"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Zarzeczu nr 1
Działania wrzesień/październik 2014
Witamy na stronie punktu przedszkolnego nr 1 w Zarzeczu! To tutaj wrzesień 2014 rozpoczęła grupa 19 dzieci w wieku 5 lat (9 dziewczynek i 10 chłopców), którzy przygotowują się do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Czeka nas zatem wielka przygoda z nauką i zabawą. A oto zagadnienia i wybrane aktywności z września i października!
Witajcie w przedszkolu!
- współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie , poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
- przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
przygotowujemy się do nauki czytania - rozwijanie spostrzegania wzrokowego poprzez
poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy, rozpoznawanie ich, układanie według wzoru;
- poznawanie nowych zabaw muzycznych i ruchowych (integracyjnych).
Droga do przedszkola/Środki transportu
- poznawanie różnych środków transportu lądowego, wodnego, powietrznego;
- poznawanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych;
- zaznajamianie z zasadami ruchu drogowego z wykorzystaniem zabaw tematycznych, literatury, wycieczek;
- poznawanie wybranych pojazdów, w tym specjalistycznych, np.: straży pożarnej, karetki pogotowia, policji;
- podawanie numerów telefonów do danych ośrodków ratownictwa;
- rozwijanie słuchu fonematycznego (zabawy słuchowe).
Nadeszła jesień
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, nazywanie ich; wyjaśnienie zjawiska usychania liści;
- rozpoznawanie drzew po ich liściach i owocach;
- poznawanie ogólnej budowy grzybów, sposobów ich zbierania;
- zbieranie owoców drzew, wzbogacenie nimi kącika przyrody; wykorzystanie owoców w działalności plastycznej, technicznej, matematycznej, muzycznej oraz w inny, niestandardowy sposób;
- poznanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych (borowik kurka, maślak)
i niejadalnych (np. muchomor sromotnikowy);
- wymienienie potraw i przetworów sporządzonych z grzybów, na podstawie własnych wiadomości.
Co robią zwierzęta jesienią?
- pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają); zwrócenie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór.
Jesień w sadzie
- zabawa rozwijająca zmysły Czapka niewidka (według T. Fiutowskiej);
- malowanie sylwet owoców;
- słuchanie wiersza D. Gellner Pod drzewami;
- wykonanie sałatki owocowej;
- Skąd mamy te owoce? – rozróżnianie owoców pochodzących z sadu i owoców południowych na podstawie naturalnych okazów i obrazków (klasyfikowanie owoców ze względu na ich pochodzenie);
- wiczenia słuchowe – dzielenie na głoski prostych słów;
- badanie równoliczności zbiorów;
- zapoznanie z różnymi rodzajami zapasów i przetworów przygotowywanych na zimę;
- Moje owoce – wydzieranka z kolorowego papieru.
Jesień na działce
- Nauka słów i melodii oraz ilustracji ruchowej do piosenki Jechał wóz.
- Ćwiczenia pod hasłem: Poznajemy warzywa (wielozmysłowe poznawanie warzyw).
- Zabawa dydaktyczna Dary pani Jesieni (rozpoznawanie i nazywanie warzyw).
- Zabawa rozwijająca proces analizy i syntezy słuchowej Głoska do głoski.
- Układanie zagadek o warzywach.
- Odbijamy warzywa – wykonanie odbitek z matryc zrobionych z warzyw.
- Rozpoznawanie wybranych warzyw za pomocą dotyku i po zapachu.
- Inscenizacja wiersza J. Brzechwy Na straganie (zachęcanie do zabawy w teatr).
- Lepienie warzyw z plasteliny.
Wioletta Jaskuła
działania maj/czerwiec/lipiec
działania marzec/kwiecień
działania styczeń/luty
działania listopad/grudzień
działania wrzesień/październik
działania maj/czerweic/lipiec
działania marzec/kwiecień
działania styczeń/luty