"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Żurawiczkach


Działania wrzesień/październik 2014

1 września już za nami, rozpoczęliśmy kolejny rok wspólnej zabawy, nauki i pracy. Dzieci wróciły po udanych wakacjach wypoczęte, roześmiane i pełne zapału do dalszych zabaw. Przed nami rok pełen zabaw , przygód, przeżyć i niesamowitych wydarzeń. Będziemy odkrywcami, badaczami, podróżnikami, artystami i twórcami, a wszystko po to, by dobrze się bawiąc jak najwięcej się nauczyć, zdobyć nowe umiejętności, doskonalić te już posiadane. Cieszymy się ze znów jesteśmy razem , witamy jednocześnie naszych nowych przedszkolaków .
Wrzesień był miesiącem, gdzie poznawaliśmy się nawzajem podczas zabaw integracyjnych ,uczyliśmy się imion kolegów i koleżanek .Przypomnieliśmy sobie zasady, które obowiązują w naszym przedszkolu i razem z naszą Panią stworzyliśmy wspólny Kodeks Przedszkolaka pod którym złożyliśmy „podpisy” każdy własną dłonią. Uwielbiamy bawić się w naszych kącikach, ale też lubimy śpiewać, tańczyć i malować. Gdy pogoda dopisuje chętnie chodzimy na spacerki lub bawimy się w piaskownicy. Kiedy pada deszcz wcale nie narzekamy, gdyż bawimy się wesoło w sali.  

Bezpieczeństwa na ulicy – podczas tego tematu dzieci utrwalały zasady bezpiecznego przechodzenia przez ulicę. Dowiedzieliśmy się jakie jest znaczenie pasów i sygnalizacji świetlnej. Poznaliśmy niektóre znaki drogowe oraz zapoznaliśmy się ze służbami, które dbają o nasze bezpieczeństwo: Straż pożarna , Policja , Pogotowie ratunkowe oraz w jakich sytuacjach mogą nam pomóc i ważnych numerach telefonów do tych instytucji.

W Październiku wykorzystaliśmy ostatnie dni lata i wesoło bawiliśmy się na przedszkolnym placu zabaw ,który w tym roku powiększył się o nowe urządzenia: karuzela , tor przeszkód , ściana wspinaczkowa, sprężynowce, gdzie najbardziej oblegana była karuzela. Uczyliśmy się bezpiecznego korzystania ze znajdujących się tam urządzeń, formowaliśmy też babki z piasku i bawiliśmy się razem w bajkowym domku.

Nadeszła Jesień - to tematyka związana m. in. z robieniem zapasów, poznawanie owoców i warzyw. Dzieci na zajęciach poznawały różnorodne warzywa nie tylko za pomocą wzroku, ale również innymi zmysłami :węchem, dotykiem i smakiem . Zwieńczeniem tych działań było robienie sałatki jarzynowej. Wszyscy z wielkim entuzjazmem przystąpili do pracy. Samodzielnie wykonana sałatka smakowała wyśmienicie.

Jesienne zwyczaje zwierząt – podczas tego tematu dzieci miały okazję wzbogacić swoją wiedzę przyrodniczą , dowiedzieć się co robią zwierzęta jesienią. Na wybranych przykładach ( jeża, wiewiórki, jaskółki,) przekonamy się jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej  zimy( odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają). Zwróciliśmy uwagę na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór.

Skarby Jesieni - Podziwiałyśmy piękno jesiennej przyrody żółknące i czerwieniące się drzewa. Po powrocie próbowałyśmy tworzyć prace plastyczne, w których wykorzystywaliśmy swoje obserwacje. Tak powstały kolorowe liście wyklejane bibułą ,obrazy jesienne, drzewo jesienne. Kolejnego dnia poznawaliśmy różne jesienne owoce: żołędzie, kasztany, jarzębinę, następnie liczyliśmy i dzieliliśmy je na małe i duże.

Projekt badawczy „JABŁKO”. W pierwszym dniu usystematyzowaliśmy naszą wiedzę na ten temat. Na dużym arkuszu papieru zapisaliśmy „Co wiemy o jabłkach”. Zorganizowaliśmy w Sali „kącik jabłkowy”. Kolejnego dnia opowiedzieliśmy swoje historie o jabłkach. Przyglądaliśmy się jabłkom przez lupę dzieliliśmy się swoimi spostrzeżeniami. Zorganizowaliśmy zabawę w sklep, gdzie dzieci sprzedawały jabłka. Stworzyliśmy siatkę pytań i hipotez, którą codziennie wzbogacaliśmy. Na siatce pytań pojawiły się między innymi pytania:  Ile jest pestek w jabłku? Co można zrobić z jabłek? Czy jabłka chorują? Czy w jabłkach mieszkają robaki? Ile jabłek jest na drzewie? Czemu jabłka mają różne kolory? Czemu jabłka spadają z drzew? Dzieci poznały budowę jabłka, kroiły je, obserwowały, sprawdzały co jest w środku. Oczywiście, pokrojone jabłka smakowaliśmy i określaliśmy ich smak. Podczas zajęć dydaktycznych przeprowadzaliśmy również zajęcia matematyczne, w których dzieci porównywały wielkość jabłek, porównywały wielkość zbiorów, a także przeliczały jabłka wg swoich możliwości, porównywaliśmy ciężar jabłek, porównywaliśmy długość szeregu jabłek, układaliśmy jabłka od największego do najmniejszego. Przeprowadziliśmy również doświadczenia dzięki, którym dowiedzieliśmy się: czy jabłka pływają, czy utoną w wodzie? Co stanie się z pokrojonym jabłkiem? Podczas zajęć wymienialiśmy co można zrobić z jabłek. Podczas zajęć plastycznych wykonaliśmy rysunki jabłek. Na zakończenie projektu upiekliśmy  szarlotkę i zrobiliśmy kompot z naszym ekspertem Panią Agatką Kuklą.

Projekt "Woda" - rozpoczął się zabawą badawczą „Co pływa, a co tonie”. Dzieci podczas zabawy obserwowały, komentowały, sprawdzały dlaczego jedne przedmioty utrzymują się na powierzchni wody, a drugie toną oraz rozmawiały jaka jest woda (czysta, miękka, mokra, że robi bąbelki. Porównywaliśmy próbki wody i samodzielnie wyciągały wnioski (co do jej przydatności do spożycia, która jest bardziej czysta, co brudzi wodę itp.). Podjęte działania służyły odkryciu tajemnic wody takich jak: parowanie, skraplanie, rozpuszczalność substancji w wodzie, stany skupienia wody, czystość wody.
 

Wierzymy, że ten rok będzie niezwykle ciekawy w życiu naszych przedszkolaków. O wszystkich wydarzeniach będziemy na bieżąco informować na naszej stronie internetowej.
 

Monika Wołoszyn

 

działania maj/czerwiec/lipiec 2014
działania marzec/kwiecień 2014
działania styczeń/luty 2014
działania listopad/grudzień 2013
działania wrzesień/październik 2013
działania maj/czerwiec/lipiec 2013
działania marzec/kwiecień 2013
działania styczeń/luty 2013

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego