pełną parą. Miesiąc rozpoczęliśmy od tematyki ekologicznej, a mianowicie od dbania o środowisko. Przedszkolaki z Siennowa już doskonale wiedzą dlaczego należy dbać o środowisko, w jaki sposób segregować śmieci i po co należy to robić. W trakcie zajęć oglądały także pojemniki na różne odpady, które znajdują się przed budynkiem szkoły.

Miłym uwieńczeniem pierwszego tygodnia pracy były obchody Dnia Kobiet. W tym dniu przedszkolaki smażyły gofry i wspólnie się nimi delektowały. Dodatkowo dzień ten uatrakcyjnił nam Szymon, który przyniósł dla dziewczynek słodycze.

Kolejny temat spędziliśmy na rozważaniach nad tym, co będziemy robić, kiedy będziemy dorośli. Maluchy rozmawiały o zawodach, które wykonują ich rodzice oraz o tych, które one chciałyby wykonywać w przyszłości. Największym powodzeniem wśród chłopców cieszył się murarz, a wśród dziewczynek fryzjerka i kucharz. W trakcie rozmowy o zawodzie fryzjera dziewczynki oglądały maszynkę do ścinania włosów i lokówko-suszarkę, uczyły się także ich obsługi. Zajęcia dotyczące kucharza były bardzo smaczne, bo w trakcie ich realizacji przedszkolaki robiły smaczne kanapki.

Kalendarzowa wiosna tuż, tuż… My postanowiliśmy przywołać ją swoimi myślami. Rozpoczęliśmy realizację tematu wiosna. Przedszkolaki rozmawiały o jej pierwszych oznakach, po czym poznać, że już się zbliża, uczyły się opisywać pogodę, poznały budowę kwiatów. Dokładnie 21 marca wszystkie dzieci przedszkolne udały się wraz z własnoręcznie wykonaną marzanną na spacer, w trakcie którego ją utopiły i powitały wiosnę. Mamy nadzieję, że już teraz przyjdzie szybko.

Okres świąt wielkanocnych kojarzy się dzieciom z pisankami, barankami, zajączkami, kurczakami i oczywiście kartkami świątecznymi. W tym roku już tradycyjnie wysłaliśmy karteczki do wszystkich osób dzięki którym powstało nasze przedszkole, cały czas funkcjonuje oraz do naszych specjalistów, przyjaciół i oczywiście ekspertów, których ciągle nam przybywa. Złożyliśmy osobiście życzenia pani dyrektor oraz nauczycielom ze szkoły, w której znajduje się nasz ośrodek.

Po świątecznej przerwie maluchy wróciły do przedszkola pełne energii, co pozwoliło nam rozpocząć pracę nad kolejnym tematem tydzień. Przedszkolaki uczyły się nazw dni tygodnia pracując z wierszem Juliana Tuwima „Tydzień” oraz z rymowankami. Starszakom udało się opanować nazwy dni tygodnia i potrafią je wymienić po kolei wykorzystując liczebniki porządkowe. Wszystkie dzieci potrafią podać nazwę dnia tygodnia, w którym się urodziły.

Na przełomie miesiąca marca i kwietnia przedszkole zostało zasypane licznymi dostawami mebli, materiałów plastycznych oraz zabawek, z których to przedszkolaki ucieszyły się najbardziej. Część zaplanowanych zajęć musiała zostać nieco zreorganizowana ponieważ oglądanie nowości pochłaniało dużo czasu.

Dwa kolejne tygodnie zajęć zostały przeznaczone na rozmowy o zwierzętach. Pierwszy tydzień dotyczył zwierząt mieszkających na wiejskim podwórku. Maluchy uczyły się nazw tych zwierzątek, rozpoznawały ich odgłosy, dopasowywały młode do ich rodziców oraz do właściwych domów. Przedszkolaki rozmawiały także o korzyściach jakie płyną z hodowania zwierząt w gospodarstwie. Drugi tydzień dotyczył zwierzątek domowych. Te zajęcia szczególnie przypadły przedszkolakom do gustu, a to dlatego, że uwielbiają opowiadać o swoich domowych pupilkach. Maluchy mają w domach najwięcej piesków, kotków i chomików, Klaudia i Maja hodują jeszcze rybki. Dzieci opowiadały o tym, jak wyglądają ich zwierzątka, co lubią jeść, co lubią robić, wymieniały ich imiona. Wspólnie zastanawiały się nad tym jak należy dbać o zwierzęta, aby były szczęśliwe. Przedszkolaki uczyły się także właściwego zachowania w razie zaatakowania przez groźne zwierzę.

Ostatni tydzień miesiąca kwietnia poświęciliśmy tematyce narodowej. Dzieci poznały legendy dotyczące kolejnych stolic Polski: Gniezna, Krakowa i Warszawy. W trakcie zajęć słuchały „Mazurka Dąbrowskiego”, uczyły się właściwego zachowania podczas jego słuchania. Przedszkolaki opisywały jak wygląda godło i flaga, kiedy i gdzie się je wywiesza. Dowiedziały się także, kiedy obchodzimy święto flagi i od kiedy. Na podsumowanie zajęć dzieci zrobiły własne flagi z którymi udały się do domu na kilkudniową przerwę. Życzymy miłego odpoczynku.

Anna Wierzbicka

najnowsze działania


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego