"Kompetentne Przedszkolaki" Punkt Przedszkolny w Żurawiczkach



Działania marzec/kwiecień 2013


Rozpoczął się nowy miesiąc, który coraz bardziej przybliża nas do długo oczekiwanej wiosny. W pierwszym tygodniu nasza grupa zajęła się cyklem zajęć „figury geometryczne”. Nasze przedszkolaki poznawały różne kształty i uczyły się je nazywać, rozpoznawać, segregować i wyszukiwać w najbliższym nam otoczeniu. Owe figury towarzyszyły nam również podczas zabaw, gier, dzięki czemu przedszkolaki mogły utrwalić sobie ich wygląd. Podczas zajęć wspólnie komponowaliśmy i układaliśmy najróżniejsze postacie jak np.: pajacyk… Próbowaliśmy stworzyć coś z danej figury geometrycznej, dzięki temu powstało wiele ciekawych pomysłów.

W drugim tygodniu zajmowaliśmy się marcową pogodą, rozwiązywaliśmy szereg zagadek tematycznych. Określaliśmy wcześniej poznane zjawiska atmosferyczne. Zadbaliśmy również o doskonalenie naszych sprawności manualnych – malowaliśmy prace zatytułowaną „Marcowa pogoda”. Wysłuchaliśmy piosenki pt: „Marzec, Marzec pięknie się wystroił” po czym podjęliśmy próby jej nauki. Piosenka przypominała nam o święcie kobiet, które obchodziliśmy w dniu 8 marca. Z tej okazji chłopcy wręczyli „małym kobietkom” pamiątkowe kwiaty i słodkie co nieco. W tym dniu uczestniczyliśmy w apelu poświeconym z tej okazji.

W dniu 21.03.2013 r. nasze przedszkolaki powitały wiosnę. Wcześniej dzieci przygotowały kukłę „Marzannę”. W uroczystym pochodzie z piękną kolorową kukłą przeszliśmy do ogrodu przedszkolnego. Następnie dzieci śpiewem, wesołymi okrzykami, spaleniem Marzanny pożegnały zimę, a powitały wiosnę. Poznaliśmy kwiaty wiosenne oraz ptaki przylatujące z ciepłych krajów.

Miesiąc marzec upłynął nam w atmosferze nadchodzących świąt wielkanocnych. Przedszkolaki wykonywały szereg różnorodnych ozdób świątecznych tj: kartki świąteczne, pisanki – owijki oraz twórcze prace plastyczne: wielkanocny baranek, zajączek, koszyczek. Przybliżona została również literatura związana z wydarzeniami, tradycjami i obrzędami Wielkiej Nocy.

Przedszkolaki również piekły z naszą panią Małgosią mamą Martynki świąteczne muffinki. Jest to już jedna z wielu tradycji, którą kultywujemy w naszym przedszkolu. Dzieci z wielką radością pomagały pani Małgosi w przygotowaniu ciasta. Następnie lukrowały je lukrem i ozdabiały kolorowymi posypkami. Ponadto pani Małgosia również upiekła w domu i przyniosła dla dzieci świąteczne koszyczki i sponsorowała dzieciom wraz z ozdobami.

Nasze przedszkole uczestniczyło w spotkaniu Wielkanocnym, podczas apelu szkolnego, w którym bierze udział cała szkoła. Przed licznie zgromadzoną publicznością wystąpili uczniowie starszych klas.

Początek kwietnia był czasem zimowej aury, ale żeby „przyspieszyć” nadejście wiosny postanowiliśmy założyć wiosenny kącik własnych wyhodowanych roślin. Rozpoznawaliśmy i nazywaliśmy części roślin; poznaliśmy budowę kwiatu na przykładzie tulipana i eksperymentowaliśmy zakładając hodowlę fasoli, rzeżuchy, cebuli. Na podstawie doświadczeń wyjaśniliśmy co jest potrzebne roślinom do życia?

Pod koniec miesiąca pogoda się polepszyła, więc przedszkolaki spędzały coraz więcej czasu na placu zabaw. Obserwowaliśmy zmiany zachodzące w przyrodzie. Pojawiły się pierwsze insekty, które przyciągnęły uwagę dzieci. Używaliśmy lupy, aby móc poznać ich budowę. Podczas każdego kolejnego spaceru odkrywaliśmy oznaki tej chyba najpiękniejszej pory roku.

W dniu 12.04.2012 r. swoje 5 urodzinki świętował Filip Szczepański z tej okazji przedszkolaki wręczyły własnoręcznie wykonane laurki, natomiast solenizant obdarował wszystkich słodkimi cukiereczkami i napojami. Życzymy mu samych radości oraz wiosennego słońca.

Podczas tematu „a ja rosnę i rosnę” przedszkolaki rozwijały swoją wiedzę na temat budowy ciała człowieka, nie tylko poprzez naukę, ale i zabawę. Rozmawialiśmy na temat zmian zachodzących w wyglądzie człowieka po obejrzeniu zdjęć. Układaliśmy historyjkę obrazkową „od bobasa do przedszkolaka”. W ramach zajęć dzieci stworzyły zarys ciała człowieka, a następnie uzupełniały go wraz z przybywającą wiedzą. Na zajęciach przedszkolaki miały także okazję zmierzyć się, zważyć, porównywały wzrost z innymi rówieśnikami. Wszystko zostało uwiecznione na specjalnie stworzonej tabeli. Wspólnie określiły kto jest najwyższy, kto najniższy, a także kto waży najwięcej i najmniej.

Następnym tematem jakim zajmowaliśmy się to „zmysły” każde 2 dni w przedszkolu był poświęcony na badanie innego zmysłu. Dzieci poznały zmysł: smaku, węchu, dotyku, wzroku, słuchu. Dzięki zmysłom rozpoznawaliśmy zapachy, potrafimy zlokalizować dźwięki, odczuwamy temperaturę itd. Na zajęciach sprawdzaliśmy, czy zawsze tak samo odbieramy różne bodźce. Dalej przekonaliśmy się, że odczucie temperatury może być różne. Za to lokalizacja źródła dźwięku okazała się banalnie prosta, a jednocześnie dostarczyła nam wiele radości. Na koniec zapoznaliśmy się z budową ucha i omówiliśmy proces słyszenia. Dzieciom najbardziej podobał się dzień ze zmysłem smaku. W tym dniu smakowaliśmy różne rzeczy o smakach: kwaśnym, słodkim, słonym i gorzkim. Najbardziej smakowały nam słodkości. Próbowaliśmy także doświadczyć podczas zabaw jak to jest żyć jako osoba niewidoma lub niesłysząca, dzieci zrozumiały że jest to trudne i nie należy śmiać się z osób niepełnosprawnych.

Dostarczone zostały gry dydaktyczne, puzzle, książki oraz szafki i regały. Dzieci miały możliwość obserwowania jak wzbogaca się ich sala przez czynne uczestniczenie w rozpakowywaniu nowych pomocy i szukaniu dla nich odpowiedniego miejsca w sali. Sprawiło to dużo radości i przyjemności. Jestem zadowolona z tego, ze nasze przedszkolaki mają takie wspaniałe zabawki najnowszej generacji. Patrząc na żywiołową reakcję dzieci mam wrażenie, że my dorośli także chcielibyśmy pobawić się nimi.

Serdecznie dziękujemy panu Józefowi i Mariuszowi Piątek, którzy zgodzili się poskładać szafki i regały dla dzieci. Za okazaną życzliwość, trud i chęci udzielenia pomocy wyrażamy głęboką wdzięczność: nauczycielka, dzieci, rodzice.

Ostatni tydzień kwietnia poświęciliśmy naszej planecie ziemi, która płacze, gdyż zalewają ją śmiecie, powietrze zanieczyszczone, giną lasy… co robić? Uczyliśmy się jak segregować śmiecie.
Pod wpływem tych zajęć, wszyscy postanowiliśmy zostać ekologami, nie będziemy niszczyć zieleni, będziemy segregować śmieci, będziemy dbać o zwierzęta, ptaki, owady. Podsumowaniem wiadomości o naszej planecie było uczestnictwo w akademii szkolnej z okazji „Dnia Ziemi” oraz oglądanie wystawki prac wazonów ekologicznych zrobionych przez uczniów starszych klas.

Jak co roku w naszej szkole odbył się uroczysty apel z okazji Rocznicy Uchwalenia Konstytucji 3 Maja w dniu 30.04.2012 r. Z tej okazji zrobiliśmy flagi naszego kraju, następnie uczestnicząc w apelu śpiewaliśmy ze wszystkimi Hymn Polski i oglądaliśmy występ. Po zakończeniu, radośni i uśmiechnięci, oczarowani magią wiosny, udaliśmy się na majowy odpoczynek.

Monika Wołoszyn

najnowsze działania

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego