"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Zarzeczu nr 1



Działania styczeń/luty 2013

Kolejne miesiące udanej zabawy oraz wytężonej pracy za nami. A więc zabieramy się do kolejnych odkryć, doświadczeń nad różnymi, innymi ciekawymi sprawami.

Zima to trudny okres nie tylko dla ludzi, ale także dla zwierząt. By uwrażliwić dzieci na los zwierząt zimujących w Polsce zaczęliśmy zajęcia na temat „Pamiętamy o zwierzętach”. Oglądaliśmy albumy przyrodnicze, gdzie rozpoznawaliśmy zwierzęta i zastanawialiśmy się nad pomocą dla nich w czasie zimy. Jako jeden ze sposobów okazał się karmnik, który wykonaliśmy oraz umieściliśmy w nim smakołyki przyniesione z domu m. in. ziarenka, suchy chleb i słoninka.
Układaliśmy również z papierowych figur geometrycznych inne rodzaje karmników, które poznaliśmy. Bawiliśmy się w różne zabawy utrwalające poznane nazwy ptaków zimujących u nas.

Ważnym wydarzeniem w naszym przedszkolu była zorganizowana uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadzia. Babcia i dziadzio to wyjątkowe osoby dla dzieci. Wnukowie chcąc wyrazić swoją wdzięczność za to, co dla nich robią, a przede wszystkim, kim są przygotowały bogaty program artystyczny. Występy wnuków dostarczyły wiele wzruszeń i uśmiechów na twarzach dziadków. Następnie był poczęstunek i wspólne śpiewanie kolęd przygrywanych przez pana Dominika.

Kolejnym wydarzeniem była zorganizowana zabawa choinkowa na hali sportowej w Zarzeczu, gdzie dzieci przy rytmach muzyki bawiły się kapitalnie.

Poznaliśmy również zastosowanie miarek krawieckich, stolarskich itp. A zatem z tymi narzędziami przystąpiliśmy do mierzenia wszystkiego, co nam wpadło w ręce. Zastanawialiśmy się, co jest dłuższe a co krótsze. Największym zainteresowaniem w tym temacie cieszyła się zrobiona miarka wzrostu, przy której przedszkolaki sprawdzały, jaki mają wzrost i od kogo są już wyżsi.

Następnie po pytaniu zadanym do dzieci, „W jaki sposób poznajemy świat” zrodził się temat o zmysłach. Rozpoczęliśmy, więc od zmysłu dotyku. Dotykając (z zamkniętymi oczami) różnych materiałów (sypkich, lejących, o konsystencji kisielu) dostarczaliśmy w ten sposób różnych doznań dotykowych. Również stopami rozpoznawaliśmy materiały i podawaliśmy ich cechy charakterystyczne. Ćwiczyliśmy również naszą percepcję słuchową wykorzystując instrumenty muzyczne oraz przedmioty wydające dźwięki. Zadaniem dzieci było reagowanie obrotem głowy w kierunku dźwięku. Dowiedzieliśmy się, co to jest język migowy i komu służy. Po wysłuchaniu opowiadania „Hałasek” dzieci zrozumiały, że hałas źle wpływa na człowieka i jest tym czynnikiem, który utrudnia funkcjonowanie.

Następnie dowiedzieliśmy się, że również wzrok jest bardzo ważnym zmysłem w poznawaniu świata, po czym zastanawialiśmy się, w jaki sposób można dbać o oczy. W związku ze zmysłem smaku słuchaliśmy bajki „O Królu Łakomczuchu”. Kosztowaliśmy cukru, soli, soku z cytryny i soku z grejpfruta dowiadując się przy tym, jakie kubki smakowe mamy na języku. Wykonywaliśmy również szaszłyki owocowe.
Rozmawialiśmy o higienie i ochronie narządu zmysłu, jakim jest nos, który wykorzystywaliśmy do rozpoznawania zapachów w słoiczkach.

Monika Płocica

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego