"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Zarzeczu nr 1



Działania wrzesień/październik 2013


2 września dzieci z naszego przedszkola w Zarzeczu rozpoczęły swój nowy rok nauki i zabawy. Wzięły czynny udział we Mszy Świętej sprawowanej w ich intencji. Niektóre dzieci z zadowoleniem wracały po wakacyjnej przerwie, dla maluszków był to jednak trudny okres, ponieważ po raz pierwszy przekroczyły próg przedszkola. Ale ku mojemu zadowoleniu wszystkie dzieci szybko zaadaptowały się w nowym miejscu. Z każdym dniem są coraz odważniejsze i z chęcią podejmują się różnych zadań. Nasza grupa liczy 17 dzieci.

Pierwszy dzień przeznaczony był przede wszystkim na to, by zapoznać rodziców z wszelkimi informacjami dotyczącymi ośrodka oraz poznać i przywitać się z dziećmi przekraczającymi po raz pierwszy próg przedszkola. By zbliżyć ich do siebie oraz stworzyć przyjemną atmosferę na kolejny rok przebywania razem pierwszy tydzień obfitował w zajęcia integracyjne. Poza tym dzieci zapoznane zostały z obiektem szkoły, zasadami bezpiecznego poruszania się po budynku szkolnym oraz na terenie placu zabaw. By w naszym przedszkolu wszyscy czuli się bezpiecznie ustaliliśmy razem z przedszkolakami jasne i czytelne normy i zasady przebywania w przedszkolu. Efektem tych działań było zawarcie wspólnego kontraktu, na który każde dziecko się zgodziło przybijając swoją wymalowaną dłoń.

By bezpośrednio poobserwować ruch drogowy - kolejny temat naszych zajęć, wyszliśmy na spacer ulicami w okolicy przedszkola. Dzieci oglądały znaki drogowe, zastanawiały się, co one oznaczają, a także szkicowały to, co działo się na skrzyżowaniu. W trakcie tego tematu wykonywaliśmy również sygnalizator świetlny, a także znaki drogowe.

Następnie wybraliśmy się na Komendę Policji w Jarosławiu, gdzie pani policjantka opowiadała o charakterze swojej pracy. Przeprowadzała z dziećmi rozmowę na temat zasad bezpieczeństwa, sprawdziła, czy dzieci znają znaki drogowe. Pokazała nam miejsce zatrzymań przestępców, strzelnicę, psy policyjne a także samochody policyjne.

Następny temat rozpoczęliśmy od przyniesienia jak największej ilości różnych warzyw, które to nazywaliśmy, oglądaliśmy, dotykaliśmy, ważyliśmy, segregowaliśmy wg wielkości, koloru, przeznaczenia, patrzyliśmy, jakie są w środku, poznawaliśmy za pomocą zmysłów. Poznaliśmy rodzaje warzyw, określaliśmy ich właściwości, zastosowanie, wartość odżywczą. Dzieci wykonały warzywa z masy solnej, wyklejały na papierowych tackach szablony warzyw plasteliną, przyporządkowywały liście odpowiednim warzywom, dorysowywały korzeń warzywa, a także wykonały sałatkę jarzynową. Wybraliśmy się również na działkę z warzywami.

W związku z licznymi spacerami i wycieczkami do parku, tematyką przewodnią kolejnego tygodnia była jesień, która zbliżała się do nas wielkimi krokami. Podczas tych wyjść szukaliśmy tego, co kojarzy nam się z ową porą roku. Zbieraliśmy różne okazy tj. liście, trawy, kasztany, żołędzie, jarzębinę itp. Obserwowaliśmy drzewa, krzewy, dotykaliśmy, wąchaliśmy, segregowaliśmy i liczyliśmy przyniesione do ośrodka dary jesieni, które udekorowały nasz kącik przyrody. Przyniesione dary jesieni, posłużyły nam również do zabaw ruchowych: taniec z liśćmi, rzucanie do celu, turlanie, przedmuchiwanie liści.

Do wyboru kolejnego tematu przyczyniło się wyjście na plac zabaw, otoczony różnymi drzewami. Dzieci żywo interesowały się jesiennym krajobrazem. Dzieci chodząc po Zarzeczu oglądały różne drzewa, następnie w sali przedszkolnej oglądały atlasy drzew, fotografie przedstawiające różne gatunki drzew liściastych i iglastych. Po dokładnym zbadaniu sprawy razem z dziećmi stworzyliśmy siatkę tematyczną do tematu drzewa. Dzieci pytały czy drzewo żyje, ile ma lat, czy coś je, co je, co można z niego zrobić, czy można zrobić samochód, czemu każde drzewo ma inne liście, czemu liście opadają, co jest lepiącego na drzewach, czym można ściąć drzewo itp. W odpowiedzi na te pytania pomogły przyniesione przez dzieci książki, z których dowiedzieliśmy się dużo ciekawych wiadomości o drzewach, a także eksperymenty: odcisk kory, mierzenie grubości pnia, przyniesienie drewnianych rzeczy z domu, sprawdzaliśmy jak drzewo reaguje na ogień i wodę. Naszym ekspertem był pan leśniczy, który odpowiadał na pytania dzieci, a także dostarczał nowych wiadomości na temat drzew. Zapoznaliśmy się również z budową drzewa, badaliśmy wnętrze drzewa, oglądaliśmy przekroje różnych rodzajów drzew, porównywaliśmy ich kolor, zapach, wygląd słoi, liczyliśmy słoje. Przyporządkowywaliśmy owoce i liście drzew do wybranego drzewa. Pan Dariusz - tatuś jednego z przedszkolaków, który pracuje w fabryce mebli opowiedział dzieciom, w jaki sposób z drzewa można zrobić różne meble.

W kolejnym tygodniu zapoznaliśmy się z wyglądem, sposobem poruszania, odżywiania, środowiskiem i sposobem życia wiewiórki. Oglądaliśmy ilustracje wiewiórki w czasopismach i albumach przyrodniczych, czytaliśmy o niej w różnych książkach. Wyklejaliśmy pociętą włóczką sylwetę wiewiórki, bawiliśmy się w wiewiórki do dziupli.

Następny cały tydzień poświęcony był promocji zdrowego trybu życia. By nasze zajęcia urozmaicić działaniami praktycznymi przedszkolaki podjęły wielkie wyzwanie „zrobienia zdrowych kanapek”. Wykonanie kanapek okazało się niebywale ciekawą i radosną, a co najważniejsze bardzo smaczną zabawą.

Ekspertem w tym temacie została pani higienistka, przypomniała przedszkolakom podstawowe zasady dbania o higienę osobistą. Dzieci dowiedziały się również, że należy ograniczyć spożywanie słodyczy. Naszym zadaniem w kolejnych dniach jest wybranie się do pani stomatolog. Ale o tym już w następnych aktualnościach.

Monika Płocica

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego