"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Zarzeczu nr 1



Działania marzec / kwiecień 2014

Witamy czytelników naszej strony i zapraszamy do prześledzenia, co działo się w ośrodku Zarzecze nr.1

W miesiącu marcu kończyliśmy zaczęty w lutym temat pojazdy. Udało nam się jeszcze poznać  podczas oglądania książek, historie samochodu, od pierwszych powozów bez koni po nowoczesne superbolidy. Dzieci poznały również nazwę i obejrzały zdjęcie pierwszego sprzedanego samochodu. Omawiały i porównywały wygląd różnych pojazdów. Wspólnie wykonaliśmy pociąg z miesiącami, na którym wpisywaliśmy daty swoich urodzin ,przyporządkowując je do odpowiedniego wagonika. Dzieci opowiadały czy lubią podróżować pojazdami, rozmawiały na temat urządzeń zabezpieczających oraz świadomości nie stosowania tych zabezpieczeń. Poznały wygląd, nazwę i przydatność samochodów specjalnych, a przy tej okazji i numery telefonów alarmowych.  Wizyta u pana mechanika była nie lada wydarzeniem. Dzieci dowiedziały się, co kryje się pod maską samochodu i do czego służą urządzenia w nim a także poznały zasady działania silnika. Podczas tej wizyty radochą była również zabawa samochodzikiem na akumulator. Gdy już zapoznaliśmy się z budową samochodu przeszliśmy do wykonania samochodu w przedszkolu. Posłużyły nam do tego duże pudła kartonowe, klej oraz farby. Wyklejaliśmy również wydzieranką szablon samochodu oraz uczyliśmy się piosenki „W klubie pancernika”.

Podczas kolejnych zajęć dzieci poznały zmysły człowieka oraz ich duże znaczenie w życiu człowieka. Bawiły się w różne zabawy badawcze : „Czym różnią się te szklanki” -za pomocą dotyku rozróżnianie szklanki z ciepłą i zimną wodą” (wcześniej tej różnicy nie było widać), „Ścieżka wrażeń” ; wodzenie wzrokiem za świałtem latarki, rozpoznawanie dźwięków, które  otaczają nas oraz rozpoznawanie dźwięków z kasety magnetofonowej, rozpoznawanie głosu kolegi, koleżanki, rozróżnianie zapachów w słoiczkach, wykonanie kanapek oraz smakowanie różnych przysmaków, rozróżnianie ich. Dzieci zastanawiały się , czy każdy dotyk jest miły i czy wszystkiego można dotykać. Poznały budowę oka oraz działanie ucha. Dowiedziały się co to jest język migowy oraz pismo B’raille.

Jak co roku pierwszego dnia wiosny wyruszyliśmy z naszego przedszkola barwnym pochodem, by pożegnać zimę i powitać wiosnę. Podczas przemarszu uczestnicy pochodu nieśli barwne kwiaty, kukłę Marzanny, śpiewały piosenki o tematyce wiosennej oraz szukały oznak wiosny w ogródkach działkowych.  
Kolejne dni wykorzystaliśmy na dłuższe spacery po parku i okolicy w celu dostrzeżenia zmian w przyrodzie. Dzieci szkicowały oznaki wiosny, dało nam się nawet zauważyć motylka. Podczas spaceru spotkaliśmy wędkarzy, którzy opowiedzieli o swojej pasji i pozwolili potrzymać przedszkolakom wędki. Chłopcy najbardziej zainteresowani byli robaczkami i stwierdzili, że w przyszłości też będą łowić. Podczas zajęć dzieci również obserwowały pogodę za oknem, po czym ją opisywały i rysowały. Zapoznały się z symbolami pogody, po czym wspólnie wykonaliśmy kalendarz.

Następny  temat związany był z wiosennymi kwiatami, które zgromadziliśmy w naszym przedszkolu. Dzieci rozpoznawały i nazywały znane kwiaty, poznawały nazwy nowych wiosennych kwiatów. W trakcie dalszej części zajęć przedszkolaki wykonały szkice dowolnych kwiatów. Przy tej okazji niektórzy opowiedzieli swoje historie związane z kwiatami. Kolejny dzień rozpoczęliśmy od stworzenia plakatu przedstawiającego budowę rośliny. Przygotowałam duży arkusz papieru, na którym rozpoczęło się rysowanie łodygi i liści, kwiatu oraz korzenia. Następnie podpisałam kolejne części rośliny, a dzieci dowiedziały się, że wszystkie płatki tworzą koronę, a łodyga i liście pęd. .  Oglądały także przez lupę kwiat w środku, porównywały i  obserwowały przekroje łodyg kilku kwiatów. Przeprowadziliśmy doświadczenie, w jaki sposób woda dociera do kwiatów. Zapoznaliśmy się  ze sposobem sadzenia roślin, po czym założyliśmy hodowlę roślinek w przedszkolu, a także przypomnieliśmy czynniki  potrzebne do wzrostu roślin. Odwiedziliśmy najbliższą kwiaciarnię oraz zapoznaliśmy się z zawodem ogrodnika.

Kolejne zajęcia przybliżyły dzieciom zwyczaje i tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi. Dzieci zgromadziły, po czym  omówiliśmy symbole Świąt Wielkanocnych. Wykonały grupowy koszyczek wielkanocny, do którego wkładały  symboliczne pokarmy. Wykonały pracę plastyczną „Mazurek” z pudełka i plasteliny oraz wspólnie upiekliśmy wielkanocne babki.

Na koniec kwietnia trochę więcej się pobawiliśmy. Dzieci podczas zajęć zabawy sensoryczne między innymi  odczytywały emocje z twarzy wyciętych z gazet, za pomocą rysunku rozweselały smutną dziewczynkę, segregowały  składniki (groch, chrupki, makaron, ryż, klocki) do odpowiednich pojemników- zabawa Kopciuszek, wykonywały naprzemienne ruchy, leniwe ósemki, pracę plastyczną z chrupek kukurydzianych, a także układaliśmy wspólną historyjkę.

Monika Płocica

najnowsze działania


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego